Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Variabel effekt ?  (läst 6654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Variabel effekt ?
« Svar #15 skrivet: 05 november 2009, 08:10:57 »
Lite buffert skall man ha om man bor i ett hus, kan inte leva på marginalen, ändå är räntan låg nu, måste väl vara bättre att investera i en ny pump än att stå med 3ggr så hög driftkostnad?

Ber om ursäkt..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Variabel effekt ?
« Svar #16 skrivet: 05 november 2009, 08:25:27 »
Lite buffert skall man ha om man bor i ett hus, kan inte leva på marginalen, ändå är räntan låg nu, måste väl vara bättre att investera i en ny pump än att stå med 3ggr så hög driftkostnad?

Ber om ursäkt..

/A.

Bankerna är ännu hårdare idag än vad de var förra hösten.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #17 skrivet: 05 november 2009, 09:26:48 »
Iden med kylskåp är inte så dum egentligen, många gamla värmepumpar som byts ut har R22 eller R502 (kompatibel med R22) En annons på blocket skulle kunna ge napp. problemet är väl att åtgärda felet och fylla köldmedium när man både saknar vanan och verktygen.
(+ ev. etiska problem med att R22 anses skada ozonskiktet)
Min förhoppning är inte att alla ska bli sin egen kyltekniker, men om trådskaparen var osäker på vad som går att göra, hoppas jag att han har fått så mycket information att han kan ta ett genomtänkt beslut om vad som ska göras. Även att köra på elpatron kan vara ett genomtänkt beslut. bara vetskapen att kylfirman inte försöker luras när de säger "byt hela maskinen" är betydelsefull.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Variabel effekt ?
« Svar #18 skrivet: 05 november 2009, 10:33:38 »
Måste ändå ha vetskapen, samt hitta läkaget på maskinen, men måste väl gå att konvertera till ny gas? Eller måste kompressor bytas då? hur gammal är maskinen?

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #19 skrivet: 06 november 2009, 21:19:52 »
Ja, men självklart var det köldmediebrist och givetvis fungerar pumpen enbart med R22. Varför skulle det vara något som gick att åtgärda?

Ace:
På Cocacola:s uppmaning ringde jag en kyltekniker, därav var hela mitt nästkommande inlägg i KONSTATERANDE form. Förutom min retoriska fråga på slutet. Jag blev lite uppgiven av kylteknikerns besked därav var inlägget kanske lite fattigt men jag ser inte hur det kan tolkas att jag själv kommit fram till köldmediebrist då samtliga mina andra inlägg tidigare är i frågande/osäker form.
Pumpen har ett litet läckage och har fyllts på en gång förut för 6 år sedan, den är 11 år gammal.
En sådan liten läcka anser de kanske inte är lönt att leta efter, vad vet jag? Och han påstod ju nu att den bara går på R22 och att han inte kan fylla på det, så då finns ju heller ingen anledning att söka efter läckage när allt han ville var att sälja mig en ny pump.
Ved tänkte jag ha att elda i vedpannan med för att slippa köra på elpatron hela vintern, inte felsöka.
Jag har heller aldrig skrivit att jag själv tänkt laga eller fylla på min värmepump
Jag känner inte till Plutus alla inlägg i andra trådar men han har inte uppmanat mig att fylla på gasol själv vad jag kan se.
Jag ser ingen anledning att berätta hela min livsroman för att klargöra alla tänkbara frågeställningar alla här kan tänkas ha. Är något oklart som är relevant som jag kanske kan känna till, så är det väl bara att fråga och inte bara tro fan om folk och vräka ur sig oförskämdheter på grunder man gissat sig till.
Lite buffert skall man ha om man bor i ett hus, kan inte leva på marginalen, ändå är räntan låg nu, måste väl vara bättre att investera i en ny pump än att stå med 3ggr så hög driftkostnad?

Ber om ursäkt..

/A.

Ja visst vore det bättre att investera en helt ny och således få ner driftkostnaden, men jag kan inte få lös pengar till en ny, så den ökade driftkostnaden får jag kanske ta nu. En löpande lite högre månadskostnad kan jag överleva.
Och förutom ditt medhåll till en viss person såg jag inte ditt tidigare inlägg som det minsta stötande eller nedvärderande. Att du kanske alltid levt i en ekonomiskt trygg värld och tror det samma om andra kan du ju inte rå för. Så ursäkten är onödig men jag kan acceptera den om du vill det.
Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Variabel effekt ?
« Svar #20 skrivet: 06 november 2009, 21:32:26 »
Menade inte nåt illa, sorry me..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Variabel effekt ?
« Svar #21 skrivet: 06 november 2009, 22:25:43 »
Tony.F skriver citat:Jag har heller aldrig skrivit att jag själv tänkt laga eller fylla på min värmepump slut citat !

Nej, inga framsteg ännu. Håller på att forska om alternativa möjligheter. Jag vill helst inte tappa (för mycket) effektivitet heller, jämfört med R22.
Överväger att offra ett äldre kylskåp som donator av köldmedium, men om de är kompatibla vet jag ju inte. Men att köra med elpatron hela vintern är inte speciellt lockande så jag tror jag ska försöka.
Köra på gasol innebär väl att jag måste tömma hela kretsen och köra med en annan oljevariant?


Hur ska då detta tolkas ???

hade du tänkt be en kyltekniker släpa fram gamla kylskåp, och punktera för att donera soppa......och sen döpa om honom till JAG ???
och sen tycker du jag tror fan om folk....och pÃ¥stÃ¥r att jag vräker ur mig oförskämdheter jag gissat mig till  !!!!

Om du hade ägnat dig lite mer åt att läsa fakta-råden i inläggen, så kanske du upptäckt att jag på ett konkret sätt försökte hjälpa dig :
Men herre gud....
Ring efter en tekniker som begriper någonting,och laga maskinen om du inte vill byta den.
Ligger du och kör maskinen utan soppa,och nedställd lågtryckspressostat, eller med kärvande expventil,täppt torkfilter ....eller är det rent av ventilfel i kompressorn ?
har du kompetens att avgöra vad felet är?
Hur som helst kommer den garanterat gå sönder om ingen kompetent kommer fort. huvuddunk
Och vem säger att du måste konvertera...är soppan OK så töm denna i en kruka....laga maskinen....återfyll samt ev kompletera med R417A......(vill du hålla på med propan går det bra också )
men för guds skull....felsök inte med en kbm ved och ett gammalt kylskÃ¥p  *roflmao*


På ren förbannad svenska:
RING EN RIKTIG TEKNIKER
R22 BETYDER INTE PER AUTOMATIK ATT DEN INTE GÃ…R ATT LAGA.
DU BEHÖVER INTE ENS KONVERTERA...DET GÅR ATT KOMPLETTERA MED TE.X R417a ELLER PROPAN


« Senast ändrad: 06 november 2009, 22:29:53 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #22 skrivet: 06 november 2009, 23:27:20 »
Tony.F skriver citat:Jag har heller aldrig skrivit att jag själv tänkt laga eller fylla på min värmepump slut citat !

Nej, inga framsteg ännu. Håller på att forska om alternativa möjligheter. Jag vill helst inte tappa (för mycket) effektivitet heller, jämfört med R22.
Överväger att offra ett äldre kylskåp som donator av köldmedium, men om de är kompatibla vet jag ju inte. Men att köra med elpatron hela vintern är inte speciellt lockande så jag tror jag ska försöka.
Köra på gasol innebär väl att jag måste tömma hela kretsen och köra med en annan oljevariant?


Hur ska då detta tolkas ???
Som ett övervägande av alternativt, eller som jag hoppats, en tillgänglig källa av rätt sorts köldmedium.
Jag skriver heller Inte "fylla" eller "laga" någonstans. Och frågetecknet i slutet på meningen innebär att meningen är en fråga. Som sagt, är det något oklart eller otydligt så går det utmärkt att fråga mig.
Jag har heller aldrig sagt att jag INTE tänker återfylla min värmepump själv. Självklart skulle jag skaffa adekvat kunskap innan i så fall. Men det lutar ju mest åt någon annan kyltekniker än den som var hit tidigare.
hade du tänkt be en kyltekniker släpa fram gamla kylskåp, och punktera för att donera soppa......och sen döpa om honom till JAG ???
och sen tycker du jag tror fan om folk....och pÃ¥stÃ¥r att jag vräker ur mig oförskämdheter jag gissat mig till  !!!!
Nu gissar du ju igen det värsta om mig och blir upprörd i samma mening av att jag påpekat det tidigare.

Om du hade ägnat dig lite mer åt att läsa fakta-råden i inläggen, så kanske du upptäckt att jag på ett konkret sätt försökte hjälpa dig :
Men herre gud....
Ring efter en tekniker som begriper någonting,och laga maskinen om du inte vill byta den.
Ligger du och kör maskinen utan soppa,och nedställd lågtryckspressostat, eller med kärvande expventil,täppt torkfilter ....eller är det rent av ventilfel i kompressorn ?
har du kompetens att avgöra vad felet är?
Hur som helst kommer den garanterat gå sönder om ingen kompetent kommer fort. huvuddunk
Och vem säger att du måste konvertera...är soppan OK så töm denna i en kruka....laga maskinen....återfyll samt ev kompletera med R417A......(vill du hålla på med propan går det bra också )
men för guds skull....felsök inte med en kbm ved och ett gammalt kylskÃ¥p  *roflmao*


På ren förbannad svenska:
RING EN RIKTIG TEKNIKER
R22 BETYDER INTE PER AUTOMATIK ATT DEN INTE GÃ…R ATT LAGA.
DU BEHÖVER INTE ENS KONVERTERA...DET GÅR ATT KOMPLETTERA MED TE.X R417a ELLER PROPAN



Anser du seriöst att du är hjälpsam, så betackar jag mig din hjälp här och framledes.
Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!