Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215  (läst 6904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HenrikHamrin

  • Gäst
HenrikHamrin
Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« skrivet: 26 augusti 2017, 20:16:59 »
Hej.
Satt igång värmepumpen för någon dag sedan (rumsvärmen) och märkte imorse att det saknades varmvatten. Går och kikar på bergvärmepumpen (NIBE Fighter 1215) och den blinkar rött och i displayen står det "LP-larm". Kollar i manualen och det kan vara dålig cirkulation i köldbärardelen eller trasig köldbärarpump exempelvis.
Skruvade upp täckmuttern på pumpen och det var lite smuts, rensade ur och startade upp med samma problem. Öppnade igen, motionerade pumpen lite och den verkar röra sig fint. Tvingade igång den genom servicemenyn och den gick i ett par timmar. Fick varmvatten i all fall.

Några timmar senare, samma problem. Stänger av och startar igen med strömbrytaren och den hoppar igång. Pumpen (köldbärar) hoppar igång själv utan konstigheter, likaså cirkulationspumpen för värmesystemet.

Några timmar senare samma larm... Konstiga är ju att pumpen går igång när den ska men efter några timmar verkar den larma igen.

Antar att det kan vara dags att kolla filtret för köldbäraren, men jag är osäker hur jag gör det och vill inte skruva upp något i onödan.

Bifogar bilder och jag misstänker att filtret måste sitta på första kranen längst till vänster?
Ska jag stänga av kranen/kulventilen närmast väggen (mellan kranen längst till vänster och behållaren) och sedan stänga den längst till vänster där jag tror filtret sitter för att öppna på toppen?

Om det inte är där filtret sitter förstår jag inte varför det är en ventil/kran där och jag har då ingen aning om vart filtret kan sitta.

Tacksamt för hjälp!





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2017, 20:26:29 »
Min gissning är att det sitter en filterball under isoleringen, du måste dra bort den och kolla.
Filterball är enkel att rengöra, sök på forumet så hittar du info..
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2017, 21:20:43 »
Jag hade liknande problem, fick LP-larm i min 1225:a.
Jag hade inget fel i köldbärarfitret eller cirkulationspumpen men krångel i expansionsventilen.
Byte av ventil och torkfilter löste problemet. Du kan läsa om det i min tråd här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64571.0
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

HenrikHamrin

  • Gäst
HenrikHamrin
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2017, 21:38:51 »
Tack så väldigt mycket för blixtsnabba svar! Mycket riktigt satt den under isoleringen. Har nu rensat filtret, var lite smuts och grus till och med. Återstår att se om någon timme eller två. Startade igen och provade att vrida upp värmen, pumpen hoppar igång direkt och allt verkar flyta på bra.

Tack för tipset och länken, jag kollar där ifall det fortsätter att krångla!

HenrikHamrin

  • Gäst
HenrikHamrin
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2017, 10:38:22 »
God morgon!

Imorse när jag tittade så hade den slagit av och larmar VP-larm igen. Vet inte hur länge den fungerade, men minst 2,5 timme från det att jag startade om den igår kväll.

Kollade nu när jag körde igång och kompressorn gick. Verkar vara liten skillnad på KB-t och KB-r. Nu exempelvis stod båda på 5 grader. Ibland skiljer den en grad, men verkar inte vara mer än så. Antar att det inte är så bra..

Några mer tips, något jag kan prova själv innan jag ringer servicefirman på måndag?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2017, 11:24:34 »
Symptomen lika som min.
Min fungerande c:a 10-15 minuter efter start innan larmet kom. När den fått vila några timmar(?) (tina isproppen) så startade den men efter en stund upprepades brytning med LP-larmet.

Orsaken till stopp var fel på expansionsventilen.
Det medförde att det blev isbildning i kondensornförångaren som hämmade köldbärarflödet, därför ser man att temperaturskillnaden på KBfram och KBretur minskar och VP stannar med LP-larm. Jag kan iofs ha missförstått förklaringen som "kylnissen" gav mig men utbytet av expansionsventilen löste problemet.


 
« Senast ändrad: 28 augusti 2017, 16:38:47 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

HenrikHamrin

  • Gäst
HenrikHamrin
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2017, 11:43:11 »
Symptomen lika som min.
Min fungerande c:a 10-15 minuter efter start innan larmet kom. När den fått vila några timmar(?) (tina isproppen) så startade den men efter en stund upprepades brytning med LP-larmet.

Orsaken till stopp var fel på expansionsventilen.
Det medförde att det blev isbildning i kondensorn som hämmade köldbärarflödet, därför ser man att temperaturskillnaden på KBfram och KBretur minskar och VP stannar med LP-larm. Jag kan iofs ha missförstått förklaringen som "kylnissen" gav mig men utbytet av expansionsventilen löste problemet.

Var lite rädd för det när jag läste din tråd igår. Hoppades dock att det skulle vara något annat på min eftersom den gick lite längre, tolkar jag det som. Antar att det blir att ringa serviceföretaget i morgon och helt enkelt bita i sura äpplet. Den är från 2003 tror jag så med åldersavdrag får jag nog pröjsa det mesta själv. Man får ju vara glad att det inte är minus 20 ute i alla fall när sådant händer.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2017, 12:58:21 »
Hej HenrikHamrin,
För mig utgick försäkringsersättning enligt försäkringsbolagets besked nedan:

Skador på bergvärmepump omfattas av grundskyddet och ersätts utan åldersavdrag de första 5 åren, därefter görs enligt villkor ett åldersavdrag på 8 % per påbörjat år.
Enligt dina uppgifter hade installationen påbörjat sitt nionde år vilket innebär att du får ett åldersavdrag på 32%.

Ersättningen beräknas enligt följande:

Kostnad                         8 944 kr
Ã…ldersavdrag   - 32%   - 2 862 kr
Självrisk                     - 3 000 kr
Ersättning                     3 082 kr


OBS begär inte ROT-avdrag om du ska få ut något från försäkringen
« Senast ändrad: 27 augusti 2017, 13:03:43 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

HenrikHamrin

  • Gäst
HenrikHamrin
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2017, 13:06:28 »
Vilket fantastiskt forum. Tack för hjälp och information, uppskattas enorm!

Nu hade den stannat igen efter ca 2,5 timme. Jag ställer den nu i läge för enbart varmvatten och inväntar service.

Kollade dock i servicemenyn när den larmade och LP stod på 0. När den fungerar stod den på 1. Verkar betyda att status för lågtryckspressostat är bruten, vad nu det betyder. Den sitter dock inte tillgängligt och jag vågar mig nog inte på något med den.

HenrikHamrin

  • Gäst
HenrikHamrin
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2017, 19:48:44 »
Tekniker var här och det verkar mycket riktigt ha varit expansionsventilen, hörde inte exakt då jag stod illa till. Däremot rekommenderade han mig att vi istället byter hela kylmodulen då pumpen är från 2003 och sannolikt något annat gör sönder snart. Utöver detta passar de på att se över borrhålet och "spola ur/rent" som han uttryckte. Kändes vettigt och även om det blir mer pengar så känns det bäst långsiktigt. Ca 30k istället för 10-12k.

Försäkringen var däremot värd 0 då de helt skriver av den efter 12 år (FOLKSAM)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #11 skrivet: 29 augusti 2017, 20:14:24 »
Om försäkringen inte ger nåt så bör du kunna utnyttja ROT-avdrag istället.
Kolla vad den nya kylmodulen ger för COP, det kanske är värt att byta mot en modern VP med högre COP så du sänker energiförbrukningen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lokalisera och rengöra köldbärarfilter - NIBE 1215
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2017, 07:33:49 »
Min 1215 från 2004 är avskriven och om det blir fel på själva kyldelen så byter jag nog alltihopa.
Nya värmepumpar har energisnålare cirkpumpar och mer inställningsmöjligheter.
Byter man bara kyldelen så har man fortfarande gamla cirkpumpar, elektronik mm som kan gå sönder när som helst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!