Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Grundläggande kylteknik => Ämnet startat av: tubaralo skrivet 07 oktober 2018, 13:50:20

Titel: Oljeseparator
Skrivet av: tubaralo skrivet 07 oktober 2018, 13:50:20
Jag bygger en l / v värmepump prototyp. Ca 10 (5-14) KW DC Inverter 410A . Förångaren i utomhusenheten har 16 parallella kretsar. Sektioner.  I början var COP riktig bra ca 4,8 för 7 / 35-30C
Nu, efter några månader, fick jag ca 4,2. ??? Jag börjar misstänka att förångaren blev full av olja. Att Köldmediumflödet uppdelat på 16 sektioner i förångaren blev förmodligen för lat, för liten . På sommaren använde jag en värmepump för kylning med max varvtal  sugade jag nog en stor del av oljan tillbaka till kompressorn och COP på värme ökade till 4,5. Jag ser att detta är stort problem för de flesta DC Inverter värmepumpar. Jag tänker på att prova med oljeseparator. Jag såg en enkel oljeseparator i Midea värmepumpar. Kan någon förklara fördelarna och nackdelarna med en oljeseparator.
Titel: SV: Oljeseparator
Skrivet av: zipp00 skrivet 04 april 2019, 00:27:00
vet ej om någon kommer att läsa detta, men i alla fall.

det kommer alltid att finns en viss nivå olja i förångaren , det är oundvikligt samt att utetemperaturen påverkar det också . har du gjort en oljefälla? finns en sådan?  Att montera in en oljeavskiljare i en *komfortkyla*? är lite overkill enligt mig. Då de oftast används i frysanläggningar där man har en suggastemperatur på ca -27/-35'C tillbaka till kompressorn för att sänka hetgastemeratuen samt att det är svårare för oljan att "vandra runt" i kylkretsen. I en komfortkyla så är det normalt att man har runt 4-7'C på sugsidan tillbaka till kompressorn.

fördelar: den största delen olja kommer tillbaka till kompressorn utan att hamna i förångaren eller följa med ut i systemet.

nackdelar: kompressorn måste ha en oljeretur anslutning samt rekommenderat att det finns en olje-reservoar som samlar upp oljan. 

Titel: SV: Oljeseparator
Skrivet av: tubaralo skrivet 01 september 2019, 10:48:18
vet ej om någon kommer att läsa detta, men i alla fall.

det kommer alltid att finns en viss nivå olja i förångaren ,

Jag har inte gått vidare med oljeseparator. Generellt sett har jag inga problem med returnera olja till kompressorn. Men i förångaren måste flödeshastigheten på 410A sjunka till mycket låg hastighet pga att den delas upp i 16 kretsar !! Samtidiga rör är gängade och olja tenderar att förbli i spåren. Så det finns en risk att en isolerande oljefilm bildas. Gängade rör har en betydligt ökad utbytesyta.  Men redan från början fanns  rädslan för att efter en tid oljefilmen skulle bildas och det blir värre än med ett slät rör. Och det är därför jag tänkte på en oljeseparator.
Jag vill öka COP men kanske oljeseparator minskar COP. ? Det gäller en l-v VP ca 5-15KW
Titel: SV: Oljeseparator
Skrivet av: tubaralo skrivet 15 november 2020, 13:15:17
Nu har jag byggd en 10KW prototype LVVP med propan R290. Man kan läsa om haverier  och kortare livslängden för kompressorer med R290. Det kan finnas oljeproblem. OK, det var i första hand med konverteringar till propan. Jag undrar om det är vettigt att använda en oljeseparator.