Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Luftpumpen gÃ¥r ej - enbart elpatronen.  (läst 15865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #30 skrivet: 04 december 2010, 16:53:01 »
Den nedre patronen är automatiskt bortkopplad när pumpen är tillkopplad. Den ska alltid vara satt till 6kW och minst 50ºC.
Det är den övre patronen eller elpannan som den kallas av CTC som ska sättas till noll kW om pumpen inte går igång efter ett stopp pga för hör returtemp.

Om pumpen går nu, så kolla vid vilken utetemp den stoppas av för hög returtemp, du får en varningstext på dissplayen som säger : hög värmepump eller något liknande.

Vid den utetemperaturen behöver du förmodligen ha pumpen spärrad, och nedre patronen att värma nedre pannan.

Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #31 skrivet: 04 december 2010, 17:00:10 »
Shunt på auto tror jag. I alla fall rör den på sig emellanåt utan att jag pillar på den.
Får väl prova mig fram helt enkelt. Är ju helt ny i husägarbranschen så jag har en del att lära.

Hur kollar jag:
"Om pumpen går nu, så kolla vid vilken utetemp den stoppas av för hög returtemp"?
Är detta samma som min ute temp som jag reglerar själv och satt till -15 gr? Eller är det något annat?

Rena värmekursen idag   :). Gillar inte att förfoga över utrustning jag inte har koll pÃ¥ eller kan sköta. Tur att det finns hjälp att fÃ¥.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #32 skrivet: 04 december 2010, 17:02:27 »
Skrev jag något fel eller?eller vad det bara ett eko eko eko eko *roflmao*
sorry blev kanske lite väl sarkastisk här........
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #33 skrivet: 04 december 2010, 17:03:21 »
Grundproblemet är väl att radiatorsystemet är för klent för att avge den effekt huset behöver. Är det inte bra att justera in alla radiatorer så att man får ut så mycket som möjligt av värmen i huset?
Kan man sänka stopptempen ett par grader så är ju mycket vunnet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #34 skrivet: 04 december 2010, 17:04:52 »
Shunt på auto tror jag. I alla fall rör den på sig emellanåt utan att jag pillar på den.
Får väl prova mig fram helt enkelt. Är ju helt ny i husägarbranschen så jag har en del att lära.

Hur kollar jag:
"Om pumpen går nu, så kolla vid vilken utetemp den stoppas av för hög returtemp"?
Är detta samma som min ute temp som jag reglerar själv och satt till -15 gr? Eller är det något annat?

Rena värmekursen idag   :). Gillar inte att förfoga över utrustning jag inte har koll pÃ¥ eller kan sköta. Tur att det finns hjälp att fÃ¥.

Kolla under Aktuell Driftinfo där står allt som händer just nu
//T.J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #35 skrivet: 04 december 2010, 17:21:59 »
Hur kollar jag:
"Om pumpen går nu, så kolla vid vilken utetemp den stoppas av för hög returtemp"?
Är detta samma som min ute temp som jag reglerar själv och satt till -15 gr? Eller är det något annat?

Om pumpen får för varmt vatten in till sig, alltså om VPin blir för hög, kommer pumpen att stoppas pga för hög retur från radiatorerna. Detta bryter pumpen vid cirka 48º på de nyare pumparna medan pumpar på 4-5 år eller äldre verkar tåla runt 50º innan de stoppas. Det är vid vilken utetemperatur detta händer du ska försöka få kläm på. Sedan sätter du in denna temperatur som "min utetemp" där du har -15º just nu.

Min pump stoppas vid -11º ute, men det är temperaturen som kommer från givaren i värmepumpen som bryter pumpen, och den visat då bara -8º på min pump ( ute VP ºC i driftinfo). Därför har jag satt -8º som "min utetemp" i inställningarna. Då spärras min pump och nedre elpatron går in, när givaren i pumpen "Ute VP ºC" visar -8º.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #36 skrivet: 04 december 2010, 17:41:48 »
OK. Det gäller alltså att ligga på lur o se när elen drar igång. Ju kallare det är ute desto högre returtemp. Är det därför returen blir hög?

Om det är låt oss säga -10 gr ute och elen går in vid den temperaturen. Är det då -10 som ska skrivas in som lägsta utetemp eller är jag ute o cyklar i mitt resonemang?

Ang radiatorer: 16 st fördelade på:

Huset är på 140 m2 (dock 2,7 m takhöjd).
Nedre boendeplan: 3 rum + kök + hall + toa nere (8 radiatorer)
Övre boendeplan: 3 rum + hall + toa + duschrum uppe (8 radiatorer).
Källare under hela. Värms endast av rördragningarna, ca 10 gr nu.

Är det underdimensionerat?

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #37 skrivet: 04 december 2010, 17:45:10 »
Hur stor är din värmepump?
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #38 skrivet: 04 december 2010, 17:52:00 »
Värmepump storlek: vet ej. Var ute i mörkret men kunde inte hitta info. Enligt handlingar till huset är det en eco air 107.

Det är all info jag har i nuläget.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #39 skrivet: 04 december 2010, 17:55:22 »
OK. Det gäller alltså att ligga på lur o se när elen drar igång. Ju kallare det är ute desto högre returtemp. Är det därför returen blir hög?

Om det är låt oss säga -10 gr ute och elen går in vid den temperaturen. Är det då -10 som ska skrivas in som lägsta utetemp eller är jag ute o cyklar i mitt resonemang?
Pumpen kan gå dygnet runt samtidigt med att elpatronen också går, utan att det blir för hög returtemp.


Nej det är när det händer, som du började hela tråden med, att det står "HÖG VÄRMEPUMP ºC" på displayen. Alltså att pumpen spärras och pannan går enbart på elpatron.
Då går pannan bara på övre elpatron utan hjälp av pumpen, men också utan hjälp av den undre patronen. Den går inte in förrän pumpen spärras av för kallt ute, den går inte in bara för att pumpen får föt hög returtemperatur.
Därför bör man veta vid vilken utetemp man ska låta pumpen stoppas av "min utetemp ºC".

Ronnie
« Senast ändrad: 04 december 2010, 17:58:18 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #40 skrivet: 04 december 2010, 17:58:31 »
Värmepump effekt enl. Internet:

Output kW 230V 1ph 6+ HP
400V 3ph 9+HP

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #41 skrivet: 04 december 2010, 18:02:00 »
Värmepump storlek: vet ej. Var ute i mörkret men kunde inte hitta info. Enligt handlingar till huset är det en eco air 107.

Det är all info jag har i nuläget.

Okey...
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #42 skrivet: 04 december 2010, 18:13:35 »
När det börjar bli minusgrader ute, går pumpen tillsammans med övre elpatronen. Då har man tillgång till 6kW på elpatronen och några kW på pumen.
Efterhand som det blir kallare, behövs mer och mer kW för att värma huset. Plötsligt når man en temperatur där pumpen stängs av och övre elpatronen blir ensam kvar för att värma huset. Då behöver ju elpatronen hjälp av den undre patronen i stället för pumpen, men den patronen går inte in förrän pumpen spärras pga "min utetemp" . Därför ska man försöka hitta vilken temp det är som ska stå under "min utetemp"

Detta gäller särskillt när man har ett system som kräver högre framledningstemperaturer än vad pumpen kan ge själv. Klarar man att värma huset vid -15º med 40º på framledningen kommer aldrig pumpen att stoppas pga för hög returtemp.

Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Igelkotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #43 skrivet: 04 december 2010, 18:29:47 »
Förvirrad nu. Enligt Tommy är det den nedre elpatronen som går till om det blir för kallt. Den är inställd på 6kW som är det enda valbara förutom 0 kW. Övre är avstängd. Vad har nedre för funktion? Fattar inte hur jag ska undvika att hamna i samma läge som när det hela började strula. Kopplar jag in elen igen blir returen för varm, pumpen stannar och jag får leva på enbart el. Det börjar bli rundgång eller börjar min hjärna bli trött.

Går jag ner o sätter på övre elen till 6kW kommer elen att ta överhanden och pumpen att stanna. Så var det i eftermiddags.
Har nu 20 gr inne o ingen el men jag känner på radiatorerna att de gått ner i temp.

VP in 42gr
Framledning 44(47)

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Luftpumpen går ej - enbart elpatronen.
« Svar #44 skrivet: 04 december 2010, 18:34:21 »
Har du alla termostater fullt öppna på radiatorerna? detta för att få ner returtemperaturerna?
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 707
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!