Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stora differenser mellan GT8 och 9  (läst 3503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ins

  • Gäst
ins
Stora differenser mellan GT8 och 9
« skrivet: 07 januari 2016, 20:12:05 »
Hej alla

Har en IVT c9 från 2000 , två borror 175 resp 200 senaste borran från i somras

Jag stängde av elspetsen frÃ¥n menyn  K2 men jag fÃ¥r stora differenser mellan GT8 och GT9. Det var lika stora skillnader när jag hade spetsen pÃ¥. Kör pumpen pÃ¥ 5.0
Minskade värmebärarpumpen till pos 2 tidigare var inställd på pos 3.

Jag får följande avläsningar

GT1 47 nuv 32
GT2 -10
GT3 42,5 nuv 45,1
GT6 97
GT8 50
GT9 38
GT 10 3,5
GT11 1

Några förslag? dontknow

ins

  • Gäst
ins
SV: Stora differenser mellan GT8 och 9
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2016, 20:27:07 »
Precis kollat igen

GT1 från 47,2 nuv 30,9
GT 2 -8,8
GT3 42,5
GT6 87,7
GT8 46,8
GT9 32,2
GT10 3,4
GT11 1,3. Börjat bli kallt

Huset är byggt 1929 i Stockholm är pÃ¥ 320 kvadrat med ny renoverat och bra isolerat källare (bÃ¥de väggar och bottenplatta), nya energifönster. Vattenburen golvvärme pÃ¥ 90 kvadrat i källaren. Taket pÃ¥ vinden  är isolerat med 70mm mineralull.  Även 120 mm polyuretan isolering i kattvind samt cellulosa 30 cm i kattvindsgolvet. Fasaden nyrenoverad och isolerad med 50mm. Inomhus temp 19 grader. Ã…rets totala förbrukning pÃ¥ 20500 kwh för 2015

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stora differenser mellan GT8 och 9
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2016, 23:11:09 »
Kolla att termostaterna är öppna, i alla fall en del av dem.
Kolla smutsfilter, lufta grejerna, kolla att du har tryck i systemet, och att cirkpumparna verkligen snurrar?
Sen har jag läst att just IVT kan fÃ¥ grums i flexslangarna, man kan antingen byta dom eller rensa pÃ¥ nÃ¥tt sätt i sÃ¥ fall tror jag.  :-\
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 23:12:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

ins

  • Gäst
ins
SV: Stora differenser mellan GT8 och 9
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2016, 13:41:30 »
Alla termostater är öppna. Trycket i expansionskärlet är 1,3, och alla cirkpumpar snurrar, luftat flera gånger. Smutsfilter och flexslangarna vet jag ingenting om eller hur man kollar dom. Kanske dax för service igen . Senaste service 2013 dontknow

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Stora differenser mellan GT8 och 9
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2016, 15:16:21 »
Första uppsättningen temperaturvärden tror jag avser varmvattenberedning, GT6 och GT8 antyder det. Problemet är att givaren för GT9 sitter på returröret ovanför den punkt där T-stycket för returen från varmvattenberedaren sitter. Det betyder att när pumpen gör varmvatten är GT9 inte ingående värmebärare utan temperaturen på det vatten som står still ca en halv meter ovanför den punkt där returen från beredaren ansluter för att sedan gå till cirkulationspumpen som sitter längre ner. Gjorde pumpen varmvatten är alltså skillnaden GT8/GT9 meningslös. Varför man har monterat GT9 givaren så urbota dumt begriper jag inte.

Jag tror inte ev. termostater kan vara problemet. Då borde det bli bakflöde i bypassen, en IVT från 2000 har säkert en sådan. Igensatta slangar kan vara en tänkbar orsak.

Jag reagerar pÃ¥ att hetgastemperaturen (GT6) är ca 10 grader högre än vad den borde vara men GT6 givaren kan visa mycket fel. 

Tillägg: Bypassen är ett rör som går mellan pumpens in- och utlopp för radiatorvattnet. Det brukar sitta på vänster sida alldeles ovanför pumpen.
« Senast ändrad: 08 januari 2016, 15:20:46 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad egeninstallationkaninget

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stora differenser mellan GT8 och 9
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2016, 17:21:30 »
Om temperaturen över värmeväxlaren konstateras för hög kan jag bekräfta att det blir en del Ã¥ldringsrester frÃ¥n flexslangarna, vilket möjligen kan vara en orsak.  Jag spolade igenom dessa i somras Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen och det kom ut en del, dvs lite slangpartiklar + rost rester, detta pÃ¥ en 9 Ã¥r gammal pump sÃ¥ det är absolut en god ide att göra detta, förhoppningsvis har man avstängningar till pumpen, dÃ¥ blir det lättare denna tiden pÃ¥ Ã¥ret. men jag skulle mäta temperaturen pÃ¥ växlaren först innan jag gjorde detta nu när det är kallt. 
Man behöver bara lossa front och sidoplåten och slangarna och sedan spola (om man har avlopp i närheten dit det rinner), så ett enkelt GDS.

Beck

  • Gäst
Beck
SV: Stora differenser mellan GT8 och 9
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2017, 08:47:19 »
Om temperaturen över värmeväxlaren konstateras för hög kan jag bekräfta att det blir en del Ã¥ldringsrester frÃ¥n flexslangarna, vilket möjligen kan vara en orsak.  Jag spolade igenom dessa i somras Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen och det kom ut en del, dvs lite slangpartiklar + rost rester, detta pÃ¥ en 9 Ã¥r gammal pump sÃ¥ det är absolut en god ide att göra detta, förhoppningsvis har man avstängningar till pumpen, dÃ¥ blir det lättare denna tiden pÃ¥ Ã¥ret. men jag skulle mäta temperaturen pÃ¥ växlaren först innan jag gjorde detta nu när det är kallt. 
Man behöver bara lossa front och sidoplåten och slangarna och sedan spola (om man har avlopp i närheten dit det rinner), så ett enkelt GDS.

Bekräftar detta.
Hade larm på högt värmebärardelta (ca 16 grader), varje dag flera gånger!
Kompressorn gick varmare än normalt.
 
Bytte till nya slangar.
De gamla knastrade, var stela och släppte ut massa koks. Nästan täta visade det sig.

Nu ligger det åter på 7-8 grader delta :) Pumpen är 6 år

//B

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Stora differenser mellan GT8 och 9
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2017, 00:12:04 »
växelventil som kärvar
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!