Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)  (läst 10832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #15 skrivet: 22 december 2014, 13:00:54 »
Om du vill ha en tank mot ev knäppningar ska den sitta pÃ¥ framledningen men det gÃ¥r bra att förvärma vv där ocksÃ¥  tummenupp

Det går bättre!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #16 skrivet: 22 december 2014, 13:06:43 »
Roland:
Citera
COP-siffrorna som följer är lite osäkra beroende att jag har använt data för köldbäraren för att bestämma värmepumpens effekt. Då värmebärarflödet är ett annat när pumpen gör varmvatten än när den värmer huset kan jag inte använda differensen på varma sidan för att bestämma pumpens effekt vid varmvattenberedning. Det jag har kommit fram till är att om COP är 4 när pumpen värmer huset är COP i början av en varmvattenberedning 3,4 och i slutet 3,1. Det är ingen större vinst med att förvärma varmvattnet om man har ett radiatorsystem.

Har man golvvärme blir besparingen större. Inkommande kallvatten är 8 grader. Vattnet skall värmas till över 50 grader. Teoretiskt blir vinsten med förvärmning i ett steg störst om man värmer till ungefär medeltemperaturen av det varma och kalla vattnet. Den temperaturen är ca 30 grader och det är i det häradet man ligger när man har golvvärme.

Jag tänkte inte på när jag gjorde min kalkyl i förra inlägget att sommartid när värmen inte är på blir det ingen förvärmning att tala om. Jag skulle tro att en normalfamilj även med golvvärme inte sparar mer än 100-150 kWh/år genom förvärmning av vattnet till varmvattenberedaren.

Jag kanske är dum, men kan du uttrycka detta på något annat sätt, jag begriper inte hur du kommer fram till din slutsats?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #17 skrivet: 22 december 2014, 13:08:55 »
En Daikin för 102 papp eller ca 115 med ytterligare 30-40m borra och elinkoppling får väl anses snorbilligt!!

Offertens utförande känns snorig den också! Be om en ordentligt skriven & utförd offert, inkl allt om du överväger en Daikin.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #18 skrivet: 22 december 2014, 16:38:49 »
Vad är det som behöver förtydligas? Jag borde ha nämnt att jag har ett 55/45-system.

Jag räknade jag med att värmebehovet för varmvatten var 5000 kWh/år och att det kunde antingen värmas med COP 3 eller förvärmas halvägs med COP 4 och resterande med COP 3. Då blir elbehovet i första fallet 1667 kWh och i andra fallet 625 plus 833 kWh. Differensen blir 210 kWh. Nu stämmer inte den kalkylen då man inte kan räkna med någon förvärmning 3-4 månader per år då huset inte behöver värmas. Vinsten i COP om man har radiatorer blir inte så stor som jag räknade med då COP varierar mellan 3,1 och 3,4 för min pump medan jag räknade med COP 3. Med största säkerhet kan man inte få optimal förvärmningstemperatur även om man har golvvärme. Därför tror jag inte att man ens i golvvärmefallet når högre besparing än 100-150 kWh/år om varmvattenbehovet är 5000 kWh/år.

Nu kan de COP värden jag har räknat med genomgående vara för höga, har inte kontrollerat att effekten bestäms korrekt än. Jag har haft lite trassel med loggningsutrustningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #19 skrivet: 22 december 2014, 16:47:18 »
Lite blir det ändÃ¥ förvärmt pÃ¥ sommaren, frÃ¥n cirka Ã¥tta till cirka 20 grader, om man har cirkpumpen igÃ¥ng 

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #20 skrivet: 22 december 2014, 16:57:15 »
Lite blir det ändå förvärmt på sommaren, från cirka åtta till cirka 20 grader, om man har cirkpumpen igång

De flesta har sommaravstängning på sina maskiner och då blir det ingen förvärmning alls.

/D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #21 skrivet: 22 december 2014, 18:34:40 »
Det beror ju på hur dom är inkopplade och inställda jag kör med cp igång hela året dels förvärmer den vv och dels kyler den huset liite grann eftersom källaren är kallare men cp drar ju en del också men inte många kwh.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #22 skrivet: 23 december 2014, 13:29:24 »
Budget-AC är ju att köra värmesystemet pÃ¥ pÃ¥ sommaren och förvärma vv med iaf 22 °C  tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickepip

  • Montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vaillant geoTHERM plus 10kW
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #23 skrivet: 02 januari 2015, 18:58:03 »
134 900kr inkl ROT Nibe 1255-16kw

205m inkl foderrör 9m, grävning + container. EL-arbete, isolering av köldbärarsidan + värmebärar sidan ToR, Panelradiator inkl termostat samt övriga rör och delar för att få anläggningen i driftdugligt skick.

Av detta är borrning 52000kr exkl moms och ROT, EL 4400kr exkl moms och ROT.


Det är en kamp mellan inverterna nu. En andra Daikin-montör skall kika förbi inom den närmsta veckan som verkar vara riktigt seriös.  tummenupp

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #24 skrivet: 02 januari 2015, 21:26:43 »
Hej,

Satt i samma sits som du för ett år sedan och valde bvp och installatör för att ersätta en bråkande oljepanna.
För min del så föll valet på en Nibe 1255-16, stor del av beslutet föll på Pooltillsats, Enkelhet att hantera anläggningen och att få den externt loggad för historik. Men jag tittade länge på en Daikin.

Nu har vi kört i ett kvartal och jag är supernöjd, enda missnöjet är att vi borde ha gjort det tidigare.

Vi fick en expansionstank inräknad i priset för att utöka radiatorkretsen, den har tagit bort alla knäppningar och vi har en pump som går längre vid varje körning vilket är possitivt. Men iom att pumpen är frekvensstyrd mellan 4-16kW så arbetar den som en on/off pump ner till några minusgrader (har inte justerat allt än), å andra sidan med expansionstanken så har vi inte mer än 5-8 starter på ett dygn så jag oroar mig inte för detta, sommartid kommer poolvärmingen hålla den sysselsatt iaf. Det man skulle vilja se från Nibe är ett mellanting på frekvensstyrd pump kring 2-12kW som komplement till den lilla 1255-6.

Lycka till med din installation!

Mvh,
Peter


NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Rickepip

  • Montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vaillant geoTHERM plus 10kW
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2015, 15:02:47 »
Sista offerten som tagits in:

-1st Daikin Bergvärmepump 2,5-13kW
- 220m borrning, 6m foderrör. inkl. fylld 2-slangkollektor PEM40, grävning och håltagning *
- Installationsmaterial inklusive spirovent automatavluftare och radiator i pannrum.
- Inkoppling, igångkörning, injustering och garantiregistrering.
Summa tillsammans: 130 350 kr inklusive moms ( Efter ROT-avdrag )
-ELARBETE ING Ã…R EJ.
Demontering och bortforsling av gammal panna/tankar ingår EJ.
* Vi förbehåller oss rätten att om bergkvaliteten är dålig, ras i berget, stora mängder vatten osv. dela upp borrningen i fler än
1 hål. Container och bortforsling av borrkax ingår. Borrning utföres med ca: 115mm håldiameter i berg.Vatten och el (220V
förutsätts finnas i närheten av borrplats. Tillstånd från kommun, kabelutsättning mm, görs av kund.


FrÃ¥gan är nu vad ni andra tycker?  Sedan tänkte jag höra ifall det är bättre/sämre att ta var för sig istället för entreprenad? Tänkte pÃ¥ att jag i sÃ¥dana fall kan sänka Nibes offert med ungefär 5-6000kr pÃ¥ borrningen och ytterligare nÃ¥gon tusenlapp pÃ¥ elen.

Är Niben överdimensionerad, behöver jag utjämningstank?

MÃ¥nga frÃ¥gor  :-\

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2015, 12:27:49 »
Är inte 115mm. smalt borrhål, brukar det inte vara 150mm.?

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2015, 15:58:13 »
Mitt tips är att inte dela upp entreprenaden för att spara några 1000 lappar, håll dig till en som gör allt, får du problem efter installation finns alltid risken att de olika parterna skyller på varandra och du står där med brallorna vid knäna och river håret.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Örsta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2015, 16:06:10 »
Höll precis på att skriva detsamma som Mr Energi. Entreprenad må vara något dyrare, men om något i framtiden skulle krångla, så är det himla bra att veta att en och samma firma utfört allt arbete. Alt. kan man ju göra som mina föräldrar: Känner en elektriker som kunde ordna värmepumpen och elinstallationen. Denne rekommenderade en grävfirma som han hade förtroende för. Då minimerar man risken att parterna skyller på varandra om det blir problem (vilken förhoppningsvis inte händer).

Funderade bara på vad längden foderrör är baserade på i de olika offerterna? Enligt Normbrunn -07 ska man ha minst 6 meter foderrör - kan detta bli mer i Daikinofferten? En tanke bara.

/Örsta

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skall installera bergvärme (Offerter, tips och ideér)
« Svar #29 skrivet: 14 januari 2015, 01:52:39 »
Är inte 115mm. smalt borrhål, brukar det inte vara 150mm.?



115mm är normalt om jag inte är ute och cyklar mitt i vintern, ska du borra djupt eller vill ha väldigt lite tryckfall går det även att borra med en krona som är 140mm, lämplig för 50mm slang.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!