Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!!  (läst 1986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jontej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp!!
« skrivet: 08 oktober 2008, 19:14:37 »
Hej alla!!
Jag har en Sanyo 93 som fanns i mitt hus när jag köpte det för ca ett år sen.
Problemet är att jag tycker inte den ger någon speciell värme,har ställt in på fjärren 30 grader men verklig temp blir max 22 grader.
Pumpen styrs av fjärren(har kollat) gjort alla inställningar som jag har läst här på forumet men inget hjälper.
Tempen har jag mätat är 43 grader vid ut blåset.
Sitter vi i köket som ligger 4 meter från fläkten så känner man ingen värme från fläkten.
Hoppas på hjälp!!!!!

Vi bor i södra SkÃ¥ne i ett  tegelhus frÃ¥n 1935 pÃ¥ ca 110 kvm ingen öppen planlösning.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2008, 21:56:28 »
Har den grodd igjen av støv kanskje ?
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Hjälp!!
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2008, 22:21:33 »
hej
har du gjort ren filtren tror du skall nå över 50 grader vid utblåset.
tror det finns här på forumet hur du kan testa detta.
mvh kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Alpha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Härjedalen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!!
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2008, 08:48:22 »
Hej svejs :)


Vet inte om du haft det "problemet" ända sedan pumpen installerades för ett år se´n eller om det dykt upp nu?

Gör en enkel skiss i paint eller nått på planlösningen samt vart innerdelen är placerad så kan vi se helheten bättre.

Kan ju vara så enkelt att de lösa filtrena behövs dammsugas eller att "batteriet" behövs dammas av mellan lamellerna om nu värmen spridit sig bra förut.

Annars så tror jag att den kanske jobbar mot sig själv, kanske blåser mot en vägg eller sitter väldigt nära innertak, en skiss som sagt så ser vi lättare.

Antar att du satt fjärren vid köksdelen samt att den får signal till innerdelen?

Utblåstemperaturen beror ju på dels hur varmt ni har det inne samt givetvis utomhustemperaturen.
Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet :)

Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån :)

Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.

En F:D Cool kille med heta uppdrag ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp!!
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2008, 09:02:10 »
Fjärrkontrollen måste ligga så att den kan kommunicera med innerdelen, annars drar värmepumpen inte på sin uteffekt även om det skulle behövas.
För att testa att fjärren har kontakt skall du lägga den på t.ex. en byrå och sedan öka eller minska börvärdet, om innerdelen piper till så har du en fungerande kommunikation.

Rengöring av filter och förångare kan behövas, filtren skall rengöras helst några gånger/år, och lamellpaketet minst var 3:e år, helst oftare.
I Webshopen finns rengöringsmedel för luftvärmepumpar http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=30
Rengöring av lamellpaket kan också ske manuellt med dammsugare eller liknande, men var försiktig så att du inte skadar lamellerna, om du gör det så förämrar du funktionen/luftflödet ordentligt.

Det kan ju också vara så att du har en för klen värmepump, att uteffekten helt enkelt inte räcker till för att hålla ert dåligt isolerade hus varmt ens vid de utetemperaturer som nu råder.

Sen kan det ju vara nåt fel också, typ att det läckt ut köldmedia, eller att någon tempgivare är defekt.
För att kontrollera om köldmedia läckt ut kan du kolla alla skarvar på rör och lamellpaket både inne och ute, ser du olja vid någon skarv eller rörböj så är det ett tydligt tecken på läckage av köldmedia, gasen drar med sig olja vid läöckagestället och oljan blir kvar.
Felsökning av läckage kan göras av en vanlig dödlig, men utförs nog bäst av en kyltekniker.
Reparation och fyllning av gas bör definitivt göras av någon som vet vah han/hon gör.

Har du kollat så att utomhusdelen inte har isat igen totalt, det kan ge dålig uteffekt. (Om avfrostningen inte fungerar som en ska)

I vinddraget från en luftvärmepump är det nog rätt normalt att man inte upplever att det blåser varmt, dels p.g.a. utspädningen och dels på grund av dragets avkylande effekt.
(Hudens yttertemperatur ligger normalt på 28°C, utsätts man för drag med en temp som ligger omkring eller under 28 grader så upplever man att det drar kallt.)
« Senast ändrad: 09 oktober 2008, 09:05:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!