Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1 eller 2 pumpar, det är frÃ¥gan...  (läst 1438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adden76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
1 eller 2 pumpar, det är frågan...
« skrivet: 19 augusti 2010, 01:06:06 »
Precis blivit medlem här och jag är enormt tacksam att jag hittade hit märker jag.
Har bett en snubbe att kika hem till "nya" huset från en firma men när jag kollat runt lite här och hittat lite tester mm så känns det som jag fått lite kött på bena.


Vi håller på att totalrenovera ett fritishus till året-runt-boende. Idag är det direktel och insats i öppen-spis.
Övervåningen är i vinkel och i ena delen av vinkeln är det en gillestuga, där är det bara ett stort rum.
Ovanför gillestugan är vardagsrummet där den öppna spisen står ...denna ska användas flitigt !

Gillestugan är på 25 kvm och den vinkelformade öv. är på 90 kvm.

Jag hoppas att ni fått en bild av huset nu.

Nu när jag funderat lite sÃ¥ kan det va idé  att installera en dyr pump uppe som ex Nocrian men i gillestugan sätta in en liten pump?
Direkt ovanför trappen kommer ju värmen från öppna-spisen.

Det är öppen planlösning till hall, vardagsrum, kök och sovrum uppe.

Med en billig, liten pump menar jag inte något billigt märke utan en effektiv liten pump som jag gärna tar emot förslag till.

Verkar detta som en vettig lösning?

« Senast ändrad: 19 augusti 2010, 01:10:11 av adden76 »
Jag kör Ubuntu ...så jag kan använda min dator utan att bli arg.

"Cunnskap Är Mackt"

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: 1 eller 2 pumpar, det är frågan...
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2010, 05:42:36 »

Två små pumpar (från ex Bosch eller Electrolux) röstar jag på!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad adden76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: 1 eller 2 pumpar, det är frågan...
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2010, 07:10:46 »
Ok ...legat lite sömnlös och klurat.

Saker som jag uppskattar är oxå:

# Ska vara tysta
# Lättmanövererat och eftersom det finns barn i familjen så ska man hllst kunna stänga av kyl effekten ...typ låsa alt. ta bort.

Då det kommer vara en så stor del av uppvärmingen i huset så betalar jag hellre mer för något bra och hållbart system än snålar...
Jag kör Ubuntu ...så jag kan använda min dator utan att bli arg.

"Cunnskap Är Mackt"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1 eller 2 pumpar, det är frågan...
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2010, 07:19:09 »
Du kommer nog inte att elda så mycket ved som du tror, men OK, man skall ha goda föresatser, och det har du ju.
Det där med att låsa kyleffekten förstår jag inte riktigt, det är väl bara att lägga upp fjärrkontrollen så högt att barnen inte når dem.
Är det för varmt, och vuxna barn når fjärren, ja då tycker jag att de skall få köra kyla. (Du får väl sluta elda ;-) )
Med bra pumpar menar du antagligen pumpar som ger normal besparing och små bekymmer för dig som kund, och då skulle jag rekommandera 1 eller 2 märkesvärmepumpar med så lång garanti som möjligt, gärna 5 år.

Exempel på sådana pumpar är Toshiba Polar 2, Panasonic Sverigepumpen och IVT, men det finns säkert fler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad adden76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: 1 eller 2 pumpar, det är frågan...
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2010, 13:33:00 »
Stänga av vill jag göra för annars sätter dom det på kalluft när det är varmt ...vi bor bara några meter från sjön så bara att hoppa i ...snål är man =)
Med tvÃ¥ barn pÃ¥ 11 och ett pÃ¥ 15 sÃ¥ sÃ¥ spelar det inte alltid roll vad man säger och dom nÃ¥r/hittar kontrollerna ...ibland glömmer dom ju slÃ¥ av kalluften innan jag kommer hem  :P

Har idag pratat med en installatör som jag känner lite, han kan fixa dom flesta märkena och ta installationen privat så han ska kolla på huset någon dag här och se vad som behövs så verka lösa sej bra endå !

Men jag återkommer med vad som bestäms !
Jag kör Ubuntu ...så jag kan använda min dator utan att bli arg.

"Cunnskap Är Mackt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!