Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT ger upp och gör Ã¥terbetalning, men vad gör jag sedan?  (läst 1707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2024, 15:15:17 »
Carl N    Bosch ingÃ¥r i IVT gruppen (eller tvärtom) sÃ¥ känns inte bra, är inte säker pÃ¥ att dom vill ha med mig att göra över huvud taget. :-\

Tidsåtgång för vv beredning är nog mitt största problem då ingen värme tillförs radiatorerna under för lång tid. Sneglade på separat vv beredare med värmepumpteknik och t o m elektrisk vv beredare men elförbrukningen blir för hög oavsett val.
Utan att vara insatt känns en VP med inbyggd beredare som ett bättre val, men oklart om tid för vv beredning blir kortare än med separat beredare

Känns spontant som att tillverkarna borde löst detta på ett bättre sätt och tar tacksamt emot förslag på lösning.
« Senast ändrad: 24 februari 2024, 15:18:41 av Permo »

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
Carl N    Bosch ingÃ¥r i IVT gruppen (eller tvärtom) sÃ¥ känns inte bra, är inte säker pÃ¥ att dom vill ha med mig att göra över huvud taget. :-\


Tidsåtgång för vv beredning är nog mitt största problem då ingen värme tillförs radiatorerna under för lång tid. Sneglade på separat vv beredare med värmepumpteknik och t o m elektrisk vv beredare men elförbrukningen blir för hög oavsett val.
Utan att vara insatt känns en VP med inbyggd beredare som ett bättre val, men oklart om tid för vv beredning blir kortare än med separat beredare

Känns spontant som att tillverkarna borde löst detta på ett bättre sätt och tar tacksamt emot förslag på lösning.

Men kan du inte sätta varmvattenberedning i manuellt flöde på VP?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2024, 16:43:23 »
Känns spontant som att tillverkarna borde löst detta på ett bättre sätt och tar tacksamt emot förslag på lösning.

Jag skulle byggt ett system med en rejält stor arbetstank på minst 500 liter men gärna mer. I ett hus på 355 kvm borde det gå att fixa utrymme så det räcker. Då kan man ha en kraftig on/off värmepump som jobbar mot den och även använda termostaterna på radiatorerna i huset. Om man värmer arbetstanken till t.ex. 5 grader högre än vad huset egentligen kräver så finns där sedan extra värme att ta av under tiden värmepumpen gör varmvatten. Termostaterna öppnar när rumstemperaturen sjunker. COP sjunker lite grann genom den högre arbetstemperaturen men det priset får man ta för att ha jämnare värme i huset och det är ju fortfarande flytande kondenseringstemperatur. Produkter t.ex. NIBE 1145-17, varmvattenberedare VPB 500 och arbetstank UKV 500.
« Senast ändrad: 24 februari 2024, 17:12:50 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Min thermia 8 tar nog inte så många minuter på sig att värma vv 40-60 grader. Din Ivt ni hade tidigare måste ju ha haft något fel om den bara klarar av 4 grader på 40 minuter?

Onoff pump med arbetstank så ska du inte kunna bli missnöjd
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Du måste nog lösa så du har mer yta för uppvärmningssystem, en 60x60 blir för lite och alla bra lösningar försvinner. Går det inte lösa mer plats?

Thermia har nog inte svarat för du är en tänkande kund, många installatörer (alla märken) undviker dessa tyvärr. Det kan vara påfrestande för dem om de inte kan svaren utantill.
Jag tycker det är rätt kul att besvara frågor folk har, men inget man blir rik på.

Tror också det är fel på IVT:n, fabriksfel som ingen ser.

Varmvattenberedningens maxperiod, är den inte ställbar så som på Nibe?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #20 skrivet: 25 februari 2024, 09:22:37 »
Carl N    Bosch ingÃ¥r i IVT gruppen (eller tvärtom) sÃ¥ känns inte bra, är inte säker pÃ¥ att dom vill ha med mig att göra över huvud taget. :-\

Tidsåtgång för vv beredning är nog mitt största problem då ingen värme tillförs radiatorerna under för lång tid. Sneglade på separat vv beredare med värmepumpteknik och t o m elektrisk vv beredare men elförbrukningen blir för hög oavsett val.
Utan att vara insatt känns en VP med inbyggd beredare som ett bättre val, men oklart om tid för vv beredning blir kortare än med separat beredare

Känns spontant som att tillverkarna borde löst detta på ett bättre sätt och tar tacksamt emot förslag på lösning.

Om du pratar om IVT Geo 516 så har de tagit bort alla möjligheter att manuellt styra VV-laddning, på äldre modeller så kunde man ställa start/stopp temp på graderna, detta är ersatt med "Eco, Normal, Komfort".
Dessutom så kan man inte ställa hur hårt kompressorn ska gå vid VV-laddning, den puttrar på i sin egen takt vilket då kan göra att det tar tid att ladda varmvatten.
Tyvärr så har IVT plockat bort alla möjligheter att optimera grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #21 skrivet: 25 februari 2024, 10:07:18 »
Fabriksfel har jag åberopat hela tiden, för det är andra mystiska saker än vv beredning den hittat på som absolut inte ska uppträda.

Är det någon här som har på/av VP runt 13-15 KW installerad de senaste 2-3 åren och med inbyggd beredare?

Arbetstank: Min gamla beredare (rostfri) är på 220 L, är det så stor skillnad att använda den jämfört med föreslagen tank på 500L och vari ligger skillnaden för driften och eventuell besparing på elförbrukningen? Är det som någon skrev egentligen bara antal start/ stopp man vill begränsa?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #22 skrivet: 25 februari 2024, 10:34:22 »
En på/av VP på 15 kW kan inte jobba mot 200-liters tankar. De är för kraftiga/hög effekt för att tanken ska kunna ta emot det. En 16 kW inverter kan ju dock ladda varmvatten med t.ex. 4 kW och då går det bra med inbyggd beredare. Med en stor arbetstank kan man både klara kraven på antal start/stopp när man kör med termostater plus att det går att magasinera en viss mängd värme i tanken som räcker till för att hålla uppe temperaturen i radiatorerna under tiden värmepumpen gör varmvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
IVTn har kraftigare cirk pump än min gamla Thermia vilket gett värme i hela huset även kalla dagar, så något positivt i vart fall. Skulle en mindre kraftig VP på mellan 12 - 15 KW visa sig lämplig, hur får jag fram info på om den har likvärdig cirk pump som IVTn eller har alla VP över en viss storlek samma storlek av cirk pump.?


Där kan du ha förklaringen till att den inte sparat något jämfört med din gamla pump.
Värmer du större delar av huset till en högre temp så går det ju betydligt mer energi brutto, och det påverkar värmepumpens förbrukning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kraftfullare värmepumpar har oftast också större cirkpumpar.
En Nibe 1255-16 kW kan du ställa in hur länge den tillåts jobba med tappvarmvatten innan den går över till värme igen.
Mycket kollektor är inget problem, tvärt om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #25 skrivet: 25 februari 2024, 20:10:20 »
Rickard du pratar väl inverterstyrt? Är inne på 1145 -15 eller 17 kw, visserligen separat beredare men hittar inget bättre om nu Bosch/IVT och Thermia är uteslutet.
15 kw klarar uppvärming för upp till 300 kvm medan 17 kw bara klarar upp till 240 kvm kan det stämma och ingen lär ju funka för mina 355 kvm, eller?
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 21:58:25 av Permo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du har ju inte uteslutit Nibe.
En 1255-16 ger ju avsevärt mycket mer effekt än din gamla Thermia, på den kan du dessutom ställa hur länge den kan arbeta med varmvatten innan den värmer på huset igen.
Du behöver ingen separat beredare, och du har borrhål så att det räcker och blir över.
Visst kan du gå ännu större och satsa på en fastighetsmaskin på 20 kW eller mer, men det tror jag helt ärligt är att överdriva.
Det blir dessutom troligen så mycket dyrare att du aldrig tjänar in de extra kostnaderna om du inte blir 150 år gammal.
Möjligen skulle du kunna ha nytta av en lösning med bypass och extern cirkpump som garanterat klarar att försörja alla delar av dina byggnader med värme, men det kan rätt enkelt göras i efterhand om det skulle visa sig vara nödvändigt.

Om den gamla värmepumpen hade problem att hålla alla rum varma på grund av för dåliga flöden, så kan det som sagt förklara varför du inte sparat energi med den nya IVT:n, i "värsta fall" är det inget fel alls på den värmepumpen, bara att du hade förväntningar som var orimliga.
Vi har råkat ut för kunder som hade orimliga krav ett par gånger där vi erbjudit återtag av maskinen också, när vi vet att det inte är nåt fel.
Bättre att skademinimera än att riskera att få dålig publicitet även om manskinen levererar som utlovat.

Nackdelen för dig att välja en 1255-16 är ju att den inte är kraftfullare än den IVT som ska plockas ut, om IVT:n är felfri lär du troligen inte heller se någon nämnvärd extra besparing med en 16 kW nibe.
16 kW till 355 m2 är kanske inte så mycket om det är dåligt isolerat (45 W/m2), men kanske finns det saker att göra åt isoleringen som är billigare än att köpa en dyr fastighetsmaskin med separat beredare?
Det där är nog något som du borde titta på i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #27 skrivet: 26 februari 2024, 10:46:48 »
Rickard du pratar väl inverterstyrt? Är inne på 1145 -15 eller 17 kw, visserligen separat beredare men hittar inget bättre om nu Bosch/IVT och Thermia är uteslutet.
15 kw klarar uppvärming för upp till 300 kvm medan 17 kw bara klarar upp till 240 kvm kan det stämma och ingen lär ju funka för mina 355 kvm, eller?

För 355 m2 kåk från 1929 (utan nämnvärd tilläggsisolering) krävs väl bortåt 20 kW i maxeffekt så då pratar vi om en dyrare fastighetsvärmepump.
Att det funkade meden Thermia 105 beror på att den antagligen hade en 9 kW elpatron som hjälp.
Om vi ska hålla oss till en värmepump som inte kostar för mycket så är 17 kw max.

Sen är detta nått du fått om bakfoten, en 15 kW värmepump är klenare än 17 kW.
Båda kräver tillskott för att klara värmen i din kåk, men 17 kW modellen kräver mindre tillskott än 15 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #28 skrivet: 26 februari 2024, 14:24:21 »
Får tacka för alla svar och förslag så nu ska smälta allt detta och är det något ytterligare så skakar jag liv i tråden igen.

Daniela

  • Gäst
Daniela
SV: IVT ger upp och gör återbetalning, men vad gör jag sedan?
« Svar #29 skrivet: 26 februari 2024, 19:59:29 »
Hej,
Har en geo 616 och kan göra endel förtydliganden om dess VV-styrning, om det kan vara till hjälp.

Profilerna Eco+, Normal och komfort är det du kan välja på distans genom appen och schemalägga. Varje profil använder olika start och stopptemp som kan ställas in på pumpen.
VV prioriteras framför värme som fabriksinställning, men det går att ställa in max tid för vv vid värmebehov och max tid värme vid VV behov.

Blir det för kallt i huset vid vv körning kanske man kunde testa begränsa gångtiden för vv, minska fönstret mellan start-stopp på använd profil, eller schemalägga komfort vv kortare tid när man accepterar lägre värme, tex tidigt på morgonen eller mitt på dagen, och eco på övrig tid.

Min pump verkar ta ca 20-30 min på normal att höja vv från 49-57 grader och kompressorn har gått på drygt 50% de gånger jag kollat. Vet inte om det är max den kan använda, men det verkar inte gå att påverka med inställningar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!