Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normalt att behöva fylla pÃ¥ vatten nÃ¥gra gÃ¥nger per Ã¥r?  (läst 1783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Försöker att hålla ett litet öga på trycket i systemet så att det ligger runt 1 bar hela tiden. Ibland märker jag dock att det sjunkit lite och då behöver jag fylla på lite för att den ska komma upp i tryck igen. Inga mängder utan det räcker ofta med att öppna ventilen en kort liten stund så är det "rätt" tryck igen. Upplever iofs ingen försämring i funktion när det är lite lägre tryck heller, har bara läst att det bör vara runt 1 bar så jag försöker hålla det däromkring.

Är det här normalt? Det ska väl vara ett slutet system så vattnet borde ju inte försvinna någonstans direkt men uppenbarligen minskar trycket ibland. Speciellt om det blir varmare ute och pumpen vilar mer. Kan heller inte se någon läcka någonstans, har gått igenom alla ventiler och sådär men det ser tätt ut. Jag har en Greenline HT Plus C9 om det spelar någon roll i sammanhanget :)


 
« Senast ändrad: 19 december 2019, 14:20:23 av berisen »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Skulle kunna tänkas bero på dåligt förtryck i gummibälgen i expansionskärlet så den trycker ut lite värmevatten genom säkerhetsventilen när det t.ex. kommer en köldknäpp. Hur många år är värmepumpen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle kunna tänkas bero på dåligt förtryck i gummibälgen i expansionskärlet så den trycker ut lite värmevatten genom säkerhetsventilen när det t.ex. kommer en köldknäpp. Hur många år är värmepumpen?
Nu när du säger det så har jag ju faktiskt sett att det droppat väldigt lite ur den ventilen så därför har jag satt en liten hink där under. Absolut inga mängder men någon droppe då och då, kanske är det lilla som över tid gör att trycket faller.

Jag tror den är sedan 2008 ungefär. Har papper hemma så jag kan kolla mer exakt, vi flyttade in för ett år sedan ungefär.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kan också vara säkerhetsventilen som inte sluter 100% tätt t.ex. på grund av smutspartiklar. Den borde dock vara på 2,5 bar när den är från 2008 och bättre än de gamla på 1,5 bar. Efter drygt tio år kan det säkert vara bra att kolla förtrycket i expansionskärlet och fylla på lite luft. Gummimembranet är ju inte absolut lufttätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det verkar vara trycket som sjunker i och med lägre temperatur när det är varmare ute. När det blir kallt ute så är nålen tillbaka där den "bör vara" så jag antar att det blir en rätt stor tryckskillnad vid olika temperaturer. Lite försvinner nog kanske ut ifrån säkerhetsventilen men det är nog inga mängder.

Oroar mig nog lite för mycket ibland :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!