0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har samma problem - nyinstallerad 312a flera liter per dag. Problemet, eller varför jag upptäckte det är att jag har LKs läckage detektor. Den börjar tjuta pga. lågt tryck efter ca 18h. Man har varit lite stressad eftersom den mesta VVSen är utbytt och en del slangar går i väggarna tex till badrum. Efter att ha kopplat bort allt utom VVB så hittade jag till sist problemet.Är det någon här som kör med vattenfelsbrytare och får samma problem?Jag hade också tänkt att byta min säk ventil till en ny 10bar (har 9 idag) för att se om det hjälper något. Den är extremt känslig när man petar på den.
Det larmet skall inte triggas innan temperaturen in är -6 grader. (OM ingen varit och pillat på larmgränsen)Får du inte upp någon larmkod, kanske lättare att hitta i någon manual då... ?Troligast (men jag hittar ingen info i några av de manualer jag letat i) så är det framledningstemperaturen som blivit för hög när kompressorn börjat kräva hjälp av elpatron, istället för att blockera elpatron så drar man nog ned på kompressoreffekten för att hetgastemperaturen inte skall bli för hög.Denna typ av fel KAN bero på att du har ett värmesystem som kräver extremt hög framledningstemp när det blir kallt ute, men mer troligt beror det på att du har termostater aktiva i hela ditt system som reglerar rumstemperaturen.Detta i kombination med en för hög kurva kan göra att börvärdet blir så högt att värmepumpen begränsas av den höga framledningstemperaturen.OM jag har rätt och du har bypass i ditt system så är detta vad som händer:Du har en FÖR hög kurva inställd i styrdatorn, när det blir kallt ute så producerar alltså värmepumpen onödigt varmt vatten, termostaterna börjar strypa och du får ett backflöde i bypassen som gör att vatten från frameldningen börjar gå direkt tillbaks till returledningen utan att passera radiatorerna, detta betyder i sin tur att temperaturen på frameldningen snabbt stiger utan att värme tillförs huset i någon större utsträckning. När börvärde och temperatur på framledningen överstiger 65 grader så begränsas kompressorn (max temp nådd?) så att hetgastemperaturen och trycket inte skall bli för högt.Det kan också vara tempgivare på hetgas eller tryckgivare HP som larmar och begränsar kompressorn.För att konstatera om det termostater i drift + fel kurva är det enklaste att öppna alla termostater för fullt, blir det för varmt inne? Ställ ned kurvan.Blir det INTE varmare inne? Se vad du kan göra för att kunna värma huset med en lägre framledningstemp, t.ex. sätta in nya tätningslister i dörrar och fönster, byta radiatorer eller tilläggsisolera.En ordentlig genomgång av systemets grundflöden kan också vara en god ide så att du inte har vissa radiatorer som kortsluter systemet och "stjäl" flöde från andra radiatorer som då ger lägre uteffekt än de skulle kunna göra.När kompressorn går med nära full effekt, eller full effekt skall du ha ca 10 graders deltaT över radiatorerna, går dem med lägre effekt skall du ha mindre skillnad än så mellan in och ut på radiatorerna.Jag skulle prova slå av/på strömmen till maskinen för att se om felet återställs och värmepumpen börjar gå normalt igen.
Hej,Jag har en 3årig 312C och ska nu ordna med service för att upprätthålla garantin.Den har tuffat på utan några problem! Det enda fel jag känner till är att givare eller presentation for TB0 och TB1 verkar omkastat.TB0/framledning är alltid kallare än TB1/retur enligt menyn. Det känns inte logiskt.Jag tänkte att man skulle kunna få SW uppgraderad vid service. Jag tror internetmodulen har uppgraderats via nätet men inte det övriga. Kan någon som har en senare installation delge sina versioner?Jag har:(Installerad 20151201)Internet modul: KMx SW version 4.04Reglercentral Typ: HMC300 SW version: NF13.05Värmepump:SW ver inst-modul: 01.00SW vers: I/O modul 01.00
Ops, inser att jag hamnade i annan diskussion.Tomfin, du skrev att du har -0,5/-3,5. Jag har -2,3/-5.3. Aldrig haft larm, inget tillskott.---------------Ang TB0/TB1 omkastat:Det skiljer alltid ca 3 grader vid gång på min panna, precis som förväntat. Så högst sannolikt meny/sw problem. Enda risken är att de hade ett fel i sina första leveranser som snabbt fixades med att kasta om givarrna... Det skulle då kunna innebära att senare SW är rätt - men inte funkar i min panna (måste kasta om givare också)...Men.. mest troligt torde det vara ett simpelt meny/sw fel.Jag har nu skrivit fråga till IVT, får se om och vad de svarar.Fortsatt nyfiken på era SW versioner.