Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Thermia Diplomat 6 - lÃ¥g temp VV, kompressor kör korta intervaller  (läst 976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrDuck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har en Thermia Diplomat 6 från 2008 som har börjat strula efter att tidigare fungerat ok.

Det började med mjukstarten som gav upp, den byttes mot en nyare från Siemens (har jag för mig det var). Säker orelaterat men var för ca 6 mån sedan.
För ca 2 veckor sedan så märke vi att varmvattnet var ljummet i duschen - kollade då pumpen och växelventilen gick inte hela vägen i stängt läge så den bytte vi insats i.
Vid bytet sÃ¥ tömde jag expansionskärlet, stängde närmsta ventiler och även inkommande tappvatten. Tog bort 3-vägskopplingen och satte tillbaka med ny insats. 
Själva mekaniken verkade fungera ok och nu åker den vita pinnen upp och ner i ändläge.
Rensade i samma veva filtret, såg helt ok med bara lite skräp i.
Cirkpumpen går ok, öppnat och kollat bakom centrumskruven.

Ovan har dock inte hjälpt med temperaturen, jag får en liten fyrkant i displayen efter att kompressorn gått ca 2 minuter. Det klickar från vad jag antar är pressostaten och ett par sek senare så slår kompressorn av.
Ibland står det att den återstartar om 15-17 minuter, ibland inte.
Har försökt lufta genom expansionskärlet genom att ha flöde öppet från påfyllning och öppet på säkventil med cirkpumpen avstängd. Radiatorerna längst bort på slingan blir inte varma men släpper heller inte ut luft när jag försöker lufta.

Tryckröret visar runt 85(135) när den slår av kompressorn
Kompressorn känns sval nertill och varm/ljummen upptill (dock går den ju bara 2 min så kanske inte säger något)
Hysteres inställd på 12c
Framledning när kompressorn slår av: ca 50(32)
Returledning när kompressorn slår av: ca 25(55)

Har hört att det kan röra sig om dåligt flöde eller att luft stoppar upp någonstans i systemet som gör att pressostaten löser ut.
Jag är rätt säker på att vår pump är med mantel men har ingen aning om hur den ska luftas och om det kan ha kommit in luft där?

Lite vid vägs ände kring vad jag kan läsa mig till att det kan vara, några förslag på vad problemet kan bero på och vad man kan göra?



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Problem med igensatta stålomspunna flexslangar? Särskilt de som är gjorda av magnetiskt stål kan förorsaka problem med igensättning av magnetit och liknande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MrDuck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, testade med magnet på flexslangarna (har 2 st på toppen av pumpen) men den ville inte fastna - går det att testa/känna om de är igensatta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, då är det inte värsta sortens slangar. Tyvärr vet jag inte något annat sätt än att tömma systemet och skruva loss slangarna för att inspektera de mer i detalj.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MrDuck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, jag hajar - kan man i samma veva lufta ur manteln eller finns det något annat sätt att få ur luften (var den nu befinner sig, om alls)?
Jag har 3 luftnipplar på toppen av pumpen - varje duschar enbart vatten när jag öppnar. Expansionskärlet tyckte jag hade bubbelvatten men det kan lika gärna varit från att den tog med luften i röret.

Stämmer symtomen för en kass pressostat, och kan dess funktion testas?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Therma är väl lite kända för driftspressostater och högtryckspressostater som börjar krångla, de är lödda på röret "rakt ut" i sidled, vissa med en liten böj nedåt på röret mellan gasledningen och pressostaten.
Att försiktigt böja upp den och knacka på den med ett mejselskaft har kunnat få det att fungera igen.
Tror även att i vart fall tidigare årgångar hade en reservpressostat som löser på aningen högre tryck, man kan testa flytta kontakten till den istället för att avgöra om det är ordinarie HP-pressostat som krånglar.
Är osäker på om detta gäller 2008 års modeller, men de från tidigt 2000-tal i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrDuck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Therma är väl lite kända för driftspressostater och högtryckspressostater som börjar krångla, de är lödda på röret "rakt ut" i sidled, vissa med en liten böj nedåt på röret mellan gasledningen och pressostaten.
Att försiktigt böja upp den och knacka på den med ett mejselskaft har kunnat få det att fungera igen.
Tror även att i vart fall tidigare årgångar hade en reservpressostat som löser på aningen högre tryck, man kan testa flytta kontakten till den istället för att avgöra om det är ordinarie HP-pressostat som krånglar.
Är osäker på om detta gäller 2008 års modeller, men de från tidigt 2000-tal i alla fall.

Hej - tack, antar att det är den lediga positionen pÃ¥ röret, det sitter 2 st pÃ¥ det röret - hur vet jag vilken som är vilken typ? 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
EN bild säger mer än 1000 ord.
Det brukar så tryck på sidan av sensorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om drifttpressostaten löser så snabbt som du säger så är det luft i kondensorn/Tws slingan så det är bara att fylla på med vatten och lufta utan att cirkulationspumpen är igång. kör växelventil och cirkulationspumpen i manuell testläge när du fyller och luftar. Servicemeny når du genom att hålla inne vänster pilknapp i ca 5-6 sek, gå sedan ner till manuell test sätt en 1:a längst upp för att aktivera man test gå sedan ner til cirkulationspumpen och se till att den är av när du fyller.
Fyll pÃ¥ vatten lufta växla sedan över  växelventilen mot varmvatten lufta fyll pÃ¥ vatten kör cirkulationpumpen nÃ¥gra minuter i bÃ¥de värme och varmvattensläget med växleventilen, gör sÃ¥ nÃ¥gra gÃ¥nger tills du ser att det kommer vatten ut ur alla luftningsventiler / säkerhetsventilen pÃ¥ värme. Se till att ha ett tryck pÃ¥ manometern pÃ¥ runt 1.0bar
« Senast ändrad: 05 oktober 2023, 11:35:29 av Dymo450 »

Utloggad MrDuck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
EN bild säger mer än 1000 ord.
Det brukar så tryck på sidan av sensorerna.

Hej, tog en bild på hur det ser ut - står 35bar på den första (vita).

Utloggad MrDuck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om drifttpressostaten löser så snabbt som du säger så är det luft i kondensorn/Tws slingan så det är bara att fylla på med vatten och lufta utan att cirkulationspumpen är igång. kör växelventil och cirkulationspumpen i manuell testläge när du fyller och luftar. Servicemeny når du genom att hålla inne vänster pilknapp i ca 5-6 sek, gå sedan ner till manuell test sätt en 1:a längst upp för att aktivera man test gå sedan ner til cirkulationspumpen och se till att den är av när du fyller.
Fyll pÃ¥ vatten lufta växla sedan över  växelventilen mot varmvatten lufta fyll pÃ¥ vatten kör cirkulationpumpen nÃ¥gra minuter i bÃ¥de värme och varmvattensläget med växleventilen, gör sÃ¥ nÃ¥gra gÃ¥nger tills du ser att det kommer vatten ut ur alla luftningsventiler / säkerhetsventilen pÃ¥ värme. Se till att ha ett tryck pÃ¥ manometern pÃ¥ runt 1.0bar

Hej, har nu försökt få till det med luftning - jag får bara ut vatten när jag öppnar luftventilerna högst upp (har 3 st). Finns det något sätt att spola systemet mot tex en backventil? Tänker då att jag stänger in systemet mellan ventilerna och på så sätt får bort eventuell luft.

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Försvinner den lilla fyrkanten i nedre vänstra hörnet i displayen eller ligger den kvar hela tiden?

Utloggad MrDuck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Försvinner den lilla fyrkanten i nedre vänstra hörnet i displayen eller ligger den kvar hela tiden?

Den kommer ca 10 sekunder innan kompressorn slår av och försvinner ca 10 sekunder efter att kompressorn slagit av.
Idag fick jag dock bekanta mig med ett nytt problem - LARM Högtryck Löst - står det i displayen, troligen varit så hela em/kväll då jag inte hört att pumpen gått.

Utloggad MrDuck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppdatering

Till slut så fick vi larm hela tiden (Högtryck löst LARM) och kontaktade rörmokare - visar sig att den nedre slangen som går från elpatronen till värmeväxlaren var helt igensatt av metallgegg och flagor. Inget flöde alls genom den till värmeväxlaren (magnet fastnade utan problem på slangen). Efter ordentlig rensning och bakspolning så går nu pumpen och värmen kommer på radiatorerna + tappvattnet är varmt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!