Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vilken värmekälla  (läst 2077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ddoo226

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
vilken värmekälla
« skrivet: 15 januari 2018, 21:28:14 »
hej!

vilken värmekälla är lämpligast för mitt nybygge i Luleå

1-plans villa med 165kvm boyta, 250mm isolering i väggarna, vattenburen golvvärme.

funderat på frånluftsvärmepump pga den låga installationskostnaden för uppvärming+ventilation, även kollat på luftvatten samt jordvärme(tomten är nog stor), men hur blir det med ventilationen då? är det så att jag i princip måste ha FTX ventilation som kostar 80,000 att installera? om jag förstått det rätt? eller finns det någon billigare ventilationslösning? Blir lite svettigt om bara ventilationen tar upp nästan hela budgeten :)

hade ursprungligen en budget på 100,000 för uppvärmning och ventilation men jag börjar misstänka att det blir dyrare än så, funderat på ett vänta med enda badrummet för att spara in 50,000 till uppvärmingen om det är ett måste, kanske någon kan ge mig nån slags fingervisning vad dom olika alternativen kostar

nämnvärda punker :)

1. det är ett krav att kunna ha rumstermostat i stora sovrummet då vi sover mycket svalt, om det fungerar dåligt att ha rumstermostater överallt så kan vi nöja oss med att endast ha det i sovrummet och samma högre temperatur i resten av huset (barnen får genomlida lite varmare i sina sovrum)

2. täljstenskamin kommer finnas i mitten av huset, mest troligt med extra värmepaket(mer sten), så möjlighet finns att stödelda när det är som kallast(denna är inte med i uppvärmningsbudgeten, den fixar en polare billigt)

kan ingenting och hör olika från varenda människa jag frågar tycker jag, så uppskattar all hjälp ni kan ge mig, framförallt fingervisningar kring totalkostnaderna för installation :)

stort tack på förhand!



« Senast ändrad: 16 januari 2018, 11:47:44 av ddoo226 »

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: vilken värmekälla
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2018, 22:59:42 »
bygger du i lösvirke eller vilket husfabrikat gäller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vilken värmekälla
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2018, 07:24:22 »
Hej!
Täljstenskamin är då inte billigt, men är den för myseldning och ett måste eller hade du tänkt dig den som värmekälla?
Är huset inom räckhåll för fjärrvärme, har för mig om att detta är fördelaktigt i Lule?
Huset är annars så pass litet och välisolerat att en frånluftsvärmepump kommer klara värmen i huset.
Jag skulle faktiskt välja just detta om inte det funkar med fjärrvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ddoo226

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vilken värmekälla
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2018, 11:48:56 »
bygger du i lösvirke eller vilket husfabrikat gäller?

Lösvirke men huset är väldigt likt det här
https://www.myresjohus.se/vara-hus/herrgarden/

Utloggad ddoo226

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vilken värmekälla
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2018, 11:52:21 »
Hej!
Täljstenskamin är då inte billigt, men är den för myseldning och ett måste eller hade du tänkt dig den som värmekälla?
Är huset inom räckhåll för fjärrvärme, har för mig om att detta är fördelaktigt i Lule?
Huset är annars så pass litet och välisolerat att en frånluftsvärmepump kommer klara värmen i huset.
Jag skulle faktiskt välja just detta om inte det funkar med fjärrvärme.

Hej, tack för svar, fjärrvärme finns inte , insåg att jag glömde skriva att kaminen är inte med i budgeten på 100-150. Den fixar en polare billigt så den behöver ni inte ta hänsyn till kostnadsmässigt

Är inne på flvp , hur funkar en sån med golvvärme och rumstermostater osv , hört lite olika

Och nån som vet vad det kan tänkas kosta att installera

Utloggad ddoo226

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vilken värmekälla
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2018, 12:01:49 »
jag ska såklart ringa runt till lite olika firmor/leverantörer snart men ville försöka samla lite kött på benen först.. både kring vad som är rimligt pris men också vad som kan tänkas vara en bra lösning.. problemet när man sen frågar alla säljare är ju att firmorna kommer ju såklart förespråka sina lösningar och dumförklara allt annat, gissar jag av erfarenhet ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: vilken värmekälla
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2018, 12:05:44 »
En jordvärme vp och en flm borde väl inte kosta så våldsamt mycket mera än en flvp men jag skulle valt ftx vent.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ddoo226

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vilken värmekälla
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2018, 13:30:23 »
En jordvärme vp och en flm borde väl inte kosta så våldsamt mycket mera än en flvp men jag skulle valt ftx vent.
hej, tack för svaret, visste att jag sökt mig till rätt ställe :) visste inte ens om att FLM existerade innan ditt inlägg, hur fungerar dom? snabbläste och fattade som att det blir som mekanisk frÃ¥nluft, jag tar in friskluft t.ex. via spaltventilter  i fönster i sovrum+vardagsrum och drar spiro till köksfläkt, badrum och tvättstuga där jag suger ut via FLM som Ã¥tervinner lite värme ur luften? har jag förstÃ¥tt rätt? är det en fläkt inbyggt i FLM eller sätter man en fläkt efter FLM?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vilken värmekälla
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2018, 13:44:45 »
Du kan ju fråga runt på lite olika lösningar, men FTX + Jordvärme brukar kosta en hel del mer än en frånluftsvärmepump.

Här har du några alternativ att fråga på:

Frånluftsvärmepump (Nibe 730/750, Comfortzone EX50, IVT840/860) och tilluft via ventiler i ytterväggar.
Billig lösning som fixar allt i en burk, värme, ventilation och varmvatten.
Risk för kalldrag vid tilluftsventilerna, men detta brukar gå att fixa med bra tilluftsdon.

Frånluftsvärmepump som ovan med tilluftsvärmare typ Nibe SAM40 eller Comfortzone T12.
Kostar lite mer med tilluftsventilation.
Uppvärmd tilluft ökar komforten.

Jordvärme + värmeåtervinningsmodul och tilluft via ventiler i yttervägg.
Priset på detta kan komma ner i närheten av första alternativet, speciellt om du kan gräva ner jordvärmeslangen i samband med att grävaren ändå är på plats för husgrunden.
Besparingen borde bli lite högre än första alternativet.

Jordvärme + FTX, troligen dyrast och bäst komfort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!