Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?  (läst 93542 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« skrivet: 17 december 2010, 10:13:23 »
Vi sonderar bilmarknaden efter en skaplig andrabil istället för den nuvarande Cheva Transporten.
Chevan har varit riktigt bra och vi har i princip inte haft några fel på den de 4-5 år som vi har haft den. Men nu när barnen börjar bli lite större och man inte behöver ha vagn med sig hela tiden så är det dags att byta ner sig en storlek.

Jag vill ha något som är driftsäkert, håller hög kvalitet och är bekvämt och rymligt.

Jag gillar Volvo och har själv en V70 -09.
Är en XC70 från 01-03 något att ha om den gått ca 20-25 000mil.
Jag tror att det är manuell växellåda som gäller när de gått så långt om den inte är bytt eller renoverad men

Vad bör man titta efter, se upp med, kontrollera osv.?

Tips mottages gärna!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2010, 11:38:44 »
Volvo XC 70 är helt iskall på beg.bilmarknaden. Bara om du söker på Blocket får du 708 träffar på sådana till salu. Finns nog goda skäl till det. För tung, för teknik tät, för bränsletörstig, full av datorteknik (ca 50 "datorer"/processorer tex) allt med dålig kvalitet. Denna modell är EN av orsakerna till att Volvo reades ut till kineserna av Ford. Hyfsad som ny, rena mardrömmen som begagnad. Kommer att bli sanslöst dyr att hålla i drift för andrahandsägaren med svåra och dyra felsökningar på specialverkstad och transmissionsreparationer på fyrhjulsdrift mm på svårbedömd nivå. Och förstaägarna har redan fått betala dyrt för enkla kvalitetsbrister som hjullager mm. mm. Läs Bilprovningens statistik för modellen och begrunda och häpna. Det är till stora delar en riktig skitbil i minst dubbel bemärkelse! Bränsleförbrukningen är helt oacceptabel ur miljösynpunkt. Välj ngt annat och låt förstahandsköparna sitta med dumstrutarna på sig och få behålla miljösvinen och få ta de kommande svindyra underhållskostnaderna helt på egen hand som straff med en osäljbar bil som lök på laxen.

Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2010, 12:58:25 »
Två av mina bekanta har XC70 från runt -01 -02 och de är då nöjda vad jag har hört, fast båda har bara ägt bilarna lite drygt ett halvår så...  a:gl

I grund och botten så är det väl ändå samma bil som vanliga V70, fast med fyrhjulsdriften?

Min sambos familj har en V70 från -03 och de har reparerat den för runt 50.000 kr på verkstad det senaste året...
I somras så rasade slavcylindern och då byttes även koppling o.s.v..
Nu ska den in på verkstad igen p.g.a. fel på ABS:en och dåliga bromsskivor har jag för mig att hennes farsa sa.

Jag gillar Volvo, men skulle aldrig köpa något annat än en 940 av senare årsmodell om jag var ute efter en bra och vettig begagnad sådan. Det finns ju faktiskt andra märken också.
Har provat en V70 från -98 och aldrig mer... Omständigt och dyrt att åtgärda minst lilla fel på den. Törstig och trött motor (sugis 2.0:a), som man fick plåga till varvstoppet för att ens ha en chans att klara en omkörning på landsväg. Livsfarlig bil...
Hade en trimmad 945 Turbo med drygt 200 hk innan som var allt annat än trött, men den drog alltså en deciliter mindre per mil. Helt sanslöst!  fiR:

För drygt ett år sedan så skaffade jag en risig 245 -91 som extrabil/vinterbil och efter fullservice samt en del inledande reparationer (ny generator, svänghjulsgivare, bränslepump, ABS-givare, framruta, värmeventil och en hel hög med begagnade delar..) så har den bara rullat och rullat till och från jobbet i snart 4.000 mil med endast normal service!
Åkte dock på en kass spindelled vid bes. för ett par månader sen. Ombes. kostade 200 kr - eller två kr mer än vad den nya delen gick lös på.  ;)

Visst drar "Gamla Bettan" lite mer soppa än en ny bil, men hon ökar i princip bara i värde nu och budgeten för reparationer och service är max någon tusenlapp eller två om året.
Helt oslagbart anser jag, men gäller ju att man gillar och har tid att skruva då så klart...
« Senast ändrad: 17 december 2010, 13:00:40 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2010, 13:08:00 »
http://www.bilsmart.se/101620_volvo_v70xc-xc70?year=2002
Klicka på knappen "Bilprovningsresultat".

Jag hade valt en japan istället, typ Forester.
http://www.bilsmart.se/101396_subaru_forester?year=2002
Ser betydligt roligare ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2010, 13:37:42 »
Har en kompis som driver bilfirma, han köper och säljer många Xc70 nyare karossen från -2000, och de säljer bra och lättsålt, trots 20-25000mil, men dålig 4 hjulsdrift före haldex kom.

Volvo V70 är bra bilar, lite framvagnsproblem, men bra motorer och växellådor och elektronik.

Men V70 AWD är ett bättre köp, om det är 4 hjulsdriften du vill åt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #5 skrivet: 17 december 2010, 14:45:17 »
Volvo XC 70 är helt iskall på beg.bilmarknaden. Bara om du söker på Blocket får du 708 träffar på sådana till salu. Finns nog goda skäl till det. För tung, för teknik tät, för bränsletörstig, full av datorteknik (ca 50 "datorer"/processorer tex) allt med dålig kvalitet. Denna modell är EN av orsakerna till att Volvo reades ut till kineserna av Ford. Hyfsad som ny, rena mardrömmen som begagnad. Kommer att bli sanslöst dyr att hålla i drift för andrahandsägaren med svåra och dyra felsökningar på specialverkstad och transmissionsreparationer på fyrhjulsdrift mm på svårbedömd nivå. Och förstaägarna har redan fått betala dyrt för enkla kvalitetsbrister som hjullager mm. mm. Läs Bilprovningens statistik för modellen och begrunda och häpna. Det är till stora delar en riktig skitbil i minst dubbel bemärkelse! Bränsleförbrukningen är helt oacceptabel ur miljösynpunkt. Välj ngt annat och låt förstahandsköparna sitta med dumstrutarna på sig och få behålla miljösvinen och få ta de kommande svindyra underhållskostnaderna helt på egen hand som straff med en osäljbar bil som lök på laxen.




HICK !  Det här var inte alls bra . Finns flera här i byn som köpt XC70 det senaste året . Vet ej om det vore lämpligt att berätta detta för dem ? (om de inte redan vet ? )
           Hoppas det ändå inte är så här eländigt för alla XC-70-ägare !?   :P
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #6 skrivet: 17 december 2010, 18:23:07 »
Tack för bra respons!

Det var precis sådan här info jag ville ha. Jag reagerade också på antalet XC70 till salu på blocket. Något skumt är det. Men vad jag förstår så får man en riktigt bra bil för en billig peng.
Slutsatsen är nog den jag nästa hade dragit redan. Ska man ha en XC70 ska den ha manuell låda eller nyrenoverad automat med "kvitto". När kom Haldex 4x4?
Hörde förresten att Haldex sålts idag. Nettovinsten...1 miljard.

Ja, jag vill gärna ha en 4x4 att dra husvagnen med + att sambon åker mycket grusvägar/stigar med sina fyrbenta.

Någon mer som har något att tillägga...gärna lite positivt  ::)

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #7 skrivet: 17 december 2010, 19:52:55 »
Xc70'n är helt underbar att köra. Trygg, säker.
Men... Är lite kluven till kvaliten ? Sc:,h

Har för tillfället 3 generationer Volvo.
740 -85 Äldsta grabbens övningskörningsbil manuell. Kanon ! 13500 mil.
960 3.0 -95 aut. Frugans bil. Haft den sedan -98 bytt slitage detaljer typ avgassystem belägg osv. 19000 mil.
Xc70 -01 geartronic/Aut. 19000 mil. Haft sedan -08. Bytt höger drivaxel fram ca 8000 kr plus mindre småfel oftast elektroniska/data. Brusten framfjäder.

Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till, men... Känns som att kvaliten på Volvobilar försvann efter 940-960. Plus att det har blivit svårare att fixa egna B-reperationer på de moderna bilarna.

Vill du inte köpa min Xc70 så har jag även en bättre begagnad Ford Scorpio-94 AVSTÄLLD. ;)

Mvh tyke :D


Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #8 skrivet: 17 december 2010, 21:40:03 »
Nä nu måste jag reagera lite på vad du skrivit
Volvo XC 70 är helt iskall på beg.bilmarknaden. Bara om du söker på Blocket får du 708 träffar på sådana till salu. Finns nog goda skäl till det.
Ta då och sök på V70 och du får 5800 träffar på blocket är den också iskall då???

Citera
För tung,

Ok den väger 1715 men en vanlig V70 väger 1530 och 200Kg för drivaxlar,vinkelväxlar,kardan plus lite andra grejer ser jag inte som något jätte tillägg i vikten

Citera
för teknik tät,
??? alla större bilar är tekniktäta (läs MB,BMW,Audi,VW etc.)

Citera
för bränsletörstig,
För bränsletörstig vet jag inte men en stor bil som har AWD drar mer bränsle oavsett vilket märke det är gämför man åter med V70(6,4l/100km) så är förbrukningen på D5 motorn 7,0l/100km

Citera
full av datorteknik (ca 50 "datorer"/processorer tex) allt med dålig kvalitet.
Samma svar som vid "tekniktäta" sen kan man undra vad du får "dålig kvalite" ifrån har haft två S60 och aldrig bytt någon av Noderna i bilarna och samma är det med föräldrarnas S80 ingen elektronik bytt sen -02.

Citera
Denna modell är EN av orsakerna till att Volvo reades ut till kineserna av Ford.
OJ satt du med i förhandlingarna mellan Kineserna och Ford eller?
Nej just det och det gjorde inte jag heller men jag tror inte att Volvo såldes för att EN bilmodell var dålig som du påstår utan snarare för att Ford hade tom kassakista och att man med säkerhet fick fördelar på kinamarknaden när man sålde dit.

Citera
Hyfsad som ny, rena mardrömmen som begagnad. Kommer att bli sanslöst dyr att hålla i drift för andrahandsägaren med svåra och dyra felsökningar på specialverkstad och transmissionsreparationer på fyrhjulsdrift mm på svårbedömd nivå.
Vilka "specialverkstäder" behövs för att göra service på en XC70?
Vad jag vet lämnar man in bilen hos sin lokala Volvoverkstad så dom fixar det, både vinkelväxel och Haldex är robusta grejer men vad som kunde vara bättre är drivaxlar.
Kolla Tykes -01 som gått 19000Mil och ett drivaxelbyte.

Citera
Det är till stora delar en riktig skitbil i minst dubbel bemärkelse!
Du har erfarenhet fårstår jag?
Citera
Bränsleförbrukningen är helt oacceptabel ur miljösynpunkt. Välj ngt annat och låt förstahandsköparna sitta med dumstrutarna på sig och få behålla miljösvinen
Du låter precis som Miljöpartisten Birger Slug(Schlaug) som propagerade starkt för att alla skulle skrota sina bilar om de saknade katalysator.
En vacker dag kom han körandes i en Citroen CV2 och då frågade man varför han körde en bil utan Katalysator och vad tror du svaret blev?
"Men det här är annorlunda detta är en veteranbil förstår du"

Smart kille

Och om jag får ge ett råd så är det välj inte en XC70 äldre än -03 eftersom det var då Haldexen kom (Fram till -02 var det Viscokoppling) men det hade du väl inte tänkt ändå.
Efter -06 kom en uppdaterad Haldex med eloljepump som gör att du får bättre momentöverföring framför allt i starten
« Senast ändrad: 17 december 2010, 21:41:43 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2010, 00:32:16 »
har en bekant som har en 06 med haldex,automat 2.4t har för mig att splinsen på vinkelvexeln pajade på den vid 14000 mil.
En dyr historia på 15000kr men det kanske inte är ett standard fel.
Den verkar också grymt tötstig  1.2-1.4 l milen med mestadels landsväg och motorvägs körn

Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #10 skrivet: 18 december 2010, 14:38:04 »
Håller med, skitsnack! Volvo XC70 är en en vanlig V70 med lite ful plast! Köp en AWD isället, billigare.

Har som sakt en vän som driver bilaffär, han köper och säljer många XC70, står ej många dagar innan dessa blir sålda, funkar i norrland.

Tror inte det drar 1.4liter/mil normal körning, och sen vem köper bensinbil?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #11 skrivet: 19 december 2010, 14:25:26 »
Ok, Tack!
Så en XC70 -03 eller nyare. Eller möjligtvis en Subaru.

Någon som ska sälja en schyst XC70 -03 eller nyare, helst diesel kring 15 000-2 0000mil?
Jag har en Cheva Transport -01 som byte  ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #12 skrivet: 19 december 2010, 18:16:14 »
Håller med, skitsnack! Volvo XC70 är en en vanlig V70 med lite ful plast! Köp en AWD isället, billigare.

Har som sakt en vän som driver bilaffär, han köper och säljer många XC70, står ej många dagar innan dessa blir sålda, funkar i norrland.

Tror inte det drar 1.4liter/mil normal körning, och sen vem köper bensinbil?
xc 70 i den årsmodellen diesel utan partikelfilter är väl 6-7000 i skatt så bensin är fortfarande atraktivt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #13 skrivet: 19 december 2010, 18:22:01 »
Beror givetvis på antal mil och vart jag tankar..men bensinbilen borde gå och köra på "litern"
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #14 skrivet: 19 december 2010, 18:29:19 »
min v70 2,4 140 hk kör jag på 0.8-0.9 Lägger man till automat turbo breda däck och höjd markfrigång får man nog köra grymt försiktigt om man skal ligga på litern
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!