Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SÃ¥ kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.  (läst 43873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
Har installerat en IVT 09-FRN på stora Båten, Inneklimat som installerade var HELT säkra på att den skulle täcka våra värmebehov.
Allt har varit bra med över 20 gr utan problem tills ikväll då det är ca -2 ute.
Börjat avfrosta med 1,5h mellanrum, innetempen sjunker  >:(
Full fläkt, 27 gr inställt, precis som innan.

Markant sänkningar innetemp under natten.
Ikväll ska vi fÃ¥ -8, skulle va ett nederlag o behöva starta dieselpannan redan  :-\

Tips, tröst, ideer mottages tacksamt.
« Senast ändrad: 02 december 2009, 08:17:21 av marmbrandt »
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: SÃ¥ kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #1 skrivet: 02 december 2009, 09:12:03 »
Har installerat en IVT 09-FRN på stora Båten, Inneklimat som installerade var HELT säkra på att den skulle täcka våra värmebehov.
Allt har varit bra med över 20 gr utan problem tills ikväll då det är ca -2 ute.
Börjat avfrosta med 1,5h mellanrum, innetempen sjunker  >:(
Full fläkt, 27 gr inställt, precis som innan.

Markant sänkningar innetemp under natten.
Ikväll ska vi fÃ¥ -8, skulle va ett nederlag o behöva starta dieselpannan redan  :-\

Tips, tröst, ideer mottages tacksamt.

Jag tror inte att detär bra att ställa den på 27 grader när det är kallt ute för då får det motsatt effekt.
 .prova att ställ pumpen pÃ¥ 22-23 grader och se om det fungerar,heat,full fläkt

När jag ställde min pump på 27 grader så fick jag ut mindre med värme i huset än när jag har inställt 22-23 grader jag har provat vid minus grader ute.
« Senast ändrad: 02 december 2009, 09:20:47 av Lingon »
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det gör nog ingen skillnad om du ändrar inställningarna, pumpen bör gå för fullt om du tappar temp inne.

Den räcker helt enkelt inte till.

Hur stor effekt har du på dieselpannan?
Hur många m3 olja har det gått/år innan installationen av värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
Det gör nog ingen skillnad om du ändrar inställningarna, pumpen bör gå för fullt om du tappar temp inne.

Den räcker helt enkelt inte till.

Hur stor effekt har du på dieselpannan?
Hur många m3 olja har det gått/år innan installationen av värmepump?

Suck, vi har en 80-tals överdimensionerad brännare som kostade 25` i diesel förra säsongen. Med "taikon" rörsystem till 2 golvärmeslingor, div radiatorer. Inget som går att jämföra med normalt "hussystem".

Hela meningen med LL-pump va att på ett kostnadseffektivt sätt ersätta den under huvudelen av året.
Valde IVT då firman verkade seriös och noga lyssnade på våra önskemål/förutsättningar som ju e lite speciella.
Tyvärr sÃ¥ verkar mina farhÃ¥gor besannas om att den relativt lilla pump dom satt in inte fyller vÃ¥ra behov  :'(
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SÃ¥ kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #4 skrivet: 02 december 2009, 09:34:42 »
Har du diskuterat saken med Inneklimat? Har de rekommenderat en VP efter att ha fått schyssta faktaunderlag från dig och den inte håller måttet borde de väl kunna hjälpa till att hitta en lösning (om de är seriösa vill säga). En lösning som typ bort med nuvarande IVT och dit med en större IVT, alt. en Nocria 18 eller en ME FD25 alt. FD35, om de ev. säljer andra fabrikat än IVT alltså.
« Senast ändrad: 18 december 2009, 21:49:24 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
Har du diskuterat saken med Inneklimat? Har de rekommenderat en VP efter att ha fått schyssta faktaunderlag från dig och den inte håller måttet borde de väl kunna hjälpa till att hitta en lösning (om de är seriösa vill säga). En lösning som typ bort med nuvarande IVT och dit med en större IVT, alt. en Nocria eller en ME FD35/35, om de ev. säljer andra fabrikat än IVT alltså.

Resan innan pumpen kom på plats va lång.......
Vi hade enats om en 12 JHR-N, trots besök, mätningar fick dom inte in den (de e lite trångt/låg takhöjd på nedre däck) när det var dags för installation.
Snabb vändning, dom "lovade" samma funktion med den 09 dom kunde installera.
Den e ju helt klart svagare.

Jag får väl fortsätta vara krävande kund ?
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SÃ¥ kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #6 skrivet: 02 december 2009, 09:52:26 »
Vi hade enats om en 12 JHR-N, trots besök, mätningar fick dom inte in den (de e lite trångt/låg takhöjd på nedre däck) när det var dags för installation.

OK, då går nog ME bort från mitt förslag. Tohibas gamla RAS är ju låga, så även Nocrian. Men det kanske finns andra begränsningar än höjden dessutom?

Jag får väl fortsätta vara krävande kund ?

Ja det tycker jag.  >:D
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SÃ¥ kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #7 skrivet: 02 december 2009, 09:53:10 »
har värmepumpen möjlighet att värma alla rum? En båt har väl sällan en öppen planlösning. Är det svalt även i rummet där pumpen sitter? Om du betalade 12 kr för diseln ger det 2 kbm som med 70 % verkningsgrad ger ett värmebehov på 15 000 kWh, då känns din befintliga värmepump som rimlig. Om du har haft rumstemperaturen på 27 gr. innan och fått 20 gr. antyder det att pumpen inte fungerar som den ska. Alternativt 27 gr. vid pumpen och 20 där du mäter?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
har värmepumpen möjlighet att värma alla rum? En båt har väl sällan en öppen planlösning. Är det svalt även i rummet där pumpen sitter? Om du betalade 12 kr för diseln ger det 2 kbm som med 70 % verkningsgrad ger ett värmebehov på 15 000 kWh, då känns din befintliga värmepump som rimlig. Om du har haft rumstemperaturen på 27 gr. innan och fått 20 gr. antyder det att pumpen inte fungerar som den ska. Alternativt 27 gr. vid pumpen och 20 där du mäter?

27 gr full fläkt inställt på pumpen

Innan det blev minus:
24 gr på ll tempmätare
27 gr luft upp genom trapphus
20-21gr i övre salong

Just nu med -3
20 gr på pump
25 gr luft upp genom trapphus
17gr övre salong

Samt "täta" avfrostningar. 45 min mellan de 2 sista
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SÃ¥ kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #9 skrivet: 02 december 2009, 10:34:23 »
Han betalade 25´för dieseln, 1kbm diesel=9800kwh.

Öppet vatten runt båten, borde vara mycket fukt, därför ev täta avfrostningar, skulle absolut vara en krävande kund, helst när du specade upp exakt vad du ville ha och de kom på plats och mätte och såg förutsättningarna.

Sen om de visste om hur mycket diesel som förbrukades, så borde de kunna se att rätt står effekt skulle behövas..

Stå på dig, helt klart, utan att skämmas!

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
Han betalade 25´för dieseln, 1kbm diesel=9800kwh.

Öppet vatten runt båten, borde vara mycket fukt, därför ev täta avfrostningar, skulle absolut vara en krävande kund, helst när du specade upp exakt vad du ville ha och de kom på plats och mätte och såg förutsättningarna.

Sen om de visste om hur mycket diesel som förbrukades, så borde de kunna se att rätt står effekt skulle behövas..

Stå på dig, helt klart, utan att skämmas!

/Andreas.
Thanks  *vinkar*
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
Ett par bilder på installation, kommentera gärna.
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SÃ¥ kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #12 skrivet: 02 december 2009, 12:50:04 »
Absolut ska du stå på dig, förutsättningarna var ju klara. knUp
Skumt att de inte isolerat röranslutningarna vid utedelen  Sc:,h

Stilig styrhytt, har du fler bilder eller hemsida kanske?
 
*vinkar* SP
« Senast ändrad: 02 december 2009, 12:51:55 av Shovelpower »
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
The Saga continues.....

Under dagen har tempen inombåts varit ok.
Nu när kvicksilvret krupit ner till -5 börjar avfrostingstempot höjas ,ca 45min mellan dom.

Ngn som kan förklara varför ?

Ja, pumpen sitter 2m från djurgårdskanalens vatten, därför valde jag IVT som skulle klara denna besvärliga miljö.
Har avrinningstråg med avlopp o värmekabel.
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SÃ¥ kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #14 skrivet: 02 december 2009, 20:29:09 »
Pumpen jobbar hårdare, samt brukar vi som bo nära kusten, vattnet är varmare än luften och blir dimma..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!