0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller på nu och mäter.Det jag upptäcker ar att min maskin inte låter fläkten ha spänning hela tiden utan bara i intervaller.Återkommer med tiderna snart.Kan någon annan kolla om deras pump gör likadant som min dvs spännings uppehåll på fläkten i ungeär fem min och 1min på?MvhKsom
HejJag har samma fel.Mätte idag mellan faserna och jag har 230v i heat mode men 2v i cooling mode, alltså tvärt om mot vad som skrevs tidigare.Är detta FEL så när på de 2v jag har???mvhkson
hej stämmer säkert va å kollade till en av pumparna i går fy fan.. hela maskinen bestod av ett isberg av typen nordicair den pumpen har gått som ett skott i 8 månader utan att krångla det minstanått jätte fel e det i maskinerna dom funkar ofta bra i 6 månader jag skäms ju ... min går helt normalt än utan att krångla suck
OOOOoooh vad jag är sugen att skriva "vad var det jag sa" då jag redan förra året varnade för Chunlan...Det var nog ungefär när du döpte om dig till Dr Chun-Lan...Jag har som sagt en kompis som satt in en chunlan i höst, den funkar bra och har värmt garage och förråd (ca 75 m2) ned till -16 grader utan problem i höst, med tanke på vad jag nu läst i forumet kan han alltså förvänta sig att pumpen fungerar bra i vinter, men vägrar nästa år.Är det rätt uppfattat?
Nordic Air får väl ändå räknas som en dyrare pump, i alla fall de som såldes inklusive installation. Många av dem skrotades väl ändå till slut. NA4000 var väl ommärkt Galantz i grunden?
Om pumpen nu kom från Jula och garantin är kvar så fixar dom fram den reservdel som behövs (när ni tagit reda på problemet). Dom maskiner som Jula har fått reklamationer på har uteslutande varit sönderfrysta förångara pga kraftig isbildning, där reparatörerna funnit att folk struntat i att montera in värmekabeln som följde med (?).Nu tänker jag framföra en vild teori här, jag har en misstanke om att termostatet på hetgasledningen i innerdelen kan vara boven. De enda 2 termostat som finns är belägna i innerdelen, 1 ovan lamellerna för temp-reglering och 1 i ett rör som är tvärslött över inkommande gasledning som känner av hetgastemp och reglerar avisning+fläkten. Båda är termistorer som ger lägre värde ju högre temp stiger. Eftersom det finns en gräns där prommen bryter fläkten under pågående värmecykel (när det är varmare ute) finns det alltså en möjlighet att om fukt letat sig in i denna termistor ger den då ett lägre ohm-värde, prommen tror då att det är varmt ute ( fastän det egentlign är minusgrader) med resultatet att prommen ger order till fläkten att stanna.Eftersom beskriven avisning fungerat när det provats i köldläge, blir min slutsats att det då bör vara ett ev fuktfel/elfel i denna givare som kan ge just detta fel med att fläkten stannar med kompressorn igång. Så ta en ohmmätare,koppla på denna givare, mät och kör sen en hårtork mot givaren och kolla om resistansen minskar ( vid 60+ är resistansen c:a 1,55kohmn).Fulpumpar kommer alltid att ha ett handikapp i jämförelse med "fina och dyra pumpar", nämligen att det inte görs samma typ av felsökning då det anses vara för dyrt, med resultatet att fulpumpen åker på skroten direkt ( garantibyten-eller annan modell) medans fina modellen får en större genomgång. Om nu en taskig termistor för 5:- skulle vara boven föredrar jag detta framför ett dyrt h16 fel, så vi ska väl inte dissa Chunlan helt ännu ?