Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell trÃ¥d!  (läst 999752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad makadam

  • Pens. maskintekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Julas Anslut lv 6200W
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2835 skrivet: 17 december 2012, 10:42:59 »
Hej igen, förra året gick knackigt med hetgastemperaturer på 51 grader men gav ändå lite utbyte i varmvatten. I år började problemen när det blev minusgrader i slutet av oktober och hetgastemp sjönk till 30 grader. Jag har införskaffat pump och gas och beslöt att evakuera systemet och fylla på 0,9 kg gas.
Efter att kontrollerat pÃ¥ manometern att systemet var tätt fyllde jag pÃ¥ gas men fick inte i mer än 150g. Jag körde igÃ¥ng och fick hetgastemp 51gr men inget utbyte i varmvatten,  jag kopplade in en anslutning sÃ¥ jag kunde köra cirkulationspumpen och doppvärmaren separat och kunde dÃ¥ konstatera att det var inget luft i systemet. Gjorde ytterligare en pÃ¥fyllning pÃ¥ 200gr när pumpen vilat över natten och fick hetgas temp pÃ¥ 62 gr men inget utbyte och vid en tredje pÃ¥fyllning sÃ¥ hae jag totalt fyllt 0,6 kg gas och har hetgastemp 71-76 grader och lite varmvatten men dÃ¥ är det sÃ¥ att i Huddinge är det runt nollan idag. Jag tror att det finns en ispropp nÃ¥gonstans i utedelen, vatten som är medskickat frÃ¥n Kina och kanske är det även hemsnickrad gas ocksÃ¥, Sverige ligger tillräckligt lÃ¥ngt ifrÃ¥n sÃ¥som Japanerna resonerade när dom började sälja bilar här.
Om det är ispropp så lär det inte gå att evakuera utedelen så länge som det är vinter eller vad tycker forumet?
Villa byggd 1918 i Huddinge , i väggen 20 cm slaggsten,luftspalt 5 cm med korksmulor och utanpå 5 cm slaggsten. 68kvm i planet två våningar och brutet tak samt hel källare. Värmd med Panasonic l/l E9CKP5, 5kW, i 7 år med förbrukningen sista året 11000 kWh. Nyinstallerad Anslut 6200kw mot Anslut 300l ackumulatortank.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2836 skrivet: 17 december 2012, 10:48:35 »
Värm rör och förångare med varmluftpistol när du vakuumsuger. Och sug länge...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad makadam

  • Pens. maskintekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Julas Anslut lv 6200W
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2837 skrivet: 19 december 2012, 15:55:42 »
Ja tack Purjo för ditt svar. Jag har skalat av plåten från utedelen och lagt över en textilhuv med en kupevärmare på 1200/600W under fläkten och med vacumsugen på som jag tillsammans avser att köra 24 timmar enl. Kinamans rekomendationer tidigare på detta forum. Jag undrar ändå som gammal ingenjör "VAD ÄR DET EGENTLIGA FELET".
Här på forumet fåt man lösningar på diverse problem men ingen säger rakt ut varför dessa "fulpumpar" presterar såmre än andra och är behäftade med diverse fel.
Konstruktionen är identisk med t.e.x. med de Japanska och komponenterna är till stor del från kända tillverkare.
Min teori är att man inte har haft tillräcklig tid att evakuera systemen ordentligt och/eller man har inte fyllt tillräcklig mägnd gas och/eller man har inte fyllt rätt gassort som anges av märkningen. NÃ¥gon, nÃ¥gra eller alla  av dessa punkter.
För varför?: Rekomenderas vi Svenskar av Chinaman att vacumpumpa i 24 timmar om det inte är sÃ¥ att dom  levererat fulgas som innehÃ¥ller en del skadliga ämnen sÃ¥som vatten som ställer till problem för oss. Det gÃ¥r ju faktiskt att använda andra gaser t.o.m. koldioxid.
Varför fÃ¥r jag en hetgastemperatur pÃ¥ 76  grader när jag fyllt med rätt gas även om jag inte gjort en 24h evakuering, jag var inte varit i närheten av dessa temperaturer tidigare.
Jag saknar faktiskt att Temtur och andra experter kommenterar detta.
Villa byggd 1918 i Huddinge , i väggen 20 cm slaggsten,luftspalt 5 cm med korksmulor och utanpå 5 cm slaggsten. 68kvm i planet två våningar och brutet tak samt hel källare. Värmd med Panasonic l/l E9CKP5, 5kW, i 7 år med förbrukningen sista året 11000 kWh. Nyinstallerad Anslut 6200kw mot Anslut 300l ackumulatortank.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2838 skrivet: 20 december 2012, 09:51:41 »
Det finns nog många förklaringar till varför 'fulpumpar' är sämre än 'finpumpar'. Den största anledningen är nog kvaliteten vid ihopsättningen av prylarna - Man mer bråttom när man löder, hoppar över provtryckning, fyller kylmedia på känn istället för att väga upp exakt rätt mängd, etc.

Sen skiljer det ju lite i konstruktionen också även om dom vid en första anblick ser väldigt lika ut. Man har kanske lite billigare elektriska komponenter, Förångare med litet lamellavstånd som frostar igen fortare, Sämre mjukvara avseende värmedrift och avfrostningar, etc.

Dessutom säljs ju 'finpumparna' med garanti och nån form av professionell installation. Det gör att fler fulpumpar går sönder i förtid samtidigt som felande finpumpar tas om hand av garantier och göms i statistiken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2839 skrivet: 20 december 2012, 22:18:35 »
Jag undrar om du fyller pumpen när den är helt avslagen ? Det kan förklara dina problem i så fall för då fixar inte fyllnadstuben trycket i maskinen, den orkar helt enkelt inte.
Standard-förfarandet är att köra maskinen i kyldrift när du har någorlunda varmt vatten i systemet, då får du i kylmediet lättare i maskinen eftersom trycket blir lägre i köldmedie-kretsen v id service-uttaget där du ansluter manometer-klockan. Temp-skillnaden vid kyldrift brukar bli 2-3 grader över vad man har i värmedrift på in/ut i vattentemp från växlaren i skåpet..

Om jag exempelvis har 5 grader i diff i värmeläge på vatten in/ut i växlaren får jag 7-8 grader i diff i kyldrift.
Exempel: 35+ in / 40+ ut i värmedrift ger när jag slÃ¥r om till kyldrift  +40 in/ 33 ut.

Att också se upp med är att maskinen stegar upp varvtalet, har för mig att från startögonblicket krävs nästan 4 min innan maskinen stegat helt upp till max hastighet, du får 3 streck redan efter 2 1/2 min men den har fortfarande 2 steg till i hastighet som du inte ser på staplarna på tablån. Sen ännu en viktig detalj, när du kör maskinen i kyldrift för att ladda kylmedel måste du värma termostatet som sitter på förångaren i utedelen (en svart plupp med sladd högst upp), annars vägrar maskinen oftast att gå i kylläge när det är kallt ute, om det går så kan du lossa denna försiktigt, stoppa den i en liten plastpåse och sen ha en stor kaffemygg med varmt vatten runt 35 -45 grader som max, det brukar fixa de mest trilskande maskinerna, sen är det bara att fylla.

Jag minns när vi skulle fylla en maskin när det var minus 5 ute, trots att vi körde i kylläge så hade vi svårt att fylla då påfyllnadstuben bara hade 3-4 kg kvar, då tog vi ut en stor hink varmt vatten och ställde tuben i den i några minuter innan vi tog ur den, vände den rätt, ställde tillbaka på vågen och fyllde på, då gick det bra.

Om du nu ev gjort som jag beskrev och ändå inte får i "soppan" kan det vara en ispropp, den sitter en svart behållare direkt före kompressorn, det är där som filtret sitter som ska förhindra vätskeslag, och det är där som en ev ispropp hamnar.

Lycka till.
« Senast ändrad: 20 december 2012, 22:24:13 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad makadam

  • Pens. maskintekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Julas Anslut lv 6200W
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2840 skrivet: 21 december 2012, 12:08:41 »
Ja tack Art Deco, det gick faktiskt att fylla 400g vid avslaget läge uppdelade på 4 ggr, men sen tänkte jag till under en vända med jycken och körde pumpen i kylläge när jag kom hem. Det gick alldeles utmärkt och jag fick i de resterande 450g så totalt har jag alltså laddat 850g. Det borde väl räcka för de sista grammen gick inte fort. Jag hör mycket väl när den slår över till avfrostning och är man ute så slår det ut en skaplig ångpuff från utedelen så avfrostningen fungerar. Men den blir svårt igenisad men det kanske beror på luftfuktigheten här, efter avfrostningen är den iaf helt ren.
Hetgastemp är nu 77 grader och returen knappt fingervarm men jag tycker ändÃ¥ inte att jag fÃ¥r rätt utbyte i varmvatten, fÃ¥r för mig att cirkulationen av  gas är strypt. Det borde inte finnas nÃ¥gon ispropp i maskinen dÃ¥ den fick sig 22h med cupevärmaren sammtidigt som jag sög. Jag lÃ¥ter mitt system gÃ¥ pÃ¥ självcirkulation för med cirkulationspumpen sjunker temperaturen snabbt i tanken. NÃ¥t är fel, den saken är klar, men vad?
Villa byggd 1918 i Huddinge , i väggen 20 cm slaggsten,luftspalt 5 cm med korksmulor och utanpå 5 cm slaggsten. 68kvm i planet två våningar och brutet tak samt hel källare. Värmd med Panasonic l/l E9CKP5, 5kW, i 7 år med förbrukningen sista året 11000 kWh. Nyinstallerad Anslut 6200kw mot Anslut 300l ackumulatortank.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2841 skrivet: 21 december 2012, 17:08:16 »
Upp till c:a 40 > 45 °C brukar returen ut från växlaren vara fisljummen på vätskeröret, medans du bränner dig om du tar på gasröret före växlaren. Kolla om du får c.a 5 °C diff på in/ut på vattensidan, och läs av hur mycket Ampere som pumpen drar på full fart efter c:a 5-7 min om vattnet i växlaren ligger runt 40 °C.
Pumpen kanske ger 3 till 3,5kw nu när det är runt minus 4-5 ute, så med en 300L tank tror jag att den helt enkelt inte orkar, låt den enbart värma tanken ett tag så ser du om temp stiger, nu har du haft gasbrist tidigare som först nu börjat bli ok, så det är lätt att bli lurad. Om jag minns rätt nu ska din maskin dra c:a 7,4 - 7,6A vid 40 °C, ligger du under saknas det fortfarande gas, ligger du över har du för mycket kylmedium i, men tappa nu inte ur någonting innan vi vet var du får för värden när du mäter. Den finns en möjlighet till, nämligen att växlaren har beckat igen pga skitigt radiatorvatten, då får man kanske bara ut runt halva effekten,jag sköljde ur en växlare förra året, det var en rejäl svart krämig sörja som jag lyckades trycka ur och sen vart det fart ( se upp med denna skit-sitter som berg om du får det på kläderna).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad makadam

  • Pens. maskintekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Julas Anslut lv 6200W
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2842 skrivet: 22 december 2012, 14:26:38 »
Hej.
Efter en avfrostning hade jag 4.11 A  och efter en halvtimme där temp och A-styrka ökade lÃ¥ngsamt till gas temp var 75 gr med  max 5,9 A. Delta t pÃ¥ vattnet var under nästan hela tiden  ca 2gr, vid 74-75 ca 3gr.
Jag har ju fyllt 850 gram och jag har sett andra här på forumet andra som fyllt 900 gram med gott resultat. Är det någon som vet hur mycket som ska fyllas på?
Radiatorvattnet är säkert helt rent eftersom jag tappade ner tanken helt i somras vid pannbyte med omdragningar etc. Trycket på pumpen är 330, ska väl vara bar, såg jag när jag åter anslöt slangarna, är det normalt?
Villa byggd 1918 i Huddinge , i väggen 20 cm slaggsten,luftspalt 5 cm med korksmulor och utanpå 5 cm slaggsten. 68kvm i planet två våningar och brutet tak samt hel källare. Värmd med Panasonic l/l E9CKP5, 5kW, i 7 år med förbrukningen sista året 11000 kWh. Nyinstallerad Anslut 6200kw mot Anslut 300l ackumulatortank.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2843 skrivet: 22 december 2012, 17:18:33 »
När du har fyllt i x antal gram får man köra värme/kyla ett par ggr så att pumpen verkligen cirkulerat ut det i systemet. På din beskrivning säger min ryggmärgskänsla att du fortfarande är kort på gas,, nu vet jag inte vilken rörlängd du har men du skrev väl att du hade typen Anslut tidigare (samma som Foma), så då är ju chansen att du kör med 7m kittet, så eftersom du nu noterat ned data skulle jag nog säga att det är värt att fylla i 100gram till, köra värme/kyla 2-3 ggr med 8-10 min drift, sen köra igång värme, stoppa värmen ut i systemet och bara fylla upp tanken, och sen se vilka värden du får vid vattentemp på 40 °C in i växlaren.
Dom 900 gram som det skrivits om är vid original-rör längden pÃ¥ c:a 3,8m, för varje meter extra räknar man runt 30-35 gram, sÃ¥ har du 7m rör blir det 3 x 35gram = 105gram med  7m rörlängd, och sen är riktlinjen pÃ¥  900 gram framtaget vid  0-+7 °C i utomhustemp, ju kallare än 0 desto bättre gÃ¥r pumpen med lite kylmedel extra, men inte för mycket, sÃ¥ prova dig i sÃ¥ fall fram med 100 gram till först, kör flera ggr och fyll sen ev i med 50 gram till per gÃ¥ng, rikvärdena är delta 5 °C i värmedrift ( dÃ¥ mÃ¥ste du lÃ¥ta pumpen gÃ¥ minst 5 min innan du mäter detta) och när vattnet in i växlaen nÃ¥r 40 °C ska du ligga mellan 7,4 - 7,6A om jag nu minns rätt, det stÃ¥r nÃ¥gonstans här i trÃ¥den längre bak. Trycket du hade är ok med 33 bar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2844 skrivet: 28 december 2012, 12:43:41 »
Hej.
Efter en avfrostning hade jag 4.11 A  och efter en halvtimme där temp och A-styrka ökade lÃ¥ngsamt till gas temp var 75 gr med  max 5,9 A. Delta t pÃ¥ vattnet var under nästan hela tiden  ca 2gr, vid 74-75 ca 3gr.
Jag har ju fyllt 850 gram och jag har sett andra här på forumet andra som fyllt 900 gram med gott resultat. Är det någon som vet hur mycket som ska fyllas på?
Radiatorvattnet är säkert helt rent eftersom jag tappade ner tanken helt i somras vid pannbyte med omdragningar etc. Trycket på pumpen är 330, ska väl vara bar, såg jag när jag åter anslöt slangarna, är det normalt?
hej.
jag skulle fylla på ca 200-250 gram gas. du skall upp till ca 7,5 AH vid vatten temp 40 samt (+5 till -5 ute temp)
krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad osell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2845 skrivet: 24 augusti 2013, 09:39:16 »
Kanonpris. Utförsäljning nu på Jula:s Anslut 6200+3000 W. 13995:-

Tänkte slåtill men efter att ha läst en del i den här tråden tror jag ändå att jag avstår.
Kvaliteten på lågprispumpar verkar inte ha blivit mycket bättre sedan ChunLan såldes.
Synd bara att ÅF provisioner osv. ska göra de bra luftvattenpumparna så onormalt dyra att man inte kan köpa dem.
Eldar vidare med pellets några år till.
Chunlan 50GW under installation. Tidigare finns pelletseldning med marknadens felkänsligaste brännare: PX21

Utloggad Koh-i-Noor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Foma 6200 i felkode F7
« Svar #2846 skrivet: 07 mars 2014, 18:18:33 »
Hei! Er det noe liv i denen tråden? Har fått mye bra hjelp her! Takk til alle dere som bidrar!
Pumpen har ruslet og gått i vinter, men når det slo om til mildvær i februar stoppet pumpen med feil F7.

Diodene i utedele er slik etter 1-5 minutter:
D2 lyser D3 av D4 av D5 blinker, dette betyr "inverter failure"

til slutt går D3 og D4 i blink og D5 slukker "Outdoor power failiure"

Dioden på de andre kretskortet (D2) er først blinkende , siden av

Spørsmålet er hva gjør jeg videre nå?

Gisle Nesodden

2016

  • Gäst
2016
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2847 skrivet: 19 januari 2016, 16:11:59 »
Hej, Finns denna pumpen för nyköp fortfarande?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2848 skrivet: 28 januari 2016, 14:30:14 »
Hej, Finns denna pumpen för nyköp fortfarande?

ja
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!