Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: svartöra
« skrivet: 07 december 2012, 23:40:19 »

Tja, det blir nog bättre om din nuvarande utedel är underdimensionerad. Men du får dels kostnaden för uppgradering, dels installationen och dels sämre beteende när det är varmt ute, om du inte har volymförstorare, feta element, eller liknande. Ställ det mot kostnaden för eltillsats lite då och då.

Jag skulle tro att en kilowatt hit eller dit på utedelen kan kvitta. Behöver du å andra sidan många fler kw så räcker inte uppgraderingen du funderar på.
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 04 december 2012, 20:57:47 »

Jag har fått en möjlighet att uppgradera utomhusenheten ifrån en ERHQ007 till en ERHQ008, något att satsa på? kanske klarar 42 i framledning?
Skrivet av: svartöra
« skrivet: 04 december 2012, 00:07:01 »

Lite eltillskott vid -10 ute är väl inget problem i södra sverige. Det blir ju bara några få dagar varje år. Längre norrut blir det mer eltillskott. Om det tyder på feldimensionerad pump eller inte är förstås en smaksak..

Här i Göteborg blev det inte kallare än -10 i går natt och jag har inte hört eltillskottet gå in än. Det heter ju eltillskott av en anledning. Det smäller rätt bra  :)
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 03 december 2012, 16:31:24 »

vårt hur är byggt -45 med nya fönster i källare och överplan. Ej isolerad källare men ska göras till våren, mäter ca 14 grader på yttervägg där så behövs nog =) totalt har vi ca 160kvm

Men vår pump klarar inte mer än ca 35 i framledning utan behöver ha hjälp med elpatron vid minus 10.

Har vi då för liten pump?
Skrivet av: lången
« skrivet: 03 december 2012, 15:11:44 »

Kollade pumpen i dag ute tep enligt pumpen -9,5 °C enligt loggen -10,3 °C inne temp mellan 21,6 °C och 20,3 °C går kontinuerligt utan el tillsats, men jag har sett att steg 1 varit inkopplat vid något tillfälle, framledning temp enligt pumpen 46,7 °C enligt loggern 45,7 °C returen enligt loggern 40,44 °C
Kör med innegivare ställd på 21 °C HYST 0,6 °C
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 03 december 2012, 08:20:08 »

hoppas kunna kicka igång en gammal tråd =)

Vintern är här med sina 10 minus.

Min fråga är hur det ser ut hemma hos er i stugorna, Här hemma efter den första köldnatten som var på -9 så var det dryga 20 när vi vaknade dagen efter. vi brukar hålla oss på 21. Jag gick ner och kollade på pannan som då hade en framledningstemp på ca 36 grader då det var ca -7 ute.

Igår kväll när det återigen blev kallare ute och pumpen inte hade orkat jobba upp tempen i huset under dagen utan gick hela tiden utan hjälp av elpatron, då jag har ställt den på -10. Så sänkte jag elpatronen till -8 för att få upp tempen i huset till idag.

Och idag har vi ca 21 inne men pumpen går hela tiden fortfarande men elpatronshjälp, Den klarar inte mer än ca 35 i framledning vid -9 ute.

så hur ser det ut hos er? klarar pumpen era värmebehov eller kör ni även elpatron "hela tiden" nu med?

Vad jag har kunnat mäta mig fram så drar den ca 9A, vilket motsvarar ca 2kw. Går den för fullt?
Skrivet av: svartöra
« skrivet: 14 oktober 2012, 22:53:45 »

3-5A = någon kW. Låter som den går på i stort sett lägsta effekten och det låter bra. När det blir kallare drar den säkert mer.
Så här ser effektförbrukningen ut under en körning idag med ca 8 grader utomhus:
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 09 oktober 2012, 18:29:45 »

Efter vad jag har läst i tråden här nu så borde jag ha fått till kurvan ganska bra på min daikin altherma. Känns konstigt att man ska ställa pumpen till att "gå hela tiden" och därmed få bra cop.

Men när den går nu så drar den mellan 3-5A. Vilket isig kanske inte är mycket för ett hus från -45 på ca 150m2?

Kommentera gärna :)
Skrivet av: lången
« skrivet: 04 februari 2011, 14:12:32 »

Ja det är ju hel perfekt om man kommer så nära komfortvärme inne så man inte behöver använda inne givaren, så har jag inte lyckats blir ganska fort varmt i Tv-rummet  och köket,
måste karske sätta tillbaka termostaterna på elementen för att reglera värmen i dessa rum.
Har pumpen kopplad till gamla pannan så den fungerar som volymförstorare...
Skrivet av: svartöra
« skrivet: 03 februari 2011, 22:08:26 »

Kurvan stämmer såpass bra att pumpen lika gärna kan få gå hela tiden, så blir det färre kallstarter. När det blir varmare ute frampå vårkanten kan den däremot inte gå hela tiden eftersom den gör mer värme än vad huset förbrukar, även vid lägsta varvtal. Då får innegivaren se till att den går vid behov, och då går den kanske någon timme i stöten. Hade jag inte haft innegivaren hade det blivit väldigt många start och stopp. Jag tror att det egentligen skulle vara en volymförstorare monterad i det här systemet, men nu är det inte så.
Skrivet av: lången
« skrivet: 03 februari 2011, 13:36:17 »

Du svartöra vad menar du med ställt så den alltid kallar på värme, vitsen med inne givare är ju att den skall reglera värmen just inne. Har inte märkt att pumpen stänger av vid typ 10-15 minus,men nu när den pendlar mellan +2 till -5 händer det att den står still med den önskade inne temperaturen  :-\ Sc:,h
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 03 februari 2011, 08:40:10 »

okej vad bra.

Och vad tjänar jag mer på att ha färre starter? förutom att kompressorn slits mindre. kanske lägre elförbrukning? :)
Skrivet av: svartöra
« skrivet: 03 februari 2011, 01:27:05 »

Låter helt rätt.

Så här vintertid har jag ställt min innegivare att alltid begära värme, så pumpen går dygnet runt.
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 02 februari 2011, 18:44:10 »

Blev lite nyfiken nu på min pump hur den går då det är första gången det har varit plusgrader här sedan installation. Just nu kör den enligt kurva och med trådlös innegivare. innegivaren har begärt värme sedan jag kom hem vid 4 och är inställd på 21,5 grader. just nu är det 21,3 inne. med andra ord så har pumpen körts nu i snart 3 timmar utan att varken ökat eller sänkt temperaturen inne.

är detta rätt eller fel? ökar jag kurvan så får jag ju mer värme inne och flera starter på pumpen.

edit. kl är nu halv 11 och pumpen går fortfarande, nu är det 21,6 inne efter dagens stök.

rätt eller fel?
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 30 november 2010, 08:12:35 »

Många start stopp anses inte vara bra på en bergvärme pump heller och dom brukar inte stå där det är kallt.

Där har du en poäng!

/Raptor
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 november 2010, 18:08:57 »

Många start stopp anses inte vara bra på en bergvärme pump heller och dom brukar inte stå där det är kallt.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 november 2010, 09:48:34 »

@Raptor: Jodå jag kan hålla med dig om att ngt som får stå o gå med kontinuerligt varvtal nästan är outslitligt, bara att se på stationära motorer. Jag är dock tusan så nyfiken när det gäller detta.

Om man ser till tex en Taxibil (har själv haft taxi) så är där många starter men inte många kallstarter och jag hade bilar som rullat 70-80 000 mil utan ngt hänt med dem. Att ha en liten värmeslinga i kompressorn som höll den ljummen skulle inte kosta många ören, varken i ström lr som standard (har för mig att jag har ngt sådant i min LL) Detta skulle ju kunna skona den mkt.

Fan, det måste finnas ngn källa där det går att kolla.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 29 november 2010, 09:36:39 »

Å andra sidan är ju inte ett kylskåp gjort för att stå på en en veranda i heller, lr? VP är ju faktiskt gjord för att stå ute och då bör den ju klara de förhållandena annars är det fel i grundkonstruktionen.

Om jag omformulerar mig så här då, hur många starter klarar en VP kompressor och hur många timmar klarar den att gå kontinuerligt? ISF är ju frågan, hur många år håller den vid kontinuerlig drift och hur många år håller den vid normal drift, det hade kanske blivit billigare att låta den stå o puttra på tomgång alltid.

Ja jag vet ju att det är att hårddra det men ngn stans måste det finnas en brytpunkt och det är den jag vill försöka komma fram till.

Hur stor skillnad är det egentligen? Varmhållning av kompressorn?
I övrig är det väl ganska lika. Man har ingen avfrostning som kan krångla heller.
Jag har ett skåp med både kyl och frys i samma. De delar kompressor. Det kan vara en besparingsfråga men det kan också bero på att man vill ha längre gångtider på kompressorn.

Jag förstår vad du menar men mitt sunda förnuft säger mej att allt som måste starta och stoppa när det är kallt tar stryk.
Bilar som värmepumpar.

/Raptor

 
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 november 2010, 08:41:20 »

Å andra sidan är ju inte ett kylskåp gjort för att stå på en en veranda i heller, lr? VP är ju faktiskt gjord för att stå ute och då bör den ju klara de förhållandena annars är det fel i grundkonstruktionen.

Om jag omformulerar mig så här då, hur många starter klarar en VP kompressor och hur många timmar klarar den att gå kontinuerligt? ISF är ju frågan, hur många år håller den vid kontinuerlig drift och hur många år håller den vid normal drift, det hade kanske blivit billigare att låta den stå o puttra på tomgång alltid.

Ja jag vet ju att det är att hårddra det men ngn stans måste det finnas en brytpunkt och det är den jag vill försöka komma fram till.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 29 november 2010, 08:23:05 »

Jodå, jag förstår ju att start o stopp ger ett ngt sämre COP och ja en motor som för gå kontinuerligt i väldigt många fall håller flera timmar än en som startas o stannas hela tiden. Min undran var kort o gott varför en kyl lr fryskompressor som startar o stannar kan hålla i 20+ år. Är det sämre kvalitet i värmepumpskompressorer än i kylskåp?

Ett kylskåp jobbar ju i ett jämnt klimat under hela sin livstid. Inga "kallstarter" alls.
Ställ kylskåpet ute på verandan över vintern och ställ tempen till +8. Tror inte kylskåpet klarar så många år i dom förhållandena.

/Raptor
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 28 november 2010, 23:39:10 »

Jodå, jag förstår ju att start o stopp ger ett ngt sämre COP och ja en motor som för gå kontinuerligt i väldigt många fall håller flera timmar än en som startas o stannas hela tiden. Min undran var kort o gott varför en kyl lr fryskompressor som startar o stannar kan hålla i 20+ år. Är det sämre kvalitet i värmepumpskompressorer än i kylskåp?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 november 2010, 07:32:21 »

När det gäller luft/vattenvärmepumpar är det nog tveklöst bäst att värmepumpen får arbeta med så låg uteffekt som möjligt även om det innebär dygnetruntdrift, det finns flera skäl för detta, de mest uppenbara är:

Litet energiuttag ur förångaren (utedelen) innebär att den kan arbeta med optimalt energiupptag, difftempen förångare/köldmedium blir minimalt och COP blir så högt som möjligt.
Man kan väl säga att både förångare och kondensor blir "överdimensionerade" och effektiva om man låter kompressorn gå på lågfart, och därför blir COP hög.

När det kommer till start/stopp så är det nog så att varje start/stopp innebär en kort stund av dålig verkningsgrad då tryck och temperaturer inte ligger i det optimala arbetsområdet, så det finns även här anledning att tro på högre COP vid kontinuerlig drift.
En kompressor har naturligvis ett optimalt varvtal, där effektiviteten är absolut bäst, ingen tillverkare uppger dock vilket varvtal som gäller för detta, så det blir därför svårt att på något sätt själv optimera för detta, och dessutom, om detta varvtal innebär hög uteffekt kan fördelarna ovan bli mindre, vilket gör att kompressorns optimala varvtal ändå inte blir anläggningens mest optimala.

När det gäller slitaget på kompressorn tror jag också att det är bättre med kontinuerlig drift som säkerställer bra smörjning och så lite termisk belastning* som möjligt på de ingående komponenterna, även kontaktorer, relän, säkringar mm torde hålla längre om de går till/från mer sällan.

*Med termisk belastning menar jag att det sliter på materialet att gå från varm till kall upprepade gånger, bättre då att låta materialet arbeta kontinuerligt med så jämn temperatur som möjligt.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 24 november 2010, 02:00:36 »

Så låg framledning som möjligt ger ju bäst COP och det sägs ju att pumpen skonas när den får gå så mkt som möjligt. Jag är personligen lite frågande här. Ett kylsåp/frys startar o stannar mkt mera än en VP, så gäller ju även en AC-kompressor i en bil och där är det ju inget konstigt med en livslängd på 20 år+
Skrivet av: ebbot33
« skrivet: 23 november 2010, 20:57:12 »

Har hört någonstanns att man ska låta kompressorn gå så mycket som möjligt...
Stämmer detta?

Har ställt in mitt system så att pumpen går i stort sett hela tiden, speciellt nu när kylan har kommit.
Eller ska man öka framledningen lite så att pumpen får ta igen sig en stund?

Vilket är bäst ur ekonomisk synvinkel? Hur kör ni era pumpar? Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!