Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!  (läst 23070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« skrivet: 29 november 2005, 21:58:59 »
Har hamnat i en "intressant" situation:
Förutsättningar:
Skall konvertera till VP från elpanna.
Hus från -35, 108 m3 + hel källarvåning, tilläggsisolerat tak -02.
Nuv. förbr. ~32000kWh tot, varav ~6000 i hushållsel.
max temp framledning ~55 grader vid -25
Bor 10 mil norr om S-vall

Jag tog kontakt med ett antal olika firmor för offerter och fastnade till slut för en Nibe 1215 7 kW,
och tog lite extra borrning, 150 m aktivt hål.
Detta hål är nu borrat, borraren tyckte det var ett kanonhål, med 9000 minutliter...?

Efter att funderat fram och åter har jag kommit fram till att det skulle vara bra att värma upp en del av
källaren mer än vad som görs idag (möjliga inredningsplaner + att det blir lite golvkallt som det är nu).
C.a 40 m3 är garagedel, och där kan det vara i stort sett "värmefritt", således 68 m3 kvar...
I nuläget har jag endast direktvarkande elelement på tot c.a 1.5 kW för att få upp temperaturen lite.

Frågan är då om det är möjligt att gå upp till en 8.5 kW:s pump, eller om man hellre skall stå kvar vid
7 kW... Vad skulle ni rekommendera?, och vad innebär "9000 minutliter" egentligen?
Från att ha tagit till en borra 10 extra meter - till att kanske ha en i klenaste laget... (rek. djup 8.5 kW: 140-170m)

Tacksam för info.

/Mackan


Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #1 skrivet: 29 november 2005, 22:35:31 »
Din förbrukning ligger i paritet med vad jag hade innan vi fixade till en VP. Även hos mig räknade man att en 7kW pump skulle räcka. Av diverse olika skäl blev det installation i egen regi och då med en NIBE 1115-8,5. Om jag skulle välja igen mellan 7 och 8,5kW skulle valet vara enkelt, helt klart skulle jag vällja den större.

Nu bor vi i Stockholm med färre och kortare köldknäppar än vad ni har i Sundsvall. Sen har du det där med att hålet redan finns. Ingen lätt situation. Satt jag i samma sits skulle jag nog iaf valt den större pumpen. Du kanske kan komplettera med lite markslinga om det visar sig att hålet inte räcker till.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #2 skrivet: 30 november 2005, 00:15:07 »
Jag avråder dig faktiskt från att sätta in den större med nuvarande borrdjup.

En lite klen värmepump arbetar med lägre framledningstemp och får därför en högre årsmedelCOP än en större värmepump i samma radiatorsystem.

Detta innebär att även om du skulle behöva lite mera tillskott så behöver det inte kosta mer för det.

I min kalkyl för energiförbrukningen 26000 kWh för värme och varmvatten föreslår dessutom dimensioneringsprogrammet bara en 5 kW värmepump!

Om jag höjer till 30000 kWh så föreslår den en 7 kW värmepump.

Dra istället ned värmen i källaren lite se få dagar på året som eltillskott behövs, det spar du mest på. (så länge ingen skall bo i de rum ni inreder)

Dessutom, ditt borrhål är inte väl tilltaget ens för en 7 kW värmepump om man räknar med 30000 kWh för värme och varmvatten.

I alla fall inte enligt mitt sätt att mata in förutsättningarna i programmet.
« Senast ändrad: 30 november 2005, 00:18:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #3 skrivet: 30 november 2005, 08:21:28 »
Hmmm, ja anledningen till att jag ansåg att hålet var väl tilltaget var väl att installationsfirman ansåg
att ett på 140 m aktivt (tot 160m) skulle räcka, och enl spec från Nibe var den rek borran 120 - 140 m,
och då plussade ju jag på med 10 m... Sc:,h
Hur är det då med hålkvalitéer, som jag fått förklarat för mig har Nibe gått ut ifrån det sämsta tänkbara,
dvs ett torrt hål som fylls med vatten... I mitt fall så måste det ju i allafall i nuläget vara bättre.
Hur mycket kan ett hÃ¥l förändra/försämra sig? (lätt frÃ¥ga  :))

Såklart finns ju alltid möjligheten att med större radiatorer sänka framl. temp lite till och därigenom kräma ur
lite till ur pumpen... Ja helt övertygad åt nått håll är jag inte...ännu iallafall.

Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #4 skrivet: 30 november 2005, 12:28:04 »
Det som avgör hur bra borra du har är 2 saker.

1. Vilken berggrund du har, jag har räknat med granit (se längst ned till höger i kalkylen), har du t.ex. kalksten så får du betydligt sämre effekt ur ditt borrhål, medan kvarts och vissa typer av gnejs kan ge klart bättre förutsättningar än granit.

2. Vattenflödet i borran, ju mer vattenflöde, desto bättre effekt, bergets sammansättning saknar då i stort sett betydelse. (förutsatt att vattenflödet berör större delen av borran och är så stort att erfoderlig mängd energi kan transporteras i den mängd vatten som omsätts i borran)

Vilken berggrund du har eller vilken berrgrund installationsfirman räknat med vet jag inte, men jag antar att de gått på granit eller "bättre" för att få till en så pass kort borra.

Jag skall dock påpeka att du inte blivt föreslagen en extremt kort borra, du klarar dig säker med 150 meter aktivt till en 8.5 kW värmepump, men du får nog räkna med någon eller några minusgrader in som lägst, speciellt om du ökar din energiförbrukning.

Som jag sa, kallare brine och högre framledningstemp kommer att ge din värmepump en något sämre verkningsgrad vilket i sin tur gör att du hade haft råd att betala lite mer eltillskott om du istället valt den  mindre värmepumpen.

Hur du gör har nog ingen större betydelse rent ekonomiskt, men vill du inte se några tillskottstimmar räkna upp på räkneverket så välj den större.

Vill du ha en värmepump med hög verkningsgrad, men lite fler tillskott-timmar (och mindre risk för frysning i borran) välj den mindre.

Som sagt var, med nuvarande förbrukning föreslår mitt program en 5 kW värmepump...
« Senast ändrad: 30 november 2005, 21:49:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #5 skrivet: 30 november 2005, 13:15:46 »
Detta hål är nu borrat, borraren tyckte det var ett kanonhål, med 9000 minutliter...?

Om det hade gällt en brunn hade det varit ett kanonhål. För att det skall var bra för en värmepump måste grundvattnet strömma förbi hålet så att värme transporteras dit. Geografin borde kunna ge en ledtråd. Ligger borrhålet i en lång sluttning borde det öka sannolikheten för att grundvattnet rör sig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #6 skrivet: 30 november 2005, 13:27:34 »
Ja, det blir nog den mindre pumpen då.
(Och sen installera nya (effektivare) radiatorer uppe och ta ner de gamla till källaren.)

Förresten, Tack för utförliga svar! schysst!
Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #7 skrivet: 30 november 2005, 13:34:09 »
Citera

Om det hade gällt en brunn hade det varit ett kanonhål. För att det skall var bra för en värmepump måste grundvattnet strömma förbi hålet så att värme transporteras dit. Geografin borde kunna ge en ledtråd. Ligger borrhålet i en lång sluttning borde det öka sannolikheten för att grundvattnet rör sig.
Citera

Ja huset ligger "i en lång sluttning i skuggan av ett berg" så det torde kanske röra sig en del.?
(nu låter det lite som himalaya, och det är det ju inte, men en slalombacke finns där i alla fall.)
Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #8 skrivet: 30 november 2005, 15:38:55 »
Kul att jag lyckats övertyga dig Mackan, men... tänk på att jag inte är någon expert, jag skulle tro att t.ex. roland kan mer om detta än vad jag kan, skulle vara kul att höra Rolands uppfattning med...

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #9 skrivet: 30 november 2005, 16:18:45 »
Om du nu bestämt dig för att värma upp mera yta än tidigare dÃ¥ SKA det in i kalkylen... Du kanske har lovat  att höja rumstempen en del sen vi satt in VP, dÃ¥ MÃ…STE det ocksÃ¥ med! 32.000 är det med vÃ¥ra onormalt varma vintrar, eller ett genomsnitt av även normalkalla vintrar. Lite lurigt med Ã¥rsförbrukning!!

HÃ¥let kanske klarar en större pump, hÃ¥let belastas inte alls sÃ¥ mycket mer som man kan tro. En 8,5 kostar marginellt mera än en 7,a.  ca 2.000:-

Har du bra vattenvolym och lågtempsystem, funkar det jättebra med en större VP.

Har du en lämplig tomt för lite ytjordvärme om det skulle visa sig att det behövs Tex 100 meter slang?

Ja då tycker jag det blir som med Expressen och Aftonbladet. Det är inte lätt att välja ;) men jag skulle ta den större.

Jag hade totalel på ca 28´kwh/år kör med en 7,5 kw VP. Den klarar -20 ute, detta vid 42 graders framledning, pumpen ger ca 7,5 kw då. Min borra är ungefär som din i djup, den klara även en lite större pump, men det är inget bevis.
Thermias nästa ger 10,5 kw, men jag hackade mycket pÃ¥ installatören att han lurat mig! Det var väl lite överdrivet  :-[
NIBE´s nya ger väl 8 kw, den är kanske ett alternativ, dock dyrare i inköp.

B4er om ursäkt för att jag rör till det för dig  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #10 skrivet: 30 november 2005, 16:39:33 »
Nej för fan rör till bara!  :)
Tomten är faktiskt kanon för att lägga ev. ytjordvärme, bara blålera så
långt ögat når (mindre bra för tjälskjutning har jag märkt dock...).

Anledningen till att det blev bergvärme var väl främst ett ointresse att
så och sköta om en nyanlagd gräsmatta, + att jag sett vissa jordvärme-
gräsmattor som ser ut lite som kullerstensåsar... (vet ju inte ifall det beror på
bristande djup vid läggningen av slangen osv.) så möjligheten finns ju helt klart.

Men det skulle ju i så fall bli en rejäl merkostnad som man kanske har svårt att
tjäna igen mot den mindre pumpen???

Nibes nya 8:a ger ju lägre effekt än denna... pga nytt räknesätt vid namngivandet av den (1230:in)

32000 kWh är ju vid vÃ¥ra tropiska vintrar... ;)  Har tyvärr inte kunnat följa förbr. nÃ¥gon längre tid.

Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #11 skrivet: 30 november 2005, 17:01:34 »
Det är nog så, bättre att fundera innan än efter!!! Det ska du ha beröm för, alltför många bara köper en anläggning utan nån som helst eftertanke!

Ang ev ytjordvärme. det är ju bara om borran visar sig bli för kall det är aktuellt, du ska köra minst en vinter innan du ser om det behövs!!

Jag borrade också, trots oöm stor tomt 10.000 kvm. Pga av min eländiga rygg.

Lurigt med våra varma vintrar, årförbrukningen måste omräknas till vad vi kallar normalår!
Lägg pÃ¥ för normalÃ¥r, värme i källaren, högre rumstemp inne ( det blir tryck pÃ¥ höjd temp.. när  uppvärmningen blir billigare.  DÃ¥ skulle jag handlöst välja 8,5 kw

Du har fattat galoppen, märkningarna mellan olika pumpar skiljer enormt, helt klart !!Har man lågtempsystem då ger gamla 7 kw pumpen ungefär som en ny 8!
Vid 35 fram ger tom 7án betydligt mera effekt än nya 8án.


Gör en viktig koll!!! Du har en elpanna, tvångskör den på en viss uteffekt, med alla termostater odyl. öppna.   Säg att den ger 9 kw som max, brassa på så minst en timme helst två.
Mät av sluttempen på stig o retur. Det är ett viktigt facit för vilken pump du kan välja med nuvarande radiatorer.
Väljer man en stor VP och råkar ha klena raddar då kan det faktiskt bli jätteproblem!

Lycka till du ska se det blir toppbra  *roflmao*

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #12 skrivet: 30 november 2005, 20:20:50 »
Ja ni, mycket kunnigt folk finns det ju här...synd bara att ni inte är överens!  ;)

Betr. tänka efter före - det skulle man ju kanske ha gjort innan borrandet.........

Detta med att kolla temp - ska bli - återkommer med resultat.
Att inte installatören bad att man skulle utföra ett sådant test om det nu är så avgörande!?
(har ju iofs meddelat dem om maxtemp ~55 grader, och det kanske räcker?)
Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #13 skrivet: 30 november 2005, 21:46:11 »
om vi överdriver lite, säg att ditt hus kräver 30 000 kWh & du monterar in en 13kW pump till ett 150m långt hål. hålet kommer att belastas hårt, när pumpen går, men du plockar ur lika mycke energi som när det siter en 7kW pump i samma hål.
Dock kräver en sån här överdime´nsion lita andra modifieringar för att hålla ned tempen på varma sida för att få bra cop, men deet var ju bara ett exempel.

jag skulle tagit 8,5:an (kör själv en 8,5:a i ett hus som drar ca 25-30 000kWh i värme/vatten) men jag har djupare hål.

instalera 8,5:an & om du får problem så läger du 100m markslinga
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #14 skrivet: 30 november 2005, 21:59:27 »
Hmm, min bror bor också här i Piteå, i ett hus som tidigare förbrukade ca 35-40000 kWh inkl hushållsel.

Huset byggt -55 ca 90-100 m2 i markplan, lika mycket i källaren och ca 25 m2 uppvärmt på vinden.

Han köpte en 5 kW (1215-5) värmepump och har sänkt sin förbrukning till ca 16000 kwh/år.

Kollektorn är en markslinga på 320 meter, ca -1 grad in som kallast.

Jag tror fortfarande att ditt bästa val är en 7 kW VP.

En 8.5 ger i ditt hus nära 100% effekttäckning, man brukar räkna med ca 55-65% som en bra effekt-täckning.

Men som sagt, gör en test med elpatron, kommer den upp i 55 grader om du kör 9 kW elpatron ett par timmar tycker jag inte att du skall skaffa en 8.5:a.
 Tänk dessutom pÃ¥ att utvändig mätning av temp pÃ¥ ett rör brukar visa ca 5 grader fel om du har god anliggning men ingen isolering.

Med god anliggning (kontaktpasta) och väl isolerat kanske det visar ca 1 grad mindre än vad det verkligen är.

Chansa inte med risk att få för hög framledningstemp när värmepumpen går, det kan bli ett mindre h-vete för dig, med tvingande bytan av ett antal radiatorer för att få ned framledningstempen vid drift.

Kan du köra 6 kW elpatron och ligger på ca 40-45 graders framledningstemp efter ett par timmar tycker jag att både ditt hus och ditt radiatorsystem är väl anpassat för en värmepump på ca 7 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!