Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera värmepump utan tillstÃ¥nd?  (läst 14104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fn76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2010, 11:41:12 »
Innan vi började bygga hade vi byggsamråd och i det protokollet står det att vi ska ha markvärmepump. Dock krävdes en separat anmälan till miljökontoret. Det är så att en avdelning på kommunen inte kan prata med en annan... På anmälan skulle de ha en massa detaljerade uppgifter vilket gjorde att jag inte kunde lämna in anmälan redan vid byggstart. T.ex. vill de veta vilken installatör man ska använda sig av och en offert räcker i en månad och inte i två år som jag skulle behöva. Jag avvaktade med anmälan tills jag skulle ha värmepump men då hade reglerna ändrats utan att jag meddelats...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2010, 13:56:24 »
Innan vi började bygga hade vi byggsamråd och i det protokollet står det att vi ska ha markvärmepump. Dock krävdes en separat anmälan till miljökontoret. Det är så att en avdelning på kommunen inte kan prata med en annan... På anmälan skulle de ha en massa detaljerade uppgifter vilket gjorde att jag inte kunde lämna in anmälan redan vid byggstart. T.ex. vill de veta vilken installatör man ska använda sig av och en offert räcker i en månad och inte i två år som jag skulle behöva. Jag avvaktade med anmälan tills jag skulle ha värmepump men då hade reglerna ändrats utan att jag meddelats...

Har kommunen meddelat dig att reglerna skulle ändras?
Jag förmodar att markvärmen finns med i bygghandlingar som har använts som underlag för bygglov, byggråd, etc. Altså borde du omfattas av de regler som gällde då.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2010, 14:24:37 »
Bergvärme installerades i mitt hus 94. Jag köpte huset 03 och bytte ut vp i nov 09. Kollade med miljökontoret idag (då jag läste detta inlägg) eftersom det ursprungliga borrhålet inte rapporterats in varken till kommun eller SGU. Meddelade fastighetsbeteckning och de gjorde inget större väsen om detta då det gått mer än 10 år (som Carl nämnde tidigare) sedan borrningen. Miljökontoret gjorde bara en notis om mängden R407C och kollade att fastigheten inte ligger nära vattentäkt, sa att det var ok så och att jag inte behöver betala någon avgift.




Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad fn76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2010, 14:25:08 »
Nej, jag har inte fått veta att min markt blivit vattenskyddsområde. Fick veta det när jag fick avslag från kommunen. Jag tycker det vore rimligt att bevilja med tanke på att det står med i byggsamrådets protokoll. Jag har ju överklagat beslutet till länsstyrelsen och tar med diverse övertygande punkter för att bevilja värmepump. Problemet är att handläggningstiden är 13 månader och jag vill ha värme i huset nu.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2010, 14:37:38 »
Nej, jag har inte fått veta att min markt blivit vattenskyddsområde. Fick veta det när jag fick avslag från kommunen. Jag tycker det vore rimligt att bevilja med tanke på att det står med i byggsamrådets protokoll. Jag har ju överklagat beslutet till länsstyrelsen och tar med diverse övertygande punkter för att bevilja värmepump. Problemet är att handläggningstiden är 13 månader och jag vill ha värme i huset nu.

Kan du inte begära ett förhandsbesked från länsstyrelsen? Om dom säger att det är sannolikt att du får rätt så kan du köra på tills dom har fattat det slutgiltiga beslutet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fn76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2010, 14:43:17 »
Nej, det kan jag tyvärr inte. Hon jag pratade med på länsstyrelsen förklarade att varje fall var lika viktigt för den enskilde som mitt ärende är viktigt för mig. Jo, det kan jag förstå. Jag har lite svårare att förstå att man är så underbemannad att man har 13 mån handläggningstid.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2010, 15:43:03 »
Nej, det kan jag tyvärr inte. Hon jag pratade med på länsstyrelsen förklarade att varje fall var lika viktigt för den enskilde som mitt ärende är viktigt för mig. Jo, det kan jag förstå. Jag har lite svårare att förstå att man är så underbemannad att man har 13 mån handläggningstid.

Jag hade nog talat om för dem att jag ger mig och installerar någon annan värmekälla. Sedan hade jag dragit igång VP och levt lycklig i alla år. Det dom inte vet har jag inte ont av. Med tanke på deras underbemanning kommer de aldrig kolla dig. Se bara till att hela installationen är bra gjord så att inga läckor till grundvattnet uppstår.
Om nu en läcka uppstår så rinner ju inte allt ut på en gång. Håller du bara koll på vätskenivån antingen manuellt eller med nivålarm så kan du stoppa det i tid.
« Senast ändrad: 18 februari 2010, 15:47:21 av Offroad »
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2010, 18:37:09 »
Innan vi började bygga hade vi byggsamråd och i det protokollet står det att vi ska ha markvärmepump. Dock krävdes en separat anmälan till miljökontoret. Det är så att en avdelning på kommunen inte kan prata med en annan... På anmälan skulle de ha en massa detaljerade uppgifter vilket gjorde att jag inte kunde lämna in anmälan redan vid byggstart. T.ex. vill de veta vilken installatör man ska använda sig av och en offert räcker i en månad och inte i två år som jag skulle behöva. Jag avvaktade med anmälan tills jag skulle ha värmepump men då hade reglerna ändrats utan att jag meddelats...
Skulle vara märkligt om du förlorade den tvisten, då är det Sverker-läge. Skulle det ha betydelse t.ex vilken installatör du tänkte använda?
Gäller förbudet innehav eller nyttjande?
Du kan väl installera din pump och "köra på elpatron", sen kan du ju fylla på när slutbesiktningen är gjord. Alternativet är två beg 60l el-beredare, en till värme och en till vatten och köra manuelt men det känns inte rätt.
Hur ligger slingan? Är det fall mot brunnen? Skulle man om så är fallet inte kunna lägga dräneringsrör som leder bort ev läkage mellan slinga och brunn? Hur lågt ligger grundvatten nivån? Jag förmodar att det är grundvatten i den där brunnen.

126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2010, 18:39:55 »
L/V Thumbsup

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2010, 19:10:19 »
Tja, några stora airtemp inkopplade istället tills han kan ta slingan i bruk kan ju gå de me. Men det ska väl förmodligen tillstånd till det med och dessutom förefaller det vara onödiga kostnader/arbetsinsatser.
Men det är klart att kan han komma med i "grannfejden" så löser det sig kanske den vägen. ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad fn76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2010, 19:43:46 »
Luft/vatten har jag funderat på men det kommer jag knappast installera innan jag vet vad länsstyrelsen säger. Får jag ett ja så står jag ju där med en l/v och har en nergrävd slinga...
Den där vattenbrunnen som kommunen är så rädd om ligger flera hundra meter bort. Men att dränera slangen skulle innebära en dyrare grävning än vad slangen kostat att gräva ner så det är uteslutet.
Ett alternativ jag funderar på är att köpa en CTC EcoEl och koppla in den tills jag får veta från länsstyrelsen. Utifrån deras beslut kan jag sedan komplettera EcoEl till att bli EcoHeat (jordvärme) eller EcoAir (l/v).

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2010, 20:08:16 »
Köp en Thermia Atria.  Om du fÃ¥r nej sÃ¥ kör du mot fläkt, inga delar som kan frysa. FÃ¥r du ja kan du köra mot hÃ¥let och växla pÃ¥ sommaren när det är effektivare med L/V dÃ¥ har du den ultimata pumpen. Thumbsup

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2010, 21:07:58 »
Från Thermias web:
---
Atria är marknadens enda värmepump som har alla vitala delar placerade inomhus, vilket ökar livslängden och gör att all värme kommer huset till godo.
---

Kvalificerat skitprat IMHO.

Stiebel-Eltron har L/V-pumpar som har alla delar placerade inomhus. Luften tas in via luftkanaler.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #28 skrivet: 18 februari 2010, 21:15:45 »
OK bra att veta Thumbsup

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #29 skrivet: 12 januari 2011, 19:28:27 »
Nej, jag har inte fått veta att min markt blivit vattenskyddsområde. Fick veta det när jag fick avslag från kommunen. Jag tycker det vore rimligt att bevilja med tanke på att det står med i byggsamrådets protokoll. Jag har ju överklagat beslutet till länsstyrelsen och tar med diverse övertygande punkter för att bevilja värmepump. Problemet är att handläggningstiden är 13 månader och jag vill ha värme i huset nu.
jag är intresserad hur det har gått med din överklagande. Sitter själv på ett vattenskyddområde och försöker klura ut hur man får tillstånd för något som inte är tillåtet :).
Ur miljösynpunkt är köldbärarvätskan i slangen ( spritlösning+andra kemikalier) som hotar grundvatten och främst därför är  slangar fyllda med detta inte tillÃ¥tna. Har kommit pÃ¥ att man kanske kan använda rent, destillerad vatten i slangar och fÃ¥ hotet ur världen. Nu samlar jag bara info om en sÃ¥dan lösning som bör kunna tillÃ¥tas även pÃ¥ en vattenskyddsomrÃ¥de. Tänkte att det kanske kan bli en lösning du kan prova?
gaia

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!