Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ansluta Monoblock mot trasig Comfortzone CE50  (läst 651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alvestjo1

  • Gäst
Alvestjo1
Ansluta Monoblock mot trasig Comfortzone CE50
« skrivet: 28 mars 2024, 13:58:44 »
Hej,

Jag har en ComfortZone CE50 där kompressorn har lagt av. Vad jag förstår kostar det ca 30-40000kr att byta kompressor på den.

Jag funderar istället pÃ¥ att köpa en "Aquarea Monoblock 9 kW J generation" som säljs just nu pÃ¥ nätet för 40990kr. Som jag förstÃ¥r det borde det gÃ¥ att ansluta den mot min befintliga ComfortZone och använda CZ som tank för varmvattnet. Det finns ju även en befintlig växelventil samt elpatron i Comfortzone som borde gÃ¥ att koppla mot Panasonic:en? Jag river alltsÃ¥ ut all eletronik i comfortzone och  använder den bara som tank. Är det en bra eller dÃ¥lig idé?

Jonas

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ansluta Monoblock mot trasig Comfortzone CE50
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2024, 14:20:05 »
Tror snarare att det kostar 40 - 50 tkr att byta kompressor i CE50 tyvärr(?) Dyra reservdelar till den modellen. Kan inte vad exakt styrsystemet i Aquarea monoblock klarar men det kräver ju en riktig expert i sÃ¥ fall plus att man kan inte riva ut allt elektriskt ur CE50. Ventilationen, kanske cirkulationspumpen och själva matningen till el-patronen mÃ¥ste finnas kvar även om själva kontaktorn till el-patronen istället styrs av monoblocken. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Ansluta Monoblock mot trasig Comfortzone CE50
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2024, 12:59:26 »
Jadå, så länge du känner att du har koll tror jag det är en bra maskin att bygga luft/vatten på. Frånluftsåtervinningen blir du förstås av med, men inte hela världen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Alvestjo1

  • Gäst
Alvestjo1
SV: Ansluta Monoblock mot trasig Comfortzone CE50
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2024, 12:35:44 »
Tack För svaren!

Ja, det får nog bli en sådan lösning.

Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!