Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.  (läst 20629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« skrivet: 08 juli 2006, 17:39:06 »
Ja jag har läst i dom andra trådarne, men vill veta lite mer ialla fall.

1.Ni som kör frikyla, vad har ni för cirkulations pumpar?

2. Har jag fattat rätt om man kan ta den minsta pumpen man hittar?
(jag har 180m borrhål & frikylan kommer att sitta 5 m över marknivån)

3. kan man andvända orginal kärlet & tryck sätta detta, eler bör man ha ett rött tryck kärl & orginal kärlet? (Nibe 1215)
« Senast ändrad: 08 juli 2006, 17:40:50 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2006, 22:45:54 »
De anvisningar jag har sett har angivit att man skall byta ut nivåkärlet mot ett "rött" tryckexpansionskärl om man har en fläktkonvektor monterad uppåt i huset.

Vilken pump du skall använda beror mycket pÃ¥ hur lÃ¥nga och vilken typ av rör du använder frÃ¥n kollektorn till fläktkonvektorn.  Drar du 40mm PEM-slang ända fram till konvektorn kan du nog ha en mycket klen pump, men har du som jag 30m rör till fläktkonvektorn genom huset, sÃ¥ kan det behövas kraftigare pump.  Själv kommer jag att använda en Grundfos Magna 32-120F som är ruskigt överdimensionerad, men jag rÃ¥kade ha en sÃ¥dan.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2006, 00:35:11 »
Jag har inte bestämt vilken dimension på rör jag ska ha. men det sitter redan idag 2 rör i taket på botten våningen som mynnar ut på vinden & dom är 28mm. dessa kommer jag at andvända, men det blir ca: yttligare 2-3m rör vid värmepumpen & 1,5-2m på vinden & dessa tänkte jag ta klenare
(jag räkna bara framledningen, det blir ju lika lång sträcka tilbaka också.)

men om jag tolkar dig rätt så kan man bortse från höjden & bara gå på rör dimensioner/längd, när man väljer pump. Efter som systemet är slutet & vattentn vägar ju "inget" när det ska uppåt, efter som lika mycka vatten går nedåt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2006, 00:41:16 »
Jag har ju idag en säkerhetsventil som löswe vid 3 bar på mitt "öppna" expantionskärl.
Om an trycksätter detta kärl till 1 bar, genom säkerhetsventilen, så ser jag ingen andledning till att ha ett rött tryck kärl.

om jag har en avstängningsventil på röret som går till mitt nuvarande tryck kärl, så kan jag ju stänga denna & behålla trycket i systemet & där med fylla på vätska, för att sedan öppna ventilen & pånytt trycksäta genom säkerhetsventilen.

eller tänker jag fel?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2006, 02:10:49 »
Jag har ju idag en säkerhetsventil som löswe vid 3 bar på mitt "öppna" expantionskärl.
Om an trycksätter detta kärl till 1 bar, genom säkerhetsventilen, så ser jag ingen andledning till att ha ett rött tryck kärl.
I alla fall så "står" det på sidan 17 i manualen till din pump att det skall vara exp-kärl och inte nivå-kärl vid Frikyla kopplad på brine-kretsen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #5 skrivet: 09 juli 2006, 10:23:23 »
Jag har en takkonvektor placerad ca 1.5 meter högre än Nibes standard nivåkärl.
Har trycksatt kretsen med ca 0.5 bar och det funkar fint, har kanske 0.25 bars variation på trycker mellan max och min temp, inget att bry sig om, med ett större system/mer mängd vatten som kan komma att värmas upp av rumsluften så KAN tryckvariationerna bli för stora för nivåkärlet och ett större tryckexpansionskärl kan behövas - men jag tror att det är i sällsynta fall.

Bifogar en bild på hur jag har kopplat, i bilden lite kommentarer.
Vad jag kan säga på en gång är att du inte klarar dig med minsta möjliga cirkpump, jag har en cirkpump på max 70 eller 90 W (Lite osäker då jag har isolerat in typskylten) och den är för klen, jag får en deltaT över min relativt lilla fläktradiator (ca 2.5 - 3 kW kyleffekt) på hela 10 ºC vilket är dubbelt så mycket som jag skulle vilja ha.

Jag skulle rekomendera minst ca 130 W på cirkpumpen för frikylan. Själv har jag nu under värmeböljan som råder valt att tvångsköra den interna cirkpumpen i VP:n (230 W) för att få mer fart på flödet - det ger bättre kyla, men smakar det så kostar det, jag förbrukar nu totalt 300 W på enbart cirkpumparna för frikylan!


PS. Slangarna som går uppåt är in/ut till fläktkonvektorn, slangen ovan cirkpumpen drar iväg till fläktkonvektorn och slangen som kommer in under nivåkärlet kommer från fläktradiatorn, det är viktigt att man sätter returen från fläktradiatorn så till att den kan avluftas till nivåkärlet under normal drift.
« Senast ändrad: 09 juli 2006, 10:27:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #6 skrivet: 09 juli 2006, 12:18:50 »
Man har ju luftnipel på fläcktkonvektorn, varför är det då viktigt att avluftning ska kunna ske till nivåkärlet?
när du kär värmepumpen, riskerar du då inte att luften hamnar i "frikylan" istället för i nivåkärlet?


SÅ som jag tänkt koppla så får jag returen från min frikyla efter nivåkärlet, men nivåkärlet får en idialisk plasering för avluftninga av borhålet vid värmeproduktion.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #7 skrivet: 09 juli 2006, 13:20:13 »
Avluftningen på fläktkonvektorn sitter i mitt fall under 40 cm isolering, inget jag vill peta i varje gång det eventuellt blir nödvändigt.

Dessutom är flödet så högt att all luft åker med från fläktkonvektorn. Om du får lika stort flöde så kommer inte du heller att få några problem med luften, förmodligen är min dragning av slangarna till expansionskärlet av mer teoretiskt optimal vikt. För maximal avluftningsfunktion bör man koppla som jag gjort, eller på ett linande sätt där all media passerar nivåkärlet. Vikten av det hänger mycket på hur du har din kollektor, jag har en hel del höjdpunkter/dalar där jag har lagt min markkollektor så jag vill absolut inte få ut luft i kollektorn!
Om du har bergvärme och dragit slangarna in i huset med fall mot borran så borde det inte vara något större problem.

Jag skulle dock råda dig att sätta nivåkärlet så att all luft har en möjlighet att hamna där, både från kollektorn och från konvektorn, den luft du trycker ned i borran kan inte pressas till botten av borran och upp igen, utan du kommer att få en luftficka i nedåtgående kollektorledning där värmeöverföringen blir mer eller mindre obefintlig.
(Om du nu har nån luft kvar i ditt system sedan du luftat konvektorn.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #8 skrivet: 09 juli 2006, 14:44:49 »
Jag har en Grundfos UP15-14B på 25W och den klarar cirkulationen bra. De satte dit ett litet rött tryckkärl och en 1,5 bars säkerhetsventil, trycket är 0,5 bar och fläktkonvektorn står på golvet våningen över pumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #9 skrivet: 09 juli 2006, 18:16:42 »
Jag har en Grundfos UP15-14B på 25W och den klarar cirkulationen bra. De satte dit ett litet rött tryckkärl och en 1,5 bars säkerhetsventil, trycket är 0,5 bar och fläktkonvektorn står på golvet våningen över pumpen.

Antar att din ordinarie cirkulationspump för brine går samtidigt, i annat fall gör din 25 W cirkpump underverk som driver flödet genom hela kollektorn på egen hand.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #10 skrivet: 09 juli 2006, 19:15:02 »
men är kolektorn den del som bromsar? det är ju en grov slang så det borde ju inte vara så trögt för pumpen att cirkulera vattnet. & i en bergvärme anläggning har man ju inte så många böjjar på kolektorslangen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #11 skrivet: 09 juli 2006, 19:34:03 »
Som sagt, min är på 70 - 90 W och den är för klen. Men du gör naturligtvis som du vill. Förövrigt kan jag ha nåt fel på min cirkpump, men det tror jag inte.

Talade med en kille som brukar dimensionera/sälja värmepumpar och frikyla, och han sa att man skall ha lika stor cirkpump som den som sitter i värmepumpen, i vårt fall alltså max 230 W.

Men som sagt, prova, det enda som kan hända är att du får göra om det igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #12 skrivet: 09 juli 2006, 19:59:31 »
Ja jag har ju ingen aning, därför jag frågar vad ni andra ha.
Vore kul om fler kunde svara på vad dom har för c-pump.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #13 skrivet: 09 juli 2006, 20:31:08 »
Flödet som behövs genom en fläktkonvektor är ganska lÃ¥gt, ca 2 dl/s.  I en PEX-slang med innerdiameter 36.2mm är tryckfallet ca 0.02kPa/m, dvs ca 7.2kPa pÃ¥ 360m slang, dvs 0.72m tryckfall.  Tryckfallet i en PEM 40*2.4 borde vara ganska likartat, bara marginellt högre.

Tryckfallet vid detta lÃ¥ga flöde är alltsÃ¥ närmast försumbart.  Tryckfallet i en typisk fläktkonvektor är runt 2m, sÃ¥ om man hade haft PEM-slang ända fram till konvektorn hade det blivit ett totalt tryckfall pÃ¥ runt 3m.

En helt vanlig UPS 15-40 pump pÃ¥ läge 3 (42W med den nya B-energimärkta pumpen)borde alltsÃ¥ räcka.  Om man sedan antar att du lägger pÃ¥ 10m 15mm kopparrör för inomhusinstallationen sÃ¥ blir tryckfallet i dessa 10m ca 20 kPa, dvs 2m, totalt 5m.  DÃ¥ fÃ¥r man gÃ¥ upp ett par snäpp i pumpstorlek till en UPS 15-80 pÃ¥ läge 3 (92W ej energimärkt pump) eller möjligtvis att man klarar sig med en UPS 15-60 pÃ¥ läge 3 (60W C-märkt pump) men den nÃ¥r bara upp till 4.6m vid 0.2l/s (eller snarare, den ger bara 0.15 l/s med 5m tryck).

Själv hade jag alltsÃ¥ en 32-120 pump liggandes och den är vÃ¥ldsamt överdimensionerad.  Men eftersom det är en elektronisk Magna-pump, sÃ¥ spelar det inte sÃ¥ stor roll, den drar 92W i mitt kalkylerade driftsläge.  Hade dock gärna bytt den mot en pump som är snäppet mindre...  De drar bara halva effekten i samma driftsläge av nÃ¥gon outgrundlig anledning som Grundfos i Danmark inte har svarat pÃ¥...

En UP 15-14B verkar dock inte idealisk dÃ¥ den inte kommer upp i sÃ¥ stort flöde (men det beror naturligtvis pÃ¥ fläktkonvektorns storlek i fläkthastighet).  Jag har ju utgÃ¥tt frÃ¥n min 5 kW fläktkonvektor som vill ha 0.2 l/s.  En UP 15-14B klarar dock bara 1m tryckfall med ett flöde pÃ¥ 0.09 l/s, sÃ¥ det verkar omöjligt att den pumpen klarar försörjningen pÃ¥ egen hand.
« Senast ändrad: 09 juli 2006, 20:43:43 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #14 skrivet: 09 juli 2006, 22:43:14 »
När mina kylkonvektorer kallar på kyla startar den inbyggda cirkulationspumpen + en extra liten Wilo som sitter på konvektorkretsen. Den senare står på läge 3, dvs 147 watt. Den i Niben står på högsta fart, även den.
Finns det någon nackdel med att det flyter runt snabbt? Kan det cirkulera för fort?
I annat fall tycker jag att om man jämför vad det kostade att ha en (1!) liten konventionell kylmaskin (ca 2000 w) med slang ut genom fönstret, som vi hade förr för att nödtorftigt kyla ett ynka sovrum, är det frÃ¥ga om en "pink i Nilen" att nu vräka pÃ¥ med tvÃ¥ cirk-pumpar & 2 konvektorfläktar pÃ¥ 85 W per styck (vid maxfart, vilket bara behövs periodvis!) för att kyla ned HELA huset. Den el som vi använder till detta har vi sparat in pÃ¥ alla Ã¥r som VP:n har värmt oss. Lite mÃ¥ste vi väl tänka pÃ¥ elbolagen även under sommaren, eller hur!!   ;D     

Tryckkärlet är ett sånt där rött och det sitter i källaren. Konvektorsystemet var trycksatt till 2 kg från början, men det har nu sjunkit något.
« Senast ändrad: 09 juli 2006, 22:52:13 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!