Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.  (läst 20573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #15 skrivet: 09 juli 2006, 23:03:19 »
Jag tror att en cirkpump på runt 130 W är en bra kompromiss i de flesta fallen, lite för liten om man har lång kollektor och konvektorer som ger höga tryckfall, lite för mycket om man har kort kollektor och konvektorer som inte ger så stort tryckfall.
I fallet med "onödigt" stor cirkpump kan man alltid dra ned den ett snäpp.

Det riktiga är naturligtvis att räkna på det som ridax gör, men hur många gör det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #16 skrivet: 10 juli 2006, 08:13:39 »
Jag har en Grundfos UP15-14B på 25W och den klarar cirkulationen bra. De satte dit ett litet rött tryckkärl och en 1,5 bars säkerhetsventil, trycket är 0,5 bar och fläktkonvektorn står på golvet våningen över pumpen.

Antar att din ordinarie cirkulationspump för brine går samtidigt, i annat fall gör din 25 W cirkpump underverk som driver flödet genom hela kollektorn på egen hand.

Nejdå, den driver ensam flödet genom hela systemet, temperaturen på brine ligger på ca 7/11 ºC in/ut på min FST34+1.

Själva kollektorslangen är ju rätt grov så det är väl endast avsticket upp till konvektorn som ger något flödesmotstånd att tala om. Dessa kopparör är ca 2 meter/st då VP:n sitter ganska nära konvektorn på våningen under så jag har väl ganska ideala förhållanden.
« Senast ändrad: 10 juli 2006, 08:21:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #17 skrivet: 10 juli 2006, 08:27:06 »

Nejdå, den driver ensam flödet genom hela systemet, temperaturen på brine ligger på ca 7/11 ºC in/ut på min FST34+1.

I sÃ¥ fall har jag nÃ¥t allvarligt fel pÃ¥ min cirkulationspump  huvuddunk huvuddunk huvuddunk ;)

Skämt åsido, jag har en kollektor på 500 meter i en slinga, det är förmodligen det som gör störst skillnad, dessutom är min cirkpump inte ny, har fått den av min svåger - så det kan vara bättre funktion på en ny cirkpump, även om den förbrukar mindre energi.
Jag tycker ändå att det låter lite märkligt att jag har så högt deltaT på min konvektor trots att difftrycket över den inte behöver vara stort för att ge full kyleffekt, i vart fall mindre än 10 kPa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #18 skrivet: 10 juli 2006, 11:26:29 »
Nejdå, den driver ensam flödet genom hela systemet, temperaturen på brine ligger på ca 7/11 ºC in/ut på min FST34+1.

Själva kollektorslangen är ju rätt grov så det är väl endast avsticket upp till konvektorn som ger något flödesmotstånd att tala om. Dessa kopparör är ca 2 meter/st då VP:n sitter ganska nära konvektorn på våningen under så jag har väl ganska ideala förhållanden.
Jag tvivlar pÃ¥ att det är en väldimensionerad lösning du har faktiskt.  Som jag skrev tidigare sÃ¥ klarar UP 15-14B bara ca 1dl/s och max 1.2 meters tryckfall.  Vilken fläktkonvektor har du?  Jag är ganska övertygad om att enbart konvektorn har större tryckfall än sÃ¥ och skall du sedan driva runt brine i kollektorn sÃ¥ fÃ¥r du ju 1 meters tryckfall där ocksÃ¥.

SÃ¥ pumpen torde vara kraftigt underdimensionerad.  Har du mätt upp pumpen sÃ¥ att du vet att den bara drar 25W ocksÃ¥?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #19 skrivet: 10 juli 2006, 13:01:40 »
SÃ¥g nu att du hade en FST34.  Den har ett tryckfall pÃ¥ 8.8 kPa och skall ha 684 l/timme.  Inte ens om du kopplar en UP 15-14B direkt pÃ¥ fläktkonvektorn, utan nÃ¥gra rör och utan nÃ¥gon kollektorslang sÃ¥ klarar den pumpen av att ge det flödet med det trycket.  Den skulle bara klara av att cirkulera 419 l/timme enbart i konvektorn, utan nÃ¥gra rör eller kollektorslang.

Är du absolut säker pÃ¥ att brine-pumpen inte startas när konvektorn kallar pÃ¥ kyla???  I alla fall skulle inte jag rekommendera nÃ¥gon att satsa pÃ¥ en sÃ¥dan pump...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #20 skrivet: 10 juli 2006, 15:10:40 »
Är du absolut säker på att brine-pumpen inte startas när konvektorn kallar på kyla???  I alla fall skulle inte jag rekommendera någon att satsa på en sådan pump...


Jepp, jag är helt säker på att brinepumpen är stilla. Det är möjligt att flödet inte är uppe i de dryga 600 l/h som rekommenderas men returtempen från konvektorn (KB-in) är 11-12 ºC och konvektorn kyler bra. (När KB pumpen tvångskörs på ettan så är KB-in 8 ºC då konvektorn körs jämfört med 7 ºC då konvektorn står)

Om jag räknar på det hela så kan jag anta att vid normal drift på VP:n så hämtar den ca 3,5 kW från brine och diff KB är då ca 3 ºC viket ger ett KB-flöde på ca 3,5/(4,2x3)=0,3 l/s eller 1000 l/h.

Tempdiff över konvektorn är 4 ºC så jag kan då anta att flödet över konvektorn är ca 1/4 av brineflödet över VP:n när brinepumpen går, ca 250 l/s. (tempdiff när brinepumpen går var ju 1 ºC)

Detta är väldigt grovt räknat då jag saknar decimal på tempgivarna men det antyder att cirkpumpen på konvektorn är för klen, trots det så klarar den att hålla nere returtempen till 11 ºC.  :o
« Senast ändrad: 10 juli 2006, 15:16:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #21 skrivet: 10 juli 2006, 17:53:43 »
fattar inte betäckningarna på pumparna riktigt (är ju bara bilmekaniker)
Är det nån av dessa 2 pumpar jag bör köpa, eller ska den vara större? har jag nått at tjäna på den dyrare?

får inte till nån länk. Artickel nummer 7702 & 7709 på www.rinkabyror.se
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #22 skrivet: 10 juli 2006, 20:31:43 »
fattar inte betäckningarna på pumparna riktigt (är ju bara bilmekaniker)
Är det nån av dessa 2 pumpar jag bör köpa, eller ska den vara större? har jag nått at tjäna på den dyrare?

får inte till nån länk. Artickel nummer 7702 & 7709 på www.rinkabyror.se
Det första numret anger vilket flöde den klarar och det andra numret vilken tryckhöjd.  SÃ¥ det första numret kan du välja sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt och det andra skall ligga pÃ¥ 60 om du vill ha tryckhöjd pÃ¥ max 6 meter (men har du 6 meters tryckfall sÃ¥ behöver du ofta en 80-pump eftersom den inte klarar nÃ¥got flöde pÃ¥ max tryck).  De artikelnummer du anger verkar väl bra, Alpha har automatisk reglering medan den första (7702) har 3 fasta lägen.  Den första räcker egentligen.

Annars kan du ofta hitta billiga cirk-pumpar begagnat...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #23 skrivet: 10 juli 2006, 20:52:55 »
Har verkligen lyfthöjden nån betydelse i ett slutetsystem?
en lite vaten väger ju ett kG, då i ett öppet system så når man ju tillslut en pumkt där pumpen inte orkar lyfta högre/tyngre.

men i ett slutetsystem sÃ¥ har man ju lika mycke vatten som faller nedÃ¥t i andra änden  Sc:,h tar inte det ut varan?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #24 skrivet: 10 juli 2006, 20:58:38 »
Lyfthöjd = difftryck i detta fall, konvektorerna kräver ett viss difftryck för att ge den angivna kylan, ofta 10-23 kPa. Lägg till detta difftrycket i kollektorn på 20-40 kPa så hamnar du på 3 - 6.3 meter lyfthöjd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #25 skrivet: 10 juli 2006, 21:39:10 »
OK, nu har jag lärt mig lite mer igen (alltid kul att lärasig nya saker)

då sk vi alltså satsa på en ups 25/60
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #26 skrivet: 11 juli 2006, 18:37:33 »
Kanske intressant i sammanhanget med värden för köldbärarsidan på en Thermia Diplomat 8:

Nominellt flöde: 0,47l/s   (Diplomat6 0,31l/s)
Yttre tillgängligt tryck: 33kPa (Alltså det tryckfall som inte får överskridas utanför värmepumpen utan att nominellt flöde underskrids)

Köldbärarpumpens hastighet vid givna värden är inte redovisad, men effekten på högsta hastighet är 120W.


Alltså, ...erfoderligt flöde för frikylan blir ett "delflöde" av VP:ns köldbärarflöde för alla storlekar på fläktkonvektorer som är aktuella i våra fall. En svagare pump än KB-pumpen på 120W skulle därmed kunna väljas till frikylan. En vanlig (~70W) cirkulationspump för värme borde nog vara lagom i de flesta fall under förutsättning att tryckfallet inte tillåts bli dimensionerande genom val av för klena rör.

Efter en del räknande och kontroll mot bl.a. slangtillverkarnas tryckfallstabeller (tillsammans med Ridax  *vinkar*) tror jag att man kan känna sig pÃ¥ den säkra sidan om man väljer en invändig rör-/slangdiameter pÃ¥ minst 20mm, Ã¥tminstone vid rörlängder under 30m.
Ska man välja klenare dimension bör man nog kontrollera tryckfallet över den egna fläktkonvektorn inkl. rör för att vara säker på att nå uppmärkt kyleffekt.


Tänk pÃ¥ att hastigheten pÃ¥ mediat är omvänt proportionell mot kvadraten av rördiametern.    Q=v*A   ---->   1/v ~d EXP2.
Tryckfallet ökar snabbt när man börjar närma sig kritiska diametrar.
 


Carl N, Ridax, Rickard m.fl!
När ni värderar cirkulationspumparnas arbete utifrån Delta T över konvektorerna.
Kör ni fläktmotorerna på fullt flås då??

Undrar förresten vad den stillastående KB-pumpen ger för tryckfall när frikylapumpen går?
Kan det vara en parameter vi missat??

/Patrik
« Senast ändrad: 11 juli 2006, 18:47:04 av Rinda »
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #27 skrivet: 11 juli 2006, 18:53:25 »
Carl N, Ridax, Rickard m.fl!
När ni värderar cirkulationspumparnas arbete utifrån Delta T över konvektorerna.
Kör ni fläktmotorerna på fullt flås då??

Undrar förresten vad den stillastående KB-pumpen ger för tryckfall när frikylapumpen går?
Kan det vara en parameter vi missat??
Jag har inte installerat min konvektor än (bara monterat den rent fysiskt i taket, men inte kopplat in den).  Mina beräkningar är rent teoretiska än sÃ¥ länge och jag utgÃ¥r alltid frÃ¥n konvektorernas max-läge.

AngÃ¥ende den stillastÃ¥ende KB-pumpen, sÃ¥ har jag ocksÃ¥ funderat över det.  Den mÃ¥ste ju ge en del tryckfall tycker jag.  För min del är det inte aktuellt eftersom jag kör fläktkonvektorn pÃ¥ radiatorvatten som värmeväxlas mot brine, sÃ¥ hos mig skall VPns brine-pump gÃ¥ när konvektorn gÃ¥r.  Men om det skulle visa sig att tryckfallet över en stillastÃ¥ende pump blir stort, sÃ¥ borde man ju kunna koppla en bypass mellan kb-in och kb-ut med en backventil?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #28 skrivet: 11 juli 2006, 19:02:15 »
Citera
Jag har inte installerat min konvektor än (bara monterat den rent fysiskt i taket, men inte kopplat in den). 

Koppla in den nu!!
Här gÃ¥r ju jag och svettas och väntar pÃ¥ en redogörelse.  studs studs ;D
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulations pump igen. & expantionskärl.
« Svar #29 skrivet: 11 juli 2006, 19:42:36 »
Citera
Jag har inte installerat min konvektor än (bara monterat den rent fysiskt i taket, men inte kopplat in den). 

Koppla in den nu!!
Här gÃ¥r ju jag och svettas och väntar pÃ¥ en redogörelse.  studs studs ;D
Jo, jag vet...  Min lokala rörkrökare vill ha 28:-/st för 22mm PEX-stödhylsor och det känns inte bra...  Rinkaby tar ju 6:- eller nÃ¥got sÃ¥dant...  Men samtidigt känns det inte bra att betala 100:- i frakt för nÃ¥gra fÃ¥ saker som kostar 6:-...

SÃ¥ här gÃ¥r jag och försöker hitta lite billiga kopplingar.  Dessutom sÃ¥ behöver jag anslutningar till min fläns-pump, som precis har kommit till Göteborg sÃ¥ att jag skall hämta dem nu i veckan.

Hoppas komma igÃ¥ng lite med arbetet nÃ¥gon gÃ¥ng nästa vecka, men det fÃ¥r nog ta sin lilla tid.  Tar detta som ett projekt som snarare fÃ¥r ta lite tid och kosta lite mindre än tvärtom, sÃ¥ jag tar tillfällen dÃ¥ billigt material rÃ¥kar dyka upp...

Dessutom sÃ¥ har vi väl haft Ã¥rets sommarhetta redan...  nu blir det väl bara regn och blÃ¥st resten av sommaren???  >:D

Har du bestämt dig för nÃ¥gon konvektor än?  Är det nÃ¥gon som vet hur Veneto-konvektorerna ser ut inuti (vilken rördiameter och hur mÃ¥nga rör använder de i batteriet?).

NÃ¥ja, min cirk-pump skall nog klara av att övervinna de flesta flödesmotstÃ¥nd...  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!