Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla - frÃ¥gor frÃ¥n en nybörjare  (läst 4178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shootking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Frikyla - frågor från en nybörjare
« skrivet: 17 juli 2005, 01:25:23 »
Jag har läst om frikyla i massor med inlägg på forumet. Jag förstår principen men har en del frågor om hur man bäst applicerar det:

Är den bästa metoden att använda sig av brine (heter det så, det som man pumpar ner och upp i borrhålet?) ut till kylradiatorer/konverktorer med fläktar?
Vad behöver man för pump (typ, pris, storlek) för att pumpa runt i den nya slingan?
Stör man funktionaliteten för min Nibe Fighter 1115 när man kopplar in en ny slinga på mitt borrhål och mitt brine?
Ska man använda sig av en värmeväxlare istället?
Hur stor plats tar en värmeväxlare?

Hittade bara en fläktkonvektor när jag sökte på Google:
http://www.varmepro-floda.se/pdf/flaktkonvektor_broschyr.pdf

Kan den vara något att ha?

Många frågor blir det...

Mvh Shootking
« Senast ändrad: 17 juli 2005, 01:44:50 av shootking »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla - frågor från en nybörjare
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2005, 07:53:21 »
Jag har läst om frikyla i massor med inlägg på forumet. Jag förstår principen men har en del frågor om hur man bäst applicerar det:

Är den bästa metoden att använda sig av brine (heter det så, det som man pumpar ner och upp i borrhålet?) ut till kylradiatorer/konverktorer med fläktar?
Vad behöver man för pump (typ, pris, storlek) för att pumpa runt i den nya slingan?
Stör man funktionaliteten för min Nibe Fighter 1115 när man kopplar in en ny slinga på mitt borrhål och mitt brine?
Ska man använda sig av en värmeväxlare istället?
Hur stor plats tar en värmeväxlare?

Hittade bara en fläktkonvektor när jag sökte på Google:
http://www.varmepro-floda.se/pdf/flaktkonvektor_broschyr.pdf

Kan den vara något att ha?

Många frågor blir det...

Mvh Shootking

Hej!
Ska du använda konvektorn bara för frikyla så är det bäst att att pumpa runt brinevätskan direkt.
Kopplingsschema bör finnas i din  :,v( sid 16.
Storlek på pump bestäms av hur mycket kyleffekt konvektorn är på men normalt sett behövs det inte en särskillt stor och dyr cirkpump. Plattvärmeväxlare kan däremot vara nog så dyra...

Jag har hittat fläktkonvektorer med dubbla rörslingor så att man kan värma med den på vintern också...

http://www.kinnan.se/dok_veneto.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla - frågor från en nybörjare
« Svar #2 skrivet: 10 september 2005, 18:26:21 »
Jag kör med en sådan Veneto FST 44+1 som den heter, men 3 rörrader för kyla, och en rörrad för värme. Det är precis nyinstallerat men det är provkört och fungerar!
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Frikyla - frågor från en nybörjare
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2005, 22:02:03 »

Ska man använda sig av en värmeväxlare istället?
Hur stor plats tar en värmeväxlare?



Det vanligaste är nog att man kör brine direkt pÃ¥ kylkonvektorerna. Jag hittade dock en värmeväxlare billigt pÃ¥ blocket.se, sÃ¥ därför la jag in en sÃ¥dan i brinekretsen. DÃ¥ blir systemen födesmässigt oberoende, och jag kan meka/experimentera  med kylan utan att behöva tänka nämnvärt pÃ¥ brinen. Blir det nÃ¥got problem sÃ¥ kan jag tappa ned kylsystemet utan att behöva ta vara pÃ¥ och/eller blanda ny brine.

Värmeväxlaren är inte särskilt stor. Se nedan för bild utan, resp med, frigolitlåda.

Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!