Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Siesta 35: Officiell trÃ¥d  (läst 28551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #15 skrivet: 17 augusti 2015, 15:10:47 »
Jag står i valet mellan Daikin och Samsung och skulle behöva lite råd + kanske kompletterande information via forumet.

Sommarstuga 86 m2, enplan, nybygge med skapligt öppen planlösning.Kommer att stå med underhållsvärme större del av vintrarna.Ca 12 m från innerdel (ovan ytterfönster i storstuga) till ytterdörr, dvs bra med god kastlängd.

Krav: LÃ¥g ljudnivÃ¥ pÃ¥ innerdel, Wifi-styrning, energieffektiv och bra kvalitet. Inte sÃ¥ fixerad vid hög effekt vid -20C dÃ¥ det finns elradiatorer + braskamin och stugan är välisolerad. 

1. Daikin har jag tittat på Siesta C35 och Nano X35. Båda med inbyggd Wifi och pris ca 18k med installation. -Vilken maskin är att föredra? Tycker specifikationsblad är i tunnaste laget, speciellt för nanon. -Är det en bättre maskin fast utan extrafunktioner som rörelsesensor på C35? Tacksam för en liten sammanställning och vilken man ska föredra då kostnad är densamma.

2. Samsung Comfort 9 är ett alternativ som ser mkt bra ut på pappret och har intressant design. Dock osäker på kvalitet, support, mm då det är en ny maskin. Finns det erfarenheter av denna maskin? Hamnar här på ca 20k installerat och klart.

Sen är ju priserna på Mitsubishi FH25/35 tilltalande men då får man addera Wifi precis som på Toshiba och Fujitsu.

Tacksam för råd från proffsen!

PS: Huset är svart så jag vill ha svart kanal. Har hittat något som heter "hattkanal", är det det man använder eller finns det bättre lösningar? http://www.vuab.se/hattprofil,-svart

Själv skulle jag satsa på en Siesta N35 eller en Nano X35 (liknande maskiner) Trevlig ljudbild och en mycket bra grundkonstruktion med 2 kammars swingkompressor. Inget "lull-lull" utan pengarna är satsade på en bra konstruktion av utedelen.

Mvh
Daikin

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #16 skrivet: 27 augusti 2015, 14:30:39 »
Min Siesta C50 är i vilket fall installerad och provkörd. Sedan ett tag.
Dock bara körd i kyl läge. Värme behövs ju inte nu.

Första vi märkte var hur tyst den var både ute och inne vid full drift. Sen märktes hur enormt mycket mer den kylde jämfört mot vår Ga: Panasonic. Än så länge är jag helnöjd. Men den är ju inte körd i värme och vintertid än så det är svårt att uttala sig om hur den är.

Dock måste jag erkänna att innerdelen är bra ful och klumpig jämfört mot tidigare. Nu är ju båda riktigt fula men den här var mera "b" i design. Sak samma för oss då vi prioriterar funktion före utseende.

Ska skriva ner mätarställningen på pumpen så får vi se hur mycket den drar. Har ju en separat elmätare på L/L pumpen.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #17 skrivet: 10 september 2015, 09:42:56 »
Då har vi provkört lite värme på pumpen.

Satte den på 22 så som vi brukade ha den gamla pansonicen på när det bara är små kyligt. Vi fick 23 i hela kåken på någon timme. Så det blev till att sänka till 20 och då håller den 21 längst bort. Lite väl varmt men då avkylningen är lite dålig i 5 plus så förstår jag att pumpen får svårt att få perfekt temp i hela huset.
Imponerad över hur väl den når ut i huset, placeringen är ju densamma som Panasonicen och den här får verkligen ut värmen längst bort. Den flyttar mer luft helt klart.
Nu ska man ju komma ihåg att jag jämför en panna 9 mot en mycket större pump. Så det är klart att skillnaden i kraft märks.

WiFi styrningen är helt suverän, kan man sätta timers med olika temp, så som lite lägre på dagen när vi är på arbetet och varmare när vi är i huset. Utan att behöva fippla med fjärrar mm, allt sker auto enlig schema jag sätter i luren. Kan tänka mej hur bra det blir när vi är borta över en helg eller så. Sänka tempen när ingen är hemma. Blåsa på när vi är nära och sen elda ihop med pumpen när vi väl är hemma. Inner/ytter temp i appen är guld.
Jag är helt sÃ¥ld pÃ¥ effekten och funktionen. SÃ¥ sÃ¥ld att jag sagt Ã¥t min far att byta ut sin 12Ã¥r gamla pump till en likadan eller 35an i stället. Dom som är ute och reser mm under vintern. DÃ¥ kunna sänka och fÃ¥ pÃ¥ värme innan man kommer hem.   
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #18 skrivet: 10 september 2015, 12:44:24 »
 tummenupp
/D

Utloggad Jockum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #19 skrivet: 16 november 2015, 23:20:44 »
Hej.
Denna trÃ¥d är precis vad jag letat efter, hoppas den inte passerat bäst-före-datum för ni som diskuterat här. StÃ¥r inför att köpa ny pump och byta ut en gammal "Kina-pump" som förra ägaren satte in innan vi köpte 2012. Mer attraktivt med LVP + direkt-el än endast el.  ;) Ovetandes gick vi pÃ¥ den... NÃ¥väl, den är för högljudd för att titta pÃ¥ TV samtidigt i rummet Ã¥ värmer dÃ¥ligt.

Vad är skillnaden mellan Siesta N35 och C35? Som ny på LVP så lutar det åt Daikin eftersom det är välkänt och har mycket bra omdömen. Vi har dock precis monterat en Mitsu LH(/LF?)25 på landet, funkar bra. (60 kvm) Saknar dock fjärrstyrningen grymt. (Ska lösas med Z-wave.)

Råd mottages tacksamt gällande beslutet, och vill få hjälp "över kanten":
Just nu finns C35an ngt billigare än N35an efter installation om man väljer till Sky-Fi.
Huset är en tillläggsisolerad sommarstuga från -47 med numera treglasfönster. Boplanet är just nu ca 90 kvm men blir närmare 120 inom fem år. Ort: Sthlm.
Vill heller inte riskera att den inte orkar när det blir 15 minus.

Med risk för att bli tjatig, vad skiljer dessa främst och finns ngn nackdel att välja C35 pga några egenskaper?

Tack på förhand.
Jocke

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #20 skrivet: 16 november 2015, 23:57:04 »
N35 Har ganska hög mineffekt 1700W. Om man tittar på Daikins återförsäljare för Siesta pumparna(PP). Ser man till Daikins hemsida står det 1100W.
« Senast ändrad: 17 november 2015, 00:08:18 av Zelda »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #21 skrivet: 17 november 2015, 06:48:03 »
Korrekt värde för N35 är 1100 W

Mvh
Daikin

Utloggad Jockum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #22 skrivet: 17 november 2015, 16:42:23 »
Tack för svar.
Skulle dock vilja ha svar från ngn med bra koll, på, varför ngn skulle välja C35 framför N35,iom att den är dyrare normalt? Är det hugget som stucket och helt enkelt välja C35 om man har möjlighet till nästan samma pris just nu?

Att läsa av skillnader i COP-värden osv ger inte mig så mycket, iom att jag ser mig som novis i ämnet.
/Jocke

Utloggad Jockum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #23 skrivet: 18 november 2015, 12:31:16 »
Hrm.
Pump Daikin Siesta C35 beställd. Tog av mig latmasken och letade upp skillnaderna själv.
Helt klart värt med Sky-Fi. (Plug-in för styrning via hemautomationen blir nice.) Och att SCOP är högre än på N35an beror nog på att den sänker tempen om ingen i rummet utlöst rörelsesensorn på 20 minuter.
(Sorry för OT:) Nu leta upp hur den gamla avinstalleras på egen hand.
 /Jocke

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #24 skrivet: 18 november 2015, 13:33:12 »
Hrm.
Pump Daikin Siesta C35 beställd. Tog av mig latmasken och letade upp skillnaderna själv.
Helt klart värt med Sky-Fi. (Plug-in för styrning via hemautomationen blir nice.) Och att SCOP är högre än på N35an beror nog på att den sänker tempen om ingen i rummet utlöst rörelsesensorn på 20 minuter.
(Sorry för OT:) Nu leta upp hur den gamla avinstalleras på egen hand.
 /Jocke
Nattsänkningen får inte räknas med i SCOP värdet.
Det har med flödet och storleken på innerdelens värmeväxlare att göra..

/D

Utloggad Jockum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #25 skrivet: 18 november 2015, 15:24:12 »
Tack Daikin_.
En sista fråga nu bara.
Jag har pratat med PP och de håller nu ordern iom att jag upptäckt fler skillnader till fördel för N35.

N35 har mindre innerdel och bättre effekt men är inte lika tyst som C35 (vid de låga nivåerna märker man kanske ingen skillnad iofs. Störs aldrig av Mitsun på landet iaf.)
Det enda praktiska som verkar skilja i handhavandemöjligheter är veckotimern och rörelsesensorn, och dessa saker kan jag sätta via min hemautomation (förhoppningsvis).
Vid tillval av Sky-Fi till N35an, saknas fler funktioner i appen än veckotimern?
Blir GUI annorlunda i appen för de olika modellerna?

Nu är jag kanske krånglig, men skulle behöva ett: "Detta verkar vara bäst val för dig!" från ngn med erfarenhet.
Observera att jag inte håller ngn annan än mig själv ansvarig för det slutgiltiga valet!
N35an är ju ngt kraftigare och kanske en trevligare upplevelse med sin tex 20cm mindre breda och ntg tunnare innerdel?
(Målet är främst att sänka elkostnaden för elradiatorerna.)

Jag har väldigt lite erfarenhet av att leva med LVP, den på landet är ju bara på vid underhållsvärme på vintern.

Tack för ett grymt forum!

//Jocke

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #26 skrivet: 18 november 2015, 23:06:18 »
Tack Daikin_.
En sista fråga nu bara.
Jag har pratat med PP och de håller nu ordern iom att jag upptäckt fler skillnader till fördel för N35.

N35 har mindre innerdel och bättre effekt men är inte lika tyst som C35 (vid de låga nivåerna märker man kanske ingen skillnad iofs. Störs aldrig av Mitsun på landet iaf.)
Det enda praktiska som verkar skilja i handhavandemöjligheter är veckotimern och rörelsesensorn, och dessa saker kan jag sätta via min hemautomation (förhoppningsvis).
Vid tillval av Sky-Fi till N35an, saknas fler funktioner i appen än veckotimern?
Blir GUI annorlunda i appen för de olika modellerna?

Nu är jag kanske krånglig, men skulle behöva ett: "Detta verkar vara bäst val för dig!" från ngn med erfarenhet.
Observera att jag inte håller ngn annan än mig själv ansvarig för det slutgiltiga valet!
N35an är ju ngt kraftigare och kanske en trevligare upplevelse med sin tex 20cm mindre breda och ntg tunnare innerdel?
(Målet är främst att sänka elkostnaden för elradiatorerna.)

Jag har väldigt lite erfarenhet av att leva med LVP, den på landet är ju bara på vid underhållsvärme på vintern.

Tack för ett grymt forum!

//Jocke
Många för och nackdelar mellan maskinerna.
Ring mig imorgon på kontoret : 010-7222403 så kan vi bolla idéer.
/Daikin

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #27 skrivet: 20 november 2015, 16:38:07 »
 N35 ger 3,7kW vid -15. C35 ger 3kW enligt PP.
I ditt hus hade jag taget N35. Du lär behöva den extra effekten när du har 120m2. Äldre hus är sällan öppen planlösning, så ta inte i för lite när det gäller effekt och luftflöde.
N35 har dock högre mineffekt så den går nog mer on/off. 1,7kw mot 1,4 för C35. C35 Har nog ett behagligare ljud vid samma luftflöde. C35 ljud är nog mer likt din Mitsubishi FH då innedelen är större.
http://www.daikin.se/binaries/Siesta-N_tcm544-380031.pdf
http://www.daikin.se/binaries/Siesta-C_tcm544-380032.pdf
« Senast ändrad: 20 november 2015, 16:54:12 av Zelda »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #28 skrivet: 20 november 2015, 18:05:58 »
N35 ger 3,7kW vid -15. C35 ger 3kW enligt PP.
I ditt hus hade jag taget N35. Du lär behöva den extra effekten när du har 120m2. Äldre hus är sällan öppen planlösning, så ta inte i för lite när det gäller effekt och luftflöde.
N35 har dock högre mineffekt så den går nog mer on/off. 1,7kw mot 1,4 för C35. C35 Har nog ett behagligare ljud vid samma luftflöde. C35 ljud är nog mer likt din Mitsubishi FH då innedelen är större.
http://www.daikin.se/binaries/Siesta-N_tcm544-380031.pdf
http://www.daikin.se/binaries/Siesta-C_tcm544-380032.pdf

Tryckfelsnisse har varit frame ser jag.
Min effekten på N35 är 1,1 kW


Får åtgärda detta snarast.

/D

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #29 skrivet: 11 januari 2016, 10:51:11 »
Då har vintern visat sig och min C50 har fått visa fram fötterna.

Vi hade 21 minus och höll tempen med endast LL pumpen igång. Behagligt I alla rum som dörrarna är öppna till.
Som jämförelse så hade vi elementen igång redan vid 5-6 minus med den förra panasonicen, uppskruvad till 26-28grader.
Nu hade vi som vanligt nya pumpen ställd på 21 grader. Behöver aldrig höja den.
Finner ingen is på utedelen, den frostar av ca 1gång I timmen. Verkar vara helt beroende på väder ute. när tempen låg på 18-20minus, var avfrostningen väldigt sällan.
Huset är genomkallt i väggar mm, då det låg kallare än 12 minus konstant ett par dygn.

Jag är så nöjd så polaren har nu ledsnat på sin mitsu och beställt en Daikin Siesta C50.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!