0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De där tokavfrostningarna på 45 minuter kan bero på att du har lite för svalt inne, prova att höja värmen lite så kanske det går till sig?
Om du köpte huset av Myresjöhus och fick med din F750 så ska du kontakta myresjöhus så får de lösa det med nibe. (Jag har precis gjort samma sak mot min husleverantör, borde gjort det tidigare)Har du haft en vrntilationsinjustering, OVK?
Rengjort filter (viktigt!)?
Nibe är hemliga med exakta villkoren för kort/lång avfrostning. Men vi har kommit fram till att efter max ca700 sekunder så måste avluftstemperaturen över 8grader annars blir det lång avfrostning. Avfrostningen börjar när diffen för BS1 bör /är värdet är 10%
TS.Låt elpatronen få upp temperaturen.Det går ganska fort. Inom 2 dygn bör allt vara stabiliserad och du ska (förhoppningsviss) kunna minska elpatronen. effekt.Det är viktig att frånluften är rätt injusterat.
Tack för svaret. Jag har inte kontaktat installatören än, men skall göra det om några dagar. Det enda jag har gjort med värmepumpen är att ändra på några vanliga inställningar som fläkthastigheten, värmekurvan, eltillskott osv. De sakerna jag har lärt mig här att läsa andras inlägg.Idag har det varit 6 grader varmt i Blekinge och igår var det 10 grader varmt. Nu står värmepumpen på 17,5 grader efter att ha jobbat hårt i närapå två dygn _utan_ elpatronen. Oj, vilken värme!! En fråga gällande de långa avfrostningar: När vet pumpen när den skall sätta igång igen? Är det när lufthastighet sensor (BS1) har stabiliserat eller när förångaren (BT16) har stiget över en viss temperatur?Just nu stänger jag av pumpen efter ungefär en halv timma, då BS1 har stått stilla rätt länge och är samma som referens värdet.
Sista meningen. Vad menar du med att stänga av pumpen?
Strömställaren ligger under manöverratten. Jag ställer den på "Standby" läge. Och sen ställer jag på den igen. På det viset slipper jag de långa avfrostninger för att pumpen starter om igen och det tar bara 5 minuter innan kompressorn sätter igång. Samtidigt har jag fläktsync på och förlorar ingen varmluft under tiden.
Haha, detta är ju vansinne! Tror du att isen försvinner från förångaren bara för du startar om maskinen? Tyckte det såg ut som att du skrev att du visste vad du gjorde Du har avslöjat dig själv, du har inte en aning
Jag låter våran pump jobba som den vill.Nästan. Men min tillsats är begränsat till 6 kW.1 kW har jag bara till... Just det. Kupevärmaren till bilen har 2 kW!
De kunniga här på forumet har lärt mig en sak. För att få ut värme, måste man tillföra värme!Nibe 750 är en LLVP. Den måste få värme för att kunna utvinna den! Och då krävs det att man är flera i familjen (varje kropp utsöndrar värme) ha många el förbrukare igång m.m. Står huset tom, finns inget att utvinna! Då är det bättre att redan från början satsa på en jordvärme eller lulf-luft , luft-vatten. Enklast att tänka. Är huset tom 3 mån under vinter, har du inte en chans att värma till 15, 18 grader utan tillskott! Även vid futtiga 0 grader! Skaffa en LLVP med en COP på över 4. Då kan sen Nibe använda sig av dess COP sen.
Synd att jag inte visste om det innan jag köpte huset. Försäljaren förklarade för mig att jag hade ingen nytta av jordvärme och hade aldrig fått de extra pengarna tillbaka.Jag bor själv i huset och har LED lampor överallt, lagar knappt någon mat (mycket sill o' knäckebröd) och tittar inte på tv. Det blir inte mycket överskott värme av mig!Till sommaren har jag nu tänkt att hänga en Luft-Luft värmepump i väggen i köket. Jag tycker om att jag får upp värmen direkt och jag slipper de slösigt elpatronen i Nibe'n.
En LLVP konsumerar ju också ström !! som elpatronerna i en LVVP.Nu är det ju lite bättre verkningsgrad i en LLVP men dom är inte gratis o inst/köpa.Ska man få en bra verkningsgrad på en LLVP måste fläkten stå på 70-100% fläkt vilket hörs i huset.(elpatroner hörs ej)En FLVP bidrar med ventilation - värme - varmvatten ,allt i samma paket ,till en ganska skonsam kostnad jämfört med en BVP och FTX inst.
OJ!Där har du förklaringen!Vi har i andra huset en 310 OCH EN LLVP. Den startas varje gång huset ska stå tom. Vi ställer den på 16 grader och Niben på 15 ( justerar termostater så att det uppnås). Nu får vi ngn så där ekonomi. Innan var det katastrof varje vinter då 310 fick själv ta hand om värmen.Samma i huset med 750. En LLVP går på hela tiden. Ner till minus 5 grader. Under dessa stänger vi av den ( det är en billig Jula Coolix) .
Säljare har lurat dig Eller så tänkte han att du har en stor familj!
Köp en bra LLVP och blockera tillsatsen helt i 750. Du kommer se skillnad!
Våran säljare körde med samma sak... Tur vi läste oss fram här på forumet. Att ha 6 kW på konstant är inte kul!
En LLVP konsumerar ju också ström !! som elpatronerna i en LVVP.Nu är det ju lite bättre verkningsgrad i en LLVP men dom är inte gratis o inst/köpa.Ska man få en bra verkningsgrad på en LLVP måste fläkten stå på 70-100% fläkt vilket hörs i huset.(elpatroner hörs ej)
En FLVP bidrar med ventilation - värme - varmvatten ,allt i samma paket ,till en ganska skonsam kostnad jämfört med en BVP och FTX inst.
Men FLVP ger COP 1 om huset är tom eller utan elförbrukare!
Den drar in den iskalla luften. Kastar ut den uppvärmda. Kan hända att COP värdet ligger lite över 1 men inte mycket. Förra året var vi borta i 2 veckor. Mad blockerat tillsats. Det var nära 0 grader i huset! Jag blev riktig rädd att något gått sönder.Samma var det i huset med 310. Trycket gick ner till 0.Det var obehaglig... FLVP iaf Nibes klarar inte av att hålla värmen om huset står tom.Jag är ett exempel på detta.
Om jag hade nån aning hade jag inte skrivet här, eller hur? Men du som är så smart svara på denna frågan: Om Värdet på Lufthastighetssensoren (BS1) har nått referens luftflödet (till exempel 150 M^3/H som jag har ställt in) efter en halvtimma och stabiliserat sig, och Förångaren har nått 16,5 grader och stått stilla i 15 minuter, är det inte klokt att tänka att allt isen är försvunnen? Jag har ingen röntgen för att se själv, men jag antar att pumpen använder samma referenser att "känna av" när avfrostningarna är klara. Vad säger du som är expert?
Ja, jag kan det mesta med Nibe'n. Det första jag prövade var att ställa om till fabriksinställningar, men det hjälpte inte. Har kört med en äldre mjukvara ett tag, men har bytt till den nya, 6468R5. Ingen skillnad.
Isf tolkar jag denna text fel:
Men hur som helst så är det som så att BS1 ska återgå till sparat värde och BT21 ska vara över 8c inom 10min. Blir det inte så, så blir det en lång avfrostning.
När du startar om maskinen innan avfrostning så har den is i förångaren, denna isen blir mindre när fläkten startar(men kör du fläktsync så blir det ju inte någon större skillnad). Men det är fortfarande en stor del is kvar på grund av att den inte få avfrosta färdigt. Så när den startar kpr efter din omstart så har du redan lite is kvar att avfrosta, vilket bygger på ytterligare lite till. Samt att du har ett lägre värde på BS1 på grund av isen så att du får mindre kw ut år kpr och hela den biten.
Varför värmer du upp huset med elfläktar(ELFLÄKTAR!!!! SOM GÅR PÅ EL!!!) och F750 men kan inte aktivera elpatronen på VP så att den kan gå upp i temp och bli så effektiv som den ska vara.
Är det inte bättre att värma upp huset till rätt temp med hjälp av elpatron och låta den jobba effektivt som den är tänkt att göra?
Känns som satt många husförsäljare inte riktigt fattat hur flvp fungerar.Fast det troligaste är väl att de inte bryr sig om det faktum att de alltid kommer att dra en massa tillskottsel.De är lite billigare (50%?) än en riktig bvp med borrhål, vilket ju ger en bättre kalkyl att sälja in till första hus-köparna, men de kommer alltid att sitta där och väsnas och dra extra el, år efter år.
Finns det ingen flvp som kan plocka ytterluft att blanda ut med för att öka effekten?
Men brukar inte luften inomhus vara betydligt varmare än luften ute under sommaren? Så är det i alla fall där jag bor