Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering innerdel i f.d. sommarstuga  (läst 3547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MartinNr5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« skrivet: 28 november 2009, 10:59:33 »
Hej på er.

Jag har lusläst diverse trådar här då jag inser att jag borde göra ngt åt min direktverkande el men är inte helt säker på att en luft/luft pump är bäst med tanke på min planlösning.

Kåken är en f.d. sommarstuga konverterad till permanentboende (byggd på 60-talet) och det är inte så värst mycket gjort när det gäller värmekostnaderna (jag köpte huset i somras). Det är t.ex. ganska dåligt ställt med isolering av dörrar och fönster.

Är det ens lönt att ge sig på en pump med nedanstående planlösning och i så fall var skall jag sätta innerdelen?

Uppdatering: Glömde nämna att jag hoppas på att kunna köra den som AC när det blir för jäkla varmt och då blir det som varmast i vardagsrummet (stora fönster ut mot verandan).

Tack på förhand.
« Senast ändrad: 28 november 2009, 11:22:46 av MartinNr5 »
* 67 m2 sommarstuga konverterad till permanentboende
* Bor i Floda (Göteborg)
* Direktverkande el + kamin i vardagsrum

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #1 skrivet: 28 november 2009, 16:53:39 »
Hej Martin

Jag tror du har dÃ¥liga förutsättningar för att fÃ¥ till en bra lösning, om du trotts allt ska använda LL sÃ¥ tror jag pÃ¥ placering i hallen ovanför dörren till altanen, och att använda en maskin med motorstyrd sido-swing, men som sagt du kommer behöva har rätt varmt i hallen för att fÃ¥ tillräcklig varmt i  övriga rum.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad MartinNr5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #2 skrivet: 28 november 2009, 17:24:25 »
Tack för svaret men hallen går tyvärr bort då jag inte vill ha kompressorn ståendes på altanen.

Jag hade hoppats på att sätta innerdelen i köket i hopp om att luften skall tryckas ut till resten av rummen men jag misstänker att all värme går ut via spisfläkten istället...
* 67 m2 sommarstuga konverterad till permanentboende
* Bor i Floda (Göteborg)
* Direktverkande el + kamin i vardagsrum

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #3 skrivet: 02 december 2009, 23:13:56 »
måste du ha utedelen på altanen då? du kan väl sätta den på vardagsrummets ena kortsida

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #4 skrivet: 05 december 2009, 13:33:33 »
måste du ha utedelen på altanen då? du kan väl sätta den på vardagsrummets ena kortsida

Precis och montera s.k värmeförflyttare till rummen i övrigt. Inte ultimat men fungerar ganska hyfsat.

Utloggad MartinNr5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #5 skrivet: 06 december 2009, 10:18:55 »
Tack för alla svar, mycket uppskattat. Thumbsup

Då mitt hus är litet vill jag inte investera i en allt för dyr/stor lösning (jag har kikat på en billig Coolix till att börja med) så jag har alltid haft en begränsning på slangarnas längd med i beräkningen.

Om vi antar att jag väljer en lösning som inte har en fix slanglängd; hur långt kan jag dra slangen till kompressorn? Måste det inte vara fall på slangen?

Iom att jag har stora dörröppningar till alla rummen samt självdrag via ventiler/fläkt/kamin i alla rum är jag osäker på hur mycket värmeförflyttare tillför. De går ju alltid att montera i efterhand om så skulle behövs.

Tack igen.
* 67 m2 sommarstuga konverterad till permanentboende
* Bor i Floda (Göteborg)
* Direktverkande el + kamin i vardagsrum

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #6 skrivet: 06 december 2009, 21:57:47 »
Tack för alla svar, mycket uppskattat. Thumbsup

Då mitt hus är litet vill jag inte investera i en allt för dyr/stor lösning (jag har kikat på en billig Coolix till att börja med) så jag har alltid haft en begränsning på slangarnas längd med i beräkningen.

Om vi antar att jag väljer en lösning som inte har en fix slanglängd; hur långt kan jag dra slangen till kompressorn? Måste det inte vara fall på slangen?

Iom att jag har stora dörröppningar till alla rummen samt självdrag via ventiler/fläkt/kamin i alla rum är jag osäker på hur mycket värmeförflyttare tillför. De går ju alltid att montera i efterhand om så skulle behövs.

Tack igen.

köldmedierören på riktiga pumpar kan på vissa modeller vara 25 meter långa...
men mellan 5-7 meter brukar inte kräva extra påfyllning av köldmedium.
dessa behöver inte ha fall, men det behöver kondensvattenslangen från innerdelen ha, men du kan ju dra ner den direkt där den går ut genom väggen och genom altangolvet så det droppar ner på marken under, det kommer kanske 10-20L per dygn och enbart i kyldrift.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #7 skrivet: 06 december 2009, 23:43:26 »
Du måste bo på något fuktigt och varmt ställe Oskar som får så mycket vatten vid kyldrift på sommaren
Vi brukar köra ca 5 timmar på kvällen och det brukar på sin höjd bli ett stort halvliters ölglas med vatten trots att dom ger järnet på kyldrift.
Vi bor dock inte nära vatten och det är ganska blåsigt tack vare att det är rätt öppet så det påverkar väl en del.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #8 skrivet: 07 december 2009, 17:46:33 »
Du måste bo på något fuktigt och varmt ställe Oskar som får så mycket vatten vid kyldrift på sommaren
Vi brukar köra ca 5 timmar på kvällen och det brukar på sin höjd bli ett stort halvliters ölglas med vatten trots att dom ger järnet på kyldrift.
Vi bor dock inte nära vatten och det är ganska blåsigt tack vare att det är rätt öppet så det påverkar väl en del.
jag har väl inte mätt mängden nån gång men det är ju ett konstant droppande ur röret, ibland kommer det flera droppar åt gången.
och med tanke på att avfuktningskapaciteten brukar ligga upp till en liter i timmen på en Luftluft så antog jag att det kommer 10-20L

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #9 skrivet: 07 december 2009, 21:25:59 »
ok, jag trodde du hade mätt upp dom volymerna  Thumbsup
Har nog aldrig kört mina dygnet runt men med våra förutsättningar där jag bor så skulle jag aldrig få dom volymerna.
Har inte kollat vad det är för förutsättningar egentligen när dom skriver avfuktningskapasitet pÃ¥ 1 l/timme  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MartinNr5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Placering innerdel i f.d. sommarstuga
« Svar #10 skrivet: 28 december 2009, 21:07:19 »
Hej igen.

Det lutar mer och mer åt att jag skaffar en liten Coolix för att testa med och ställer utedelen på altanen så länge.

Dock blir det lite tight passform med låga fönster så jag undrar hur mycket mer det vibrerar om jag ställer den med gummifötter direkt på altanen gentemot att hänga den på väggen?

Självklart är det svårt att ge ett 100% korrekt svar på den frågan men jag är mer ute efter "det vibrerar mycket mer" eller "räkna med att behöva rejäla gummifötter för att dämpa vibrationerna" än ett exakt svar.

Tack.
* 67 m2 sommarstuga konverterad till permanentboende
* Bor i Floda (Göteborg)
* Direktverkande el + kamin i vardagsrum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!