Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa Classic  (läst 6163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad angorgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Villa Classic
« skrivet: 13 april 2019, 10:21:43 »
hej

Har en Villa classic ca 16år. Har problem med att den förbrukar mycket energi. Har haft en kyltekniker på plats och kollat kompressorn men kan inte hitta något fel. Har bytt växelventil och gjort rent växlaren så den har bra flöde. Pumpen startar som i cykler med ca 15-20min intervaller även fast det inte finns behov av värme. Ligger på ca 2-2,5kwh och det kan inte vara rätt. Säg att pumpen ger 3 x 2,5kW då skulle avgiven effekt vara 7,5kW och varför ska den då gå typ 15-20min ?? Har försökt få hjälp av Thermia men det verkar vara lönlöst. Man blir hänvisad till återförsäljare som visa måttligt intresse. Skulle jag behöva byta pump så blir det INTE thermia.... med facit på deras intresse av supporten. Tacksam för tips på vad det kan vara.

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #1 skrivet: 13 april 2019, 14:03:44 »
Hej

Om du inte har värmebehov så ska den ju inte starta?

Är det inte så att den bara styrs av utegivare som inte har en aning om hur varmt det är inne och därför går igång?

Mvh
Super
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad angorgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #2 skrivet: 13 april 2019, 19:11:49 »
Ja det är så märkligt att det även drar så mycket energi....är det normalt med 30-60kWh/dag. huset är ca 240m2 men allt är inte 20 grader. Fråga Thermia eller en återförsäljare ger inget.....jo en faktura i brevlådan.....har ringt och dopm har inga svar.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #3 skrivet: 13 april 2019, 20:01:10 »
Jag bytte nyligen ut en sÃ¥n  maskin.   Mest troligt är det expansionsventilen det är fel pÃ¥, det var det  pÃ¥ den maskin jag bytte ut.
Feldökningen är enkel,  tar runt 30 sekunder. Är kompressorn varm i botten?   Mest troligt fel pÃ¥ expansionsventilen.  Om det är sÃ¥,  dÃ¥ mÃ¥ste man fundera pÃ¥ om man vill lägga 15-20000 pÃ¥ en gammal maskin eller helt enkelt köpa en ny med garantier

Vart bor du ?  Jag kan rekommendera kompetenta Thermia Ã…F:s..   dessa är en bristvara tyvärr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #4 skrivet: 13 april 2019, 21:14:10 »
Mitt råd är enkelt, lägg inte ut ett öre på en 16 år gammal värmepump, den är slut.
Troligen är det det du ser att kompressorn helt enkelt är slut och inte orkar värma huset.
Det KAN vara fel på expansionsventilen, men även ett byte av den kostar massor, pengar du aldrig får tillbaks.
Köp en ny effektiv värmepump som sparar mer än din gamla gjorde så kommer du att på sikt kunna räkna hem investeringen.
Det är i alla fall vad jag tror, baserat på de erfarenheter jag har från mitt nyliga byte av värmepump. (som verkar förbruka typ 40% mindre el än min gamla)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #5 skrivet: 14 april 2019, 05:12:30 »
hej

Har en Villa classic ca 16år. Har problem med att den förbrukar mycket energi. Har haft en kyltekniker på plats och kollat kompressorn men kan inte hitta något fel. Har bytt växelventil och gjort rent växlaren så den har bra flöde. Pumpen startar som i cykler med ca 15-20min intervaller även fast det inte finns behov av värme. Ligger på ca 2-2,5kwh och det kan inte vara rätt. Säg att pumpen ger 3 x 2,5kW då skulle avgiven effekt vara 7,5kW och varför ska den då gå typ 15-20min ?? Har försökt få hjälp av Thermia men det verkar vara lönlöst. Man blir hänvisad till återförsäljare som visa måttligt intresse. Skulle jag behöva byta pump så blir det INTE thermia.... med facit på deras intresse av supporten. Tacksam för tips på vad det kan vara.
Förstår inte heller vad som du tycker är fel?Det berorpå vilken kurva och integral du har ställt pumpen på hur ofta din pump ska starta och märkeseffekten på din pump ligger på 2.1 kw och så länge värmestoppet inte ligger i så kommer din pump starta oavsätt om du har ett värmebehov eller inte(räknar integralen ner vad du nu har för inställt värde så finns det ett värmebehov).Standard på värmestoppet på din maskin ligger på 17 (utomhustemperatur ) och så varmt har du väl inte?Din pump har nog ett antal år kvar.

Utloggad angorgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #6 skrivet: 14 april 2019, 19:49:47 »
Hur vet jag vilket värde intergralen ska stå på ? En kylfirma har varit här och kotrollerat maskinen och enligt dom är den okey. alla värden på tryck och temp ser okey ut.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #7 skrivet: 14 april 2019, 21:09:10 »
Vad har du för temperaturer på brine in och ut

Utloggad angorgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #8 skrivet: 14 april 2019, 21:30:19 »
Brine temp in ca  7-10 ut ca  3-5 brinepump gÃ¥r 100%

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #9 skrivet: 14 april 2019, 21:48:26 »
Om det skiljer runt 3-4 grader sÃ¥ gÃ¥r nog maskinen som den ska.   Men den ger inte 7,5 kw.   Den ger snarare 10-11 kw med sÃ¥ varmt in frÃ¥n hÃ¥let.   Därför blir det mkt start o stopp

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #10 skrivet: 15 april 2019, 06:01:59 »
Hur vet jag vilket värde intergralen ska stå på ? En kylfirma har varit här och kotrollerat maskinen och enligt dom är den okey. alla värden på tryck och temp ser okey ut.
Om du vill att din värmepump ska gå längre stunder kan du öka integralen till 100 (60 standard på din maskin)mao så kommer du få färre starter.Bara för att det står ingen behov av värme betyder inte att den inte kommer starta utan när kompressorn inte är i drift så räknar den ner integralen för nästa start.När din kompressor startar så räknas integralen ner till noll och tittar du på vad ditt ÄR-värde på framledningstemperaturen och vad BÖR- värdet(den beräknande) framledningstemperaturen är och har du exempel ett Är-värde på 44 grader och BÖR-värde på 40 så räknar integralen 4 steg på 1 minut.Många kör med för hög kurva och tycker du ska testa sänka kurvan typ har du 40 kurva så sänk till 38 för att se om du märker någon skillnad.Ditt hus är på 240m2 och misstänker när du räknar på 30-60kw/dag i föbrukning så är hushållselen medräknad eller har du en separat mätare?Själv ligger jag på ca 30kw/dygn och mitt hus är på 150m2 8kw pump och hamnar runt 10000-11000kw i årsförbrukning och räknar man på ditt hus 45kw/dygn så blir det ca 16000 är väl inte så tokigt?
Tråkigt att din installatör inte visar större intresse för din pump och din kyltekniker bryr sig nog inte vad du har för inställningar utan tittar mer på den kyltekninska biten så det inte är något fel.

Utloggad angorgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #11 skrivet: 15 april 2019, 22:44:27 »
Tack för era tips. Var ändrar man intergralen till 100 ? Finns en intergral som ändrar värde....är det den som ändras eller där det står VP 60 TS 600 ?

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #12 skrivet: 16 april 2019, 05:19:41 »
Tack för era tips. Var ändrar man intergralen till 100 ? Finns en intergral som ändrar värde....är det den som ändras eller där det står VP 60 TS 600 ?
Japp du kan börja på VP 80 och TS 800 och skulle du inte märka någon större skillnad på inomhustemperaturen så kan du höja till 90/900 osv.Kolla vad du har för kurva och vad framledningstemperaturen efter kompressorn gått ca 10 minuter för är ÄR-värdet exempel 5-grader högre än BÖR-värdet kan du sänka kurvan lite och på så sett får du längre gångtider och bättre driftekonomi.Ändra även hysteresen om du har inställt på 7 standard upp till 10.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #13 skrivet: 16 april 2019, 09:31:53 »
Så man bör alltså tillåta ytterligare 3 grader i max kondensering kontra bör värdet ?

Varför då ?

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa Classic
« Svar #14 skrivet: 23 april 2019, 15:10:46 »
En viktig fråga.
Hur långt har pumpen gått?

GÃ¥ in pÃ¥ Service 1 och sen knappa till det kommer upp timmar med en rullande text. Slutet pÃ¥ alla valmöjligheter i menyerna.  SÃ¥ kommer det stÃ¥ i en rullande text TS, VP osv.   Kolla timmarna pÃ¥ VP

Min pump har gjort likadant och det enda jag gjorde var att ändra integralen till 120.
60 går inte ha , ett stort skämt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!