Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Nibe F750, allt funkar men radiatorer kalla pÃ¥ kvällen/natten vid läggnin  (läst 2657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dabe74

  • Gäst
Hej, har ett 3 år gammalt hus och har haft Nibes killar här för installation och inställning anpassad efter område mm.

Den fungerar som den skall, korrekt framledning, varmvatten ca 50 grader mm mm. Under dagtid är radiatorerna kokheta på övervåningen och golvvärmen på undervåningen perfekt.

Men nu när det är lite kallare så har jag märkt att elementen är kalla vid läggningsdags, ca 23-23.30. Även när jag vaknar vid 07 är dom kalla. Dock är dom varma sen igen en timme senare??

Förstår ingenting? Kan den gå på avfrostning 3 kvällar och morgnar i rad och därför kalla element just när jag känner efter?

Bör tilläggas att jag gått igenom allt som går, ihop med Nibes support och dom hittar inget i inställningarna som är fel. Lufttryck och allt är korrekt.

Snälla, någon som har tips? Bor i nybyggt hus sen 3 år, 151kvm.

Nibe support kan inte göra mer och är sådär pigg på att ringa hit servicetekniker som tar 4000kr för att inte hitta något fel...eller tänker jag dumt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Skapa en logg på usb-minne över nåt dygn och lägg in den här.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Dabe74

  • Gäst
Hej Purjo, oj, nu föreslår du något som övergår mitt kunnande... Tyvärr.

Men skall radiatorer bli kalla på kvällen/natten? När allt fungerar perfekt annars hela tiden?

Förstår om radiatorerna inte skriker efter värme när uppnådd nivå uppstått, men helt kalla på morgonen, när folk sovit, inga lampor eller tv-apparater ökat värmen i huset? Då borde radiatorerna jobba som mest?

Märkligt nog är dom varma efter en stund på morgonen igen... Blir tokig.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Peta bort locket under panelen där det står 'F750' så kommer du att se en USB-kontakt.
Stoppa in ett usb-minne där så dyker det upp en ny meny i strenheten där man kan aktivera loggning. Starta loggning, vänta ett dygn, stäng av loggningen, ta ut minnet och sätt det i datorn, byt namn på filen/filerna så att dom slutar på .txt och lägg upp dom här på forumet.

DÃ¥ ser vi vad VP'n har gjort och vi slipper spekulera.

Tills vidare kan du skriva ner alla temperaturer och inställningar för värmen så kan vi kanske se om det är nåt konstigt.
« Senast ändrad: 06 januari 2016, 10:59:39 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Blir det kallt i huset?
Bry dig inte så mycket om att temperaturen i radiatorerna växlar, detta är normalt.
Det som händer (troligen) är att den laddar varmvatten eller avfrostar precis då du kollar, och då värms inte radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!