Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips till nybörjare pÃ¥ bergvärmepump  (läst 11859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebjonyq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tips till nybörjare på bergvärmepump
« skrivet: 01 december 2010, 16:56:25 »
Hej

Jag skriver för att få tips av er hur jag bäst ska ställa in min bergvärmepump IVT greenline C5. Har villa på 156 m2 med golvvärme i alla rum, termostater i alla rum samt en utegivare på nordsidan av huset.

Kurvan är inställd på 3,7
Finjuserteringen till -0,2

Ju kallare det blir ute (imorse -18 grader) ju mer kör pumpen på och det är nu onödigt varmt i huset, ~runt 22 grader. Jag har därför skruvat ner rumstermostaterna i omgångar så de står nu ganska långt under "mitten".
Hade det varit effektivare att sänka kurvan istället för att ratta ner termostaterna?

När jag flyttade in i huset för 1 månad sen och det var några plusgrader ute så var det lagom varmt i huset. Ska man verkligen behöva justera kurvan berodende på klimatet ute?

Det sitter ett rött expansionskärl ovanpå bergvärmepumpen. Normalt visar mätaren 1,2 kilo tryck. En kall kväll visade mätaren 1,7 kg, dvs väl in på det röda området, det röda börjar vid 1,5kg. Nu visar mätaren 1,2 kg igen
Är detta normalt att trycket visar 1,7kg?
Vad beror detta på, är det illavarslande?

Tacksam för svar.
Mvh BN
IVT Greenline C5, 118m borrhål.
1,5 plansvilla från 2002 på 156 m2 med golvvärme i hela huset.
Årsförbrukning inkl VV o hushållsel ca 9500kWh.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 17:25:09 »
Det bästa är att låta termostaterna vara fullt öppna och låta VPn justera temperaturen genom att ändra kurvan/ändra kurva.
<edit>
Läste termostater som på element, sorry :)
Glöm ovanstående!
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 17:26:21 »
Det blir för varmt inne när det blir riktigt kallt ute om värmekurvan är rätt inställd vid några minusgrader. Det beror på att reglerkurvan är rak medan en riktig värmekurva planar ut vid låga utetemperaturer.

Det bästa är att knäcka värmekurvan (bör vara meny 1.7). Prova med att sänka en halv grad vid -5, en grader vid -10 osv. ner till -35. Har man väl hittat rätt värden behöver man aldrig mer ratta termostaten när det bli kallt ute.

Ligger värmeslingorna ingjutna i betong?

När det är kallt ute är värmebäraren varm och expanderar. Därför stiger trycket men det verkar som om säkerhetsventilen kanske har fastnat i stängt läge eller att den har för högt öppningstryck. Prova med att öppna den manuellt.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebjonyq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 21:27:35 »
Tack Roland för adekvat svar.

Plan 1: värmeslingorna ligger i isolerad betongplatta.
Plan 2: värmeslingorna ligger i golvvärmespånskiva på träbjälklag.

Att knäcka kurvan är ett bra tips!
Jag har läst dokumentationen men tyvärr verkar det som om min greenline C5 från 2002 inte har meny 1.7 tillgänglig. Har även bläddrat genom menyerna på pumpen och jag kommer bara åt meny 1.1, 1.2 samt 1.14. För att nå den sista måste man först hålla inne "värmeknappen" i 5 sek så K2 (kundnivå 2) aktiveras.
Är vissa menyer tex 1.7 dolda på sätt?
Hur kommer man åt dessa i så fall?

Angående expansionskärlet. Det sitter en liten vit ratt rakt bakom tryckmätaren. Det sitter en något större blå ratt på röret mellan exp-kärlet och golvbrunnen. Vilken av dessa ska jag öppna manuellt? Vad ska hända?

Mvh BN
IVT Greenline C5, 118m borrhål.
1,5 plansvilla från 2002 på 156 m2 med golvvärme i hela huset.
Årsförbrukning inkl VV o hushållsel ca 9500kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 21:41:33 »
Tryck på knappen längst till höger i 10 sekunder. Servicemenyn dyker då upp. Där kan man komma åt 1.7.

Min C5 är också från 2002 och vi verkar ha precis samma typ av expansionskärl. Tag bort den blå "ratten" som bara är en skyddskåpa. Under den finns ett vred som man kan lyfta ventilkäglan med. Den vita ratten bakom manometerna har jag inte lagt märke till att den fanns förrän nu när jag blev uppmärksammad på den. Förmodligen är det en avstängning till expansionskärlet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebjonyq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 02 december 2010, 16:05:13 »
Lysande, nu har jag använt servicemenyn och knäckt kurvan enligt ditt förslag.
Angånde dessa värden jag nu matat in för att knäcka kurvan, hänger de med ifall jag skulle behöva öka/minska kurvan generellt (alltså genom meny 1.1)?

Det lustiga är att tidigare i veckan var trycket högt i expansionskärlet vilket jag oroade mig för. Nu sista dygnet har istället trycket varit ovanligt lågt, nedåt 0,7 bar. Notera att jag inte manuellt släppt på trycket vilket jag tidigare funderade på. Det enda jag gjort är att knäcka kurvan map plana ut för temperaturen under -5 samt höjt flertalet rumstermostater något. Kan detta innebära lågt tryck? Förresten trycket var nog förlågt redan innan jag knäckte kurvan.
Finns det någon förklaring till dessa variationer map trycket?
Behöver jag åtgärda något?
Det finns en lite blå ratt märkt "påfyllning golvvärme" som sitter på ett grovt rör som går iin under expansionskärlet, är det mha denna ratt man kan höja trycket genom att öppna den en liten stund?
Kan man göra detta medans bergvärmepumpen går?

Sista fråga för denna gång. Vad är det för vätska man ska fylla på i kärlet som sitter brevid pumpen?
I dokumentationen står det vatten eller köldmedel. Men det finns ju olika köldmedel...

Tacksam för svar
Mvh BN
IVT Greenline C5, 118m borrhål.
1,5 plansvilla från 2002 på 156 m2 med golvvärme i hela huset.
Årsförbrukning inkl VV o hushållsel ca 9500kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 02 december 2010, 16:38:25 »
Knäckningen av kurvan hänger med när värmekurvan ändras.

Har man hittat rätt värmekurva runt noll grader ute kan man bli tvungen att öka något vid +10.

När man har värmepump skall helst alla termostater vara inställda på max temperatur, alltså helt öppna. Sedan använder man värmekurvan för att få önskad innetemperatur. Termostatventilen kan styra någon enstaka slinga men helst skall man använda de fasta strypningarna för att justera in flödena. Det skall inte finns slingor med låg temperaturdifferens in/ut som kortsluter flödet. På det här sättet förvissar man sig om att pumpen får arbeta vid så låg temperatur som möjligt.

Det går bra att fylla på vatten.

Vad tryckvariationerna beror på har jag ingen teori om. Är systemet ordentligt luftat, även varmvattenberedaren?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebjonyq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 16:49:38 »
Jag vet faktiskt inte om systemet är luftat. Har bara bott i huset i 6v. Jag får väl ta hit nån servicekille för en översyn.

Kan du utveckla "Det skall inte finns slingor med låg temperaturdifferens in/ut som kortsluter flödet. På det här sättet förvissar man sig om att pumpen får arbeta vid så låg temperatur som möjligt."
Är det ineffektivt att jag har alla slingorna (5 st) på ovanvåningen strypta så det är 17-18 grader i rummen eftersom vi inte är på ovanvåningen, och slingorna (8 st) på bottenvåningen är fullt öppna?

Ok, man kan alltså höja trycket i expansionskärlet genom att tillföra vatten. Ska detta göras då pumpen går, är i viloläge eller är avstängd?

Mvh BN
« Senast ändrad: 02 december 2010, 16:58:04 av ebjonyq »
IVT Greenline C5, 118m borrhål.
1,5 plansvilla från 2002 på 156 m2 med golvvärme i hela huset.
Årsförbrukning inkl VV o hushållsel ca 9500kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 17:29:27 »
Det är inga problem med att ha nÃ¥gra slingor strypta. Det brukar vara sÃ¥ att det blir varmare pÃ¥ övervÃ¥ningen. Jag fick intrycket att termostatventilerna användes generellt för att reglera värmen. Kontrollera bara att det är en märkbar temperaturdifferens mellan in-/utlopp pÃ¥ slingorna pÃ¥ undervÃ¥ningen. Vatten som passerar genom en slinga sÃ¥ snabbt att det inte hinner kylas av är inte bra. 

Det går bra att fylla på vatten när som helst, det påverkar inte pumpens arbete.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebjonyq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 20:57:38 »
Tack Roland för bra support!

Mvh BN
IVT Greenline C5, 118m borrhål.
1,5 plansvilla från 2002 på 156 m2 med golvvärme i hela huset.
Årsförbrukning inkl VV o hushållsel ca 9500kWh.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 03 december 2010, 08:00:01 »
Kurva 3.7 och golvvärme låter väldigt högt!
Jag kör kurva 2.5.

Effekten ökar fort med ökad temp, så skulle jag ha kurva 3.7 så skulle det bli ordentligt varmt när det blir kallt ute.
När det är varmt ute så spelar värmekurvan inte så stor roll då det är väldigt liten temp skillnad för olika värmekurvor.
Så fullt öppna termostater, ställ in värmekurvan när det är kallt ute.
Komplettera med en innegivare från elfa för 10kr så får du konstant temp inne utan att behöva använda termostaterna.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 04 december 2010, 11:30:14 »
Lyckas du inte tämja din inomhustemperatur genom att knäcka till kurvan så köp en innetempgivare och koppla in till pumpen, den fixar till det sista så man får jämn fin temp inomhus. Tyvärr brukar inte installatörerna vilja sälja in det för de tycker att det är jobbigt att dra kabel till givaren.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 04 december 2010, 11:39:17 »
Vill du labba lite med vilken uttemp olika inställningar ger så har jag gjort ett Excel-ark som du hittar på min sida enligt taggen nedan.

Hej

Jag skriver för att få tips av er hur jag bäst ska ställa in min bergvärmepump IVT greenline C5. Har villa på 156 m2 med golvvärme i alla rum, termostater i alla rum samt en utegivare på nordsidan av huset.

Kurvan är inställd på 3,7
Finjuserteringen till -0,2

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad ebjonyq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 04 december 2010, 20:48:37 »
Tack för alla tips.

Efter att ha öppnat de flesta termostater helt, sänkt kurvan samt knäckt kurvan så tycker jag vi fått en stabilare temperatur inne.

Problemet nu är att trycket i expansionskärlet varierar kraftigt. Normalt, har jag fått höra, ska trycket vara 1.2 bar. Men igår låg trycket som lägst på 0.6 bar. Så igår kväll fyllde jag på manuellt så trycket gick upp till 1.1 bar. Trycket har sen legat kvar på 1.1 tills i em då det började stiga. För en stund sedan låg trycket på 1.8 bar, dvs väl in på det röda området.

En skillnad är att det är betydligt kallare idag än igår. Men en variation på 0.6 - 1.8 bar kan knappast vara normalt. Nu ligger trycket på 1.5 bar och jag ser att det droppar lite vatten i golvbrunnen från ett rör som kommer från expansionskärlet. Antar att nån säkerhetsventil ivf fungerar.

Vi flyttade in i huset i slutet av oktober. Från då tills för ca 2v sedan låg trycket konstant på 1.2 bar, kollade i princip varje dag. Sista två veckorna har trycket varierat och enda slutsatsen jag som novis kan dra är att sista 2 veckorna har det varit rejält kallt ute, -2 till -18 grader!

Någon som har idéer som kan förklara detta fenomen?
Bör jag ta hit en fackman omgående?
Mvh BN
IVT Greenline C5, 118m borrhål.
1,5 plansvilla från 2002 på 156 m2 med golvvärme i hela huset.
Årsförbrukning inkl VV o hushållsel ca 9500kWh.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Tips till nybörjare på bergvärmepump
« Svar #14 skrivet: 05 december 2010, 08:43:51 »
1.
Är du medveten om att trycket varierar beroende på om cirkulationspumpen på varma sidan går eller inte går?
Tex när värmepumpen gör varmvatten så går inte circulationspumpen till radiaotorsystemet och då ändras trycket på din tryckmätare.
Det beror säkert på var mätaren sitter, men i mitt system sitter mätaren så att trycket sjunker när cirkpumpen går till värmesystemet jämfört med när varmvatten tillverkas.
Så har du inte tittat på mätaren under samma förhållanden så kan trycket variera kraftigt.

2.
Har du för lite luft i expansionskärlet så kan du få samma problem. Här måste dock någon annan svara för hur man går tillväga för att veta att man har rätt mängd luft i sitt expansionskärl.

3.
Har du för litet expansionskärl till volymen i ditt värmesystem så kan du säkert också få samma fenomen vid varierande utomhustemp.
Det finns någon tumregel om storleken, som jag inte kommer ihåg på rak arm.

4.
Det finns säkert fler felkällor som kan ge varierande tryck såsom läckage i varmvatten sidan, men det borda ge ett konstant för högt tryck.

//Micke

IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!