Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F730 - märkligt hög framledningstemperatur ibland  (läst 529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FÃ¥gelholken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vet någon varför min F730 gör så här ibland? Den kör upp framledningstemperaturen 5-10C högre än vad beräknad framledning skall vara. Igår var beräknad 44C medans framledning låg på 55 en kort stund.

Har kurva 8 +1 (golvvärme nedervåningen och radiatorer ovanvåning) ligger på ca 21-22C nedervåningen och 20-21C ovanvåning.

Vatten är inställd på ekonomi och 48C max. Legionellakörning skedde inte under de dagarna som bilden visar.

Har även fått larm "hög kondensator temp" några gånger om det hjälper.

Tackar

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F730 - märkligt hög framledningstemperatur ibland
« Svar #1 skrivet: 13 december 2022, 09:42:34 »
Är det inte korta varmvattenkörningar?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad FÃ¥gelholken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det inte korta varmvattenkörningar?

Visas det på samma kurva?

Jag har iallafall stått vid pumpen och det har stått den kört värme och framledning på 55 med beräknad 44.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F730 - märkligt hög framledningstemperatur ibland
« Svar #3 skrivet: 13 december 2022, 09:53:28 »
Ja det blir samma kurva men har du sett att det står värme då så kan det inte varmvatten. Konstigt Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad FÃ¥gelholken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det blir samma kurva men har du sett att det står värme då så kan det inte varmvatten. Konstigt Sc:,h

En teori är väl om jag skulle utav slumpen gått dit precis när den bytt från vatten till värme och det har varit hög temp pga vatten. Men om max vatten är 48C bör den väl inte köra upp så högt som kurvan visar?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F730 - märkligt hög framledningstemperatur ibland
« Svar #5 skrivet: 13 december 2022, 10:51:36 »
Framledningstemperaturen måste vara högre än varmvattentemperaturen för att den ska värma varmvattnet så det är inte konstigt om den är 55 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 662
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!