Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo CO2 Eco 4,5 kW och vedpanna CTC 265B  (läst 1974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad osksan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sanyo CO2 Eco 4,5 kW och vedpanna CTC 265B
« skrivet: 29 december 2014, 16:39:45 »
Tjenare!

Efter mycket läsning här, kommer jag med mitt allra första inlägg.
Jag har en Sanyo CO2 Eco 4,5 kW up and running i pannrummet, med en CTC 265B "pÃ¥kopplad" och undrar hur detta kan tänkas fungera. Hela paketet följde med huset, men skorstenen har inte varit besiktad pÃ¥ flera Ã¥r och pannan är sÃ¥ledes (förhoppningsvis) inte använd pÃ¥ ett tag. Tidigare ägare har ingen info att lämna, sÃ¥ jag har lite funderingar pÃ¥ en lägeskoll sÃ¥ att säga. Jag upplever att CO2:n är lite för klen (det är en annan sak för en annan dag!) och undrar helt sonika om man kan stödelda i vedpannan vid kallare dagar, som de som varit här i trakten i nÃ¥n vecka nu. Ingen regelrätt acktank finns, sÃ¥ den enda vattenvolym som finns är den som gÃ¥r runt i hela systemet. Min rörmokare är duktig och svarar gärna pÃ¥ frÃ¥gor, men han har ofta brÃ¥ttom och jag framstÃ¥r nog som lite trög med alla mina frÃ¥gor - därför gör jag ett försök här  :)
Jag bifogar en enkel skiss på hur det är draget.

Radar upp ett par frågor:
1. Kan jag på nåt vis kontrollera om vedpannan är "hel"/fungerande?
2. Hur tillfredsställs behov av expansion, det är pluggat på vedpannan?
3. Kan det göra nån nytta att elda på detta vis, för att underlätta för CO2:n, eller tänker jag helt fel?

Det känns lite klurigt var tråden hör hemma, men eftersom det framför allt gäller hur CO2:n kan fungera med detta, så började jag här.
TACK på förhand!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sanyo CO2 Eco 4,5 kW och vedpanna CTC 265B
« Svar #1 skrivet: 29 december 2014, 17:45:31 »
Antar att det sitter en shunt pÃ¥ vedpannan trots att du inte ritat in den där du kan ställa hur varmt vatten som ska gÃ¥ ut pÃ¥ radiatorerna. När du eldar bir pannan  säkert 70-90 grader och sÃ¥ varmt vatten vill du inte ha ut pÃ¥ radiatorerna sÃ¥ ställ shunten nästan stängt och gör en liten brasa sÃ¥ ser du hur det funkar. Expansion sker troligtvis via samma expansions kärl som Sanyo men till vedeldning ska man egentligen ha öppen expansion och du har troligtvis sluten. Det är svÃ¥rt att ge rÃ¥d när man inte varit pÃ¥ platsen sÃ¥ elda lugnt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!