Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 387451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1140 skrivet: 29 januari 2018, 16:58:42 »
Har du 0 på värme i meny 4.9.1? Blev betydligt bättre för mig med den inställningen....
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1141 skrivet: 29 januari 2018, 23:02:14 »
0 på varme ja

Utloggad s67708

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm - Ã…re
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1142 skrivet: 04 februari 2018, 16:23:29 »
Hej igen!
Jag fick hjälp i höstas med att förstå hur jag skulle ställa in olika värden. Nu går pumpen bra (tror jag!) och håller huset varmt och skönt.
Hur avgör jag att det verkligen är så att alla värden blivit riktiga (optimerade)?
Senaste veckan ser det ut som bifogade fil visar.

•   Lila = utetemp - har varit minusgrader hela veckan, som lägst -20
•   Svart = innetemp - lite för varmt vissa dagar när temperaturen ute sjönk, har justerat värmekurva och förskjutning mot slutet av veckan
•   Grön = BÖR-värde
•   Gul = kompressorfrekvens - har varierat mellan 20 Hz och 80 Hz
•   BlÃ¥grön = GM - har varierat mellan -200 och -600
Parametrar:
•   Start av kompressor = -400 GM
•   Startdiff tillsats = 1600 GM
•   Värmefaktor = 0,5
•   Innetemp = 23 grader
Bor i Stockholm och har där en Nibe F1255-16 till en villa på 244 kvm. Vintertid återfinns vi i trakten kring Åre och har där en Nibe F1255-12 till ett fritidshus på 240 kvm.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1143 skrivet: 04 februari 2018, 18:07:20 »
Jeg lar meg ikke imponere av kurvene over, frekvensen går jo opp og ned som en jojo. Men det er vel forventet når man regulerer frekvensen på bakgrunn av den forsinkede GM verdien...
Som alltid skulle jeg ønske frekvensen ble regulert av turtemperatur slik at man slapp denne jojo-effekten...

Jeg har ingen forslag ti hvordan man skal få det bort, Nibe kommer ikke til å endre sin GM modell. Det beste er nok å råde folk til å kjøpe noe annet.
Hva er galt med PID?

Inloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1144 skrivet: 04 februari 2018, 20:22:27 »
Tyvärr s67708, du har samma problem som oss andra, den hamnar i självsvängning. Dock intresserat och dina svängningar har så lång periodtid, min svänger mycket snabbare.

Ring din installatör och klaga tills nibe löser det med en ny programvara!

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad s67708

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm - Ã…re
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1145 skrivet: 04 februari 2018, 22:20:29 »
Jag ser vad ni skriver 944_Driver och Bergen77 men den viktiga frågan för mig är

Hur skulle kurvan (-orna) se ut om de vore bra?

Jag tar tacksamt emot svar på detta då det hjälper mig att förstå hur jag ska sätta olika värden.
Bor i Stockholm och har där en Nibe F1255-16 till en villa på 244 kvm. Vintertid återfinns vi i trakten kring Åre och har där en Nibe F1255-12 till ett fritidshus på 240 kvm.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1146 skrivet: 04 februari 2018, 22:47:16 »
Hvis regulatoren hadde fungert ville kurven visst lav temperatur i starten etter en varmtvannsproduksjon. Kompressoren ville ha startet med samme frekvens som den hadde før den avsluttet varmeproduksjon. Hvis temperaturen stiger så kunne kompressoren fortsette med samme frekvens, synker den fortsatt eller ligger stabilt burde pumpen øke frekvensen forsiktig til den begynner å stige. Etter hvert når temperaturen nærmer seg beregnet kan kompressoren redusere slik at den ikke får for høy temperatur. En god regulator vil svinge seg fint inn på en frekvens og bli liggende ganske stabilt der. En god regulator ville aldri stoppet frekvensen med mindre laveste tillatt frekvens benyttes kombinert med stigende temperatur.

Men tilbake til Nibe, dette er for vanskelig for Nibe. De kommer ikke til å endre sin GM regulator skriver de til meg. Så hold dere unna Nibe varmepumper hvis dere kan. Eneste alternativet vi har er å påvirke pumpen eksternt, altså gjøre jobben Nibes programerere burde gjort.
Hva er galt med PID?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1147 skrivet: 05 februari 2018, 06:50:17 »
OM regulatorn fungerade bra så skulle trendlinjen för kompressorfrekvens se ut ungefär som trendlinjen för utetemp, men tvärtom, alltså när utetemperaturen går ned så skall kompressorfrekvensen öka.
Dock under kontrollerade former och inte med den självsvängning vi ser i dina grafer.
Det enda som Nibe lyckas med i sin regulator är att hålla rumstemperaturen relativt stabil, i allt övrigt får man nog tyvärr ge dem underkänt.
Jag håller dock inte med Bergen att det är gradminutregulatorns fel, utan bara okunnighet när det gäller reglerteknik, eller dåligt ledarskap på utvecklingsavdelningen, eller en kombination av dessa båda brister.
Nibe behöver ta hjälp utifrån för att snarast lösa dessa problem, det borde vara gjort på mindre än en vecka av folk som vet vad som krävs, och har verktygen för att verifiera att de ändringar som görs klarar att hantera många olika driftsfall.
För alla som tvivlar vill jag med bestämdhet säga att detta är en i grunden väldigt enkel reglering, visst, det finns parametrar som spelar in och som gör att man måste ha viss logik inblandad som rör kylprocess, gränser för driften som inte får passeras, men de skall ju i normalfallet bara gripa in under speciella omständigheter.
Skulle vara oerhört intressant att veta om någon på Nibe följer detta och arbetar med några ändringar eller om de helt enkelt skiter i den rättmätiga kritiken?

En kommentar rörande Bergens uppfattning, att det är GM-regleringen som förstör:
Visst, det skulle gå köra med enbart temperaturreglering, och låta rumsgivaren kompensera för över eller undertemp, men det är ju precis det som GM-regleringen gör, och dessutom mera precist (inga störningar från vädring eller liknande som kan spöka till det hela).
Med en korrekt förstärkning och integrationstid på GM-regulatorn skulle det inte vara några som helst problem att få till en perfekt reglering.
Dessa parametrar mÃ¥ste dock självklart vara justerbara dÃ¥ varje anläggning är unik när det  kommer till processens svarstid och graden av temperaturökning i förhÃ¥llande till varvtalet pÃ¥ kompressorn.
Det går i princip inte göra en reglering som klarar allt utan att man kan justera parametrarna som styr regeringen.
I vart fall inte om målet är något mer än att hålla en jämn rumstemperatur, för det lyckas ju faktiskt Nibe med i de allra flesta fallen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1148 skrivet: 05 februari 2018, 08:23:51 »
Det är bara att fortsätta avråda från att köpa nibe, då det inte bara är 1255 som är frekvensstyrd som har dessa problem. När jag talar med folk som är intresserade så ber jag dem läsa dels på detta forum, dels så beskriver jag nibes problematik för dem baserat på egna erfarenheter... tyvärr nibe, ni har lyckats bortse från kritiken och nu drabbar det er genom att jag och andra avråder från att köpa era produkter... Undrar som sagt om de läser på forumet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1149 skrivet: 05 februari 2018, 10:27:57 »
Det är ju inte alla F1255 som hamnar i självsvängning finns ju en rätt ny tråd om en F1255 med arbetstank och den gick fint hela tiden förutom när den gjorde flera vv laddningar efter varandra då gick den upp lite för högt i hz och det blev ett kompressor stop i onödan vilket jag inte tror gör så mycket på en inverter vilken bör ligga lågt i antal starter över året.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1150 skrivet: 05 februari 2018, 10:29:39 »
Kommer en ny logg i eftermiddag i den trÃ¥den..  tummenupp
Tror det ser rätt bra ut faktiskt..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1151 skrivet: 05 februari 2018, 11:06:04 »
Det är ju inte alla F1255 som hamnar i självsvängning finns ju en rätt ny tråd om en F1255 med arbetstank och den gick fint hela tiden förutom när den gjorde flera vv laddningar efter varandra då gick den upp lite för högt i hz och det blev ett kompressor stop i onödan vilket jag inte tror gör så mycket på en inverter vilken bör ligga lågt i antal starter över året.

Ja, det verkar ju som att anläggningar utan termostater i drift, och utan shuntade golvvärmesystem ibland kan gå halvskapligt.
Det är bra, men betyder bara att alla andra anläggningar (de flesta får man förutsätta har termostater i drift och/eller shuntar som styr golvvärme eller värmen i ett garage eller liknande, det är i alla fall inte ovanligt) inte går så bra som man kan kräva.
Enda räddningen mot en mer massiv kritik och reportage i UG är väl som jag tidigare skrivit, att denna värmepump håller huset lagom varmt även om kompressorn åker mellan 0 och 100% i effekt.

Bertils 1255-16 värmepump går också bra, men han kör utan tank och helt utan termostater i ett system en gång i tiden designat för självcirkulation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1152 skrivet: 05 februari 2018, 11:13:11 »
Halvskapligt hur gÃ¥r en vp som gÃ¥r bra dÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1153 skrivet: 05 februari 2018, 11:30:55 »
Den tjuvstannar inte efter att man tappat varmvatten i ett badkar till exempel, eller efter att några stycken duschat på morgon.
Det är ju ingen katastrof att det blir ett stopp då och då, men det fungerar ju inte "bra" bara för att regleringen klarar att hålla någorlunda rätt temp i ett hus, OCH på framledningen - där inget i processen förändras.
Enda utmaningen är tappvattenberedningen, och dÃ¥ gÃ¥r den bet.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1154 skrivet: 05 februari 2018, 11:39:29 »
Til og med min pumpe går noen lunde greit nå som jeg henter ut mye effekt og de fleste romtermostater åpner 100%. Jeg kan finne grafer som viser greie reguleringer. Men felles for alle er at pumpen selvsvinger i større og mindre grad.
Jeg er overbevist om at dette skyldes bruk av gradminutter, gradminutter er kombinasjonen av tid og grader. Man får ikke noe god regulering når man regulerer på verdier over tid. Man må konsentrere seg om øyeblikksverdien BT2 eller BT25. Når BT3 er blitt så lav at summen av BT3 og delta T er under BT2/BT25 så ruser frekvensen opp. En slik opprusning ender ofte med stopp.

Problemene har ikke noe med tank eller B25 å gjøre. Alle har samme problemet. Hos noen er problemet mindre tydelig men det er der likevel. Varmepumpen kan ikke gå vinter og sommer med samme innstillingene, nettopp på grunn av disse utfordringene.

Noen hevder at kompressorøkningen er for å "hente inn gm eller hente inn tapt varme", men vi som har ekstern tank og ekstern sirkulasjonspumpe har aldri tapt noe energi, romtermostatene har isåfall kompensert for dette. Nibe burde i sin dokumentasjon oppgi at den ikke fungerer sammen med romtermostater. Men Nibe velger heller å la være å skrive noe som helst om hvordan pumpen virker og ikke.
Jeg kommer ikke til å anbefalle Nibe overhode før dette er ordnet. Utviklingsavdelingen har skrevet til meg at det ikke lar seg gjøre å få min installasjon til å fungere, det viser hvor lite seriøst de tar tilbakemeldninger. Det viser at stoltheten er større enn innovasjon. Med denne innstilingen har vi alle tapt, inkludert de neste som havner i Nibe fellen.
Hva er galt med PID?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!