Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Larm om ”Pressostat Låg” utlöser vid produktion av Värme, ej vid Varmvatten.  (läst 15743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sätt en bit eltejp på kopparrören och mät där med IR-termometern, annars kan den visa ganska mycket fel.
'stigrör', är det hetgasen? Den borde vara varmare än så. Hur länge hade kompressorn gått när du mätte?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Temperaturvärdena måste vara fel. Larm för hög temperatur bör det bli vid uppemot 120 grader. Kbin och KBut är orimligt höga. Är det berg- eller markvärme? Var ligger huset?

Differensen över torkfiltret är i alla fall intressant. Det bör vara samma typ av rör både före och efter filtret så differensen bör vara verklig även om den kan vara fel med någon grad. Om köldbärardifferenserna är någorlunda riktiga betyder det att pumpen när den värmer huset ger dubbla effekten jämfört med varmvattenberedning. Då är det inte konstigt att det kan bli så att lågtryckspressostaten inte löser ut vid varmvattneberedning men gör det vid husvärmning.

Det går bra att mäta på målade ytor eller överhuvudtaget organiskt material (eltejp t.ex.). Blank metall ger inte riktiga värden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PellePump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Har nu mätt om och det slutade med att jag tog stektermometern efter att ha både tejpat och testat två olika ir mätare med mycket svajigt resultat.

Vv
Kbin 14 °C
Kbut 1,5 °C
Filter in 24 °C
Filter ut 22 °C
Exp.ventil in 22 °C
Kompresso in 3 °C
Komp. Ut 85 °C

Värme
Kbin 14 °C
KBut -2,5 °C
Filter in 19 °C
Filter ut 20 °C
Exp.ventil innan 20 °C
Exp. Ventil efter 8 °C
Komp.in -1 °C
Komp.ut 80 °C

Vid värmeproduktion får stigröret 28 °C

Jag mätte varmvattenproduktionen först och då hade pumpen stått stilla ett tag så den låg lite i skuld.

Sååååååååååååå
Vad varför får jag ingen värme??????

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
KB diffen 15 gr :o Det kanske ändå är KB pumpen som strular även om KBin på 14 °C känns lite väl högt  Sc:,h
Jag skulle börja med att säkerställa driften på KB pumpen

för att vara säker på at KB pumpen går som den ska skulle man kunna koppla den direkt via kompressorkontaktorn istället för via kretskortet. då vet man att den går för fullt vid kompressordrift.
Och sedan fortsätta felsökningen efter det.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är det bergvärme eller en markslinga? Var ligger huset? Ingående köldbärartemperatur verkar konstig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Elton

  • Gäst
Hej, hej!
Har en Greenline C9 från IVT, installerad -02, och har precis samma problem som du har, har åtminstone för mig att den inte löser vid vv produktion. Har haften servicetekniker hemma vid ett par olika tillfällen då de prövat olika teorier. Idag fick jag besked om att det beror på ett igensatt pappersfilter i förångaren. Detta går inte att byta utan man måste byta hela förångaren vilket givetvis inte är gratis. Teknikern sa även att detta har byggts upp över tid och sliter en del på kompressorn som får sämre och sämre effekt. Iom det så vågade han inte svara på hur mycket stryk kompressorn kunde fått under tiden och hur väl den skulle fungera efter ett förångarbyte så han skulle räkna ut ett pris på ett byte av förångare kontra ett pris på en ny pump. Är själv helt novis på området så kan inte säga något om vad som är rätt och fel, men kanske kan mitt inlägg bidraga lite. Kanske kan jag själv få lite input om det här låter rimligt? Känner dock förtroende för killen som varit hemma hos mig.
En liten kommentar till om pumpen löser för het gas; min gjorde detta vid något tillfälle för 8 år sedan, strax efter så gav kompressorn upp så jag skulle vara försiktig med att "pressa" den.
Som ni hör så har jag haft tur med min pump.  :-\

Lycka till!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Elton-
"igensatt pappersfilter i förångaren"  Sc:,h det skulle vara intressant att höra mer om det, på vilken sida skulle det filtret sitta köldbärare eller köldmedie?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, det skulle vara intressant att höra vad det är för filter. Är det ingen som har en skrotad VP som kan öppna förångaren och titta vad som sitter där?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Idag fick jag besked om att det beror på ett igensatt pappersfilter i förångaren.

Det är möjligen inte en missuppfattning? Är det inte filtret på röret före expansionsventilen det handlar om?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Det är möjligen inte en missuppfattning? Är det inte filtret på röret före expansionsventilen det handlar om?
...Fast man behöver ju inte byta hela förångaren om torkfiltret är igensatt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Nej, men det kan skilja mellan en åtgärd som är funktionsmässigt motiverad och vad en installatör tycker är faktureringsmässigt motiverad. Fast förångarbyte är det väl inte så mycket pengar i?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PellePump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Case closed:
Idag blev pumpen friskförklarad.
Det började med ett köldbärapumpsbyte då tryckvärden var kassa och pumpen ganska rostig (även på insidan visade det sig).
Detta hjälpte dock inte helt då larmet fortsatte att lösa ut.
Givetvis hade expansionsventil oxå skurit så den byttes samt torkfiltret när dom ändå plockade ner systemet. Nu går den som en klocka igen...
Återstå bara fakturan....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!