Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia värmepump Optimum G3 -hur stänger man av den?  (läst 2717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cmnc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag lyckas inte stänga av vår G3, fast jag klickar mig fram till rutan Drift och därefter klickar på till/från-symbolen så händer ingenting.
Är det enbart huvudbrytaren som går att stänga av med?

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Thermia värmepump Optimum G3 -hur stänger man av den?
« Svar #1 skrivet: 05 april 2016, 13:53:54 »
Om jag sätter min på Off så slutar den göra både värme och varmvatten. Men displayen är fortf på.
Vill du stänga helt så är det strömbrytaren som gäller.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad cmnc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia värmepump Optimum G3 -hur stänger man av den?
« Svar #2 skrivet: 05 april 2016, 23:06:09 »
Står det då "Off" på den i displayen?
Här verkar den fortsätta gå fast jag klickar vilt.. och stänga av den måste man ju när man ska rensa filter.

Blir så trött på att inte ha fått någon ordentlig demonstration av pumpen vid installation, har enbart fått bruksanvisningen att gå efter, de satte in den när jag var på jobbet.

Nu fick jag i dag larm "låg nivå", har tidigare fått "Hög nivå" några gånger men då har det bara varit att återställa och köra igång igen.
..mÃ¥ste ta reda pÃ¥ var jag fyller pÃ¥ elementslingan.. gamla pannan var enkel, där satt allt synligt, lättillgängligt, här är allt ovanpÃ¥ pumpen, strax under taket, inte en chans att fÃ¥ in skallen där inte  :(

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Står det då "Off" på den i displayen?
Här verkar den fortsätta gå fast jag klickar vilt.. och stänga av den måste man ju när man ska rensa filter.

Blir så trött på att inte ha fått någon ordentlig demonstration av pumpen vid installation, har enbart fått bruksanvisningen att gå efter, de satte in den när jag var på jobbet.

Nu fick jag i dag larm "låg nivå", har tidigare fått "Hög nivå" några gånger men då har det bara varit att återställa och köra igång igen.
..mÃ¥ste ta reda pÃ¥ var jag fyller pÃ¥ elementslingan.. gamla pannan var enkel, där satt allt synligt, lättillgängligt, här är allt ovanpÃ¥ pumpen, strax under taket, inte en chans att fÃ¥ in skallen där inte  :(
Hej! Lättas är ju att stänga den på arbetsbrytaren men om du vill välja läge "off" tryck en gång på minustecknet för att stega ner ett steg och tryck en gång på högerpil.För att fylla på systemet får du väl hoppas på att dom har satt en påfyllningsventil och det borde stå "påfyllning" på ratten.

PS:Stäng inte av på arbetsbrytaren om kompressorn går utan vänta tills den är klar.
« Senast ändrad: 06 april 2016, 04:49:05 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!