Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe intern pump  (läst 1484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DavidSjoberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe intern pump
« skrivet: 04 oktober 2017, 13:35:50 »
Hej

Jag har problem med att det ibland susar i samtliga element. Har luftat dem utan resultat.

Nu har jag kommit fram till att suset uppstår när den ena cirkulationspumpen i Nibe 750 går över ca 50%. Det är alltså inte den pump som går att ställa in bakom inspektionslukan.
Antar elementen börjar susa när flödet blir högt. Elementen ska vara strypta enligt kv beräkningar.

Jag vill veta vad det är som påverkar cirkulationspumpens hastighet som ofta går upp till 100% när pumpen är igång och tillverkar värme.

Bra förslag på hur jag kan få bort suset?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe intern pump
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2017, 14:31:27 »
NIBE F750 är en s.k. frånluftsvärmepump, inte en luftvattenvärmepump. Är värmebärarpump 2 (GP6) nedställd till hastighet I?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DavidSjoberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe intern pump
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2017, 20:13:29 »
Jag har testat värmebärarpump 2 i samtliga i lägen och det brusar i samtliga. Just nu står den på läge 1.

Jag kan enkelt simulera problemet genom att gå in i inställningarna och köra värmebärarpump1 i tex 100%.

Har även en shunt för golvvärme med ytterligare en pump av samma typ som värmebärarpump 2 om det kan vara av betydelse.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe intern pump
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2017, 21:17:52 »
Låter konstigt F750 har väl arbetstank som kompressorn arbetar mot så om interna cp ökar hastigheten borde inte påverka externa kretsen Sc:,h Det kanske går spärra interna cp till 50% men då bör man hålla koll på deltat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe intern pump
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2017, 21:24:30 »
Kollade lite i manualen verkar som pumparna påverkar varandra och det har du ju redan märkt . I meny 5:1:11 kan du spärra hastigheten på cp till som minst 50% om den går i auto läge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DavidSjoberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe intern pump
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2017, 22:06:57 »
Intressant om den går att begränsa. Jag hittar inte alternativ 5.1.11

Jag har
5.1.5 fläkthast.frånluft och nästa är 5.1.12 intern eltillsats. Kan det vara så att jag behöver uppdatera mjukvaran för att se alternativet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe intern pump
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2017, 10:09:47 »
När är din F750 tillverkad? Om man vet tillverkningsdatum går det att ladda ner motsvarande manual från NIBE. Kan säkert vara så att en uppdatering av programvaran löser detta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe intern pump
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2017, 16:26:42 »
Intressant om den går att begränsa. Jag hittar inte alternativ 5.1.11

Jag har
5.1.5 fläkthast.frånluft och nästa är 5.1.12 intern eltillsats. Kan det vara så att jag behöver uppdatera mjukvaran för att se alternativet.
En uppdatering kan ju även lösa problemet med att cp går max.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!