Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrningen vid minusgrader  (läst 8254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #30 skrivet: 10 januari 2013, 21:02:32 »
Problemet är alltså att den låter VP vila eftersom den tar värme från elpatronen genom att öppna shunten?

Nej, det har ingenting med shunten och elpatronen att göra utan att laddpumpen fortsätter gå när kompressorn stannar (för att det inte ska frysa ute i VPn) och därför kyler övre delen av tanken, allt det som den lyckats värma.

Höjning av startdiffen från 5 till 6 har gjort att den nu går kontinuerligt vid 6-7 minus, och elpatronen behöver inte stötta lika mycket, eftersom tanken inte rörs om lika mycket.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #31 skrivet: 10 januari 2013, 22:05:21 »
OK, nu förstår jag! Jag fick inte fysiken att gå ihop. Problemet är alltså värmeläckaget från övre delen som värmer undre och då går VP mindre. Men du kan inte sänka temp i övre tank för CTC har bestämt att temp där alltid ska vara minst 7 grader över framledningen och framledningen är så hög när det är så kallt...

Så egentligen är det inte ett skiktningsproblem per se utan det handlar om att pannan kör kallt vatten precis under det elpatronvärmda vattnet; hastigheten på det kalla vattnet ger dessutom ett högt "värmeövergångstal" mot skiktplåten. Jag ser samma beteende på Mecatermen när det skiljer mycket i temp mellan övre/undre del eftersom det är en snarlik konstruktion men i mitt fall växlar ju VP över till att värma övre tank så elpatronen behöver aldrig stötta. Skulle du inte kunna sätta en strypventil som reducerar flödet om inte kompressorn är igång? Lite flöde gör ju inte så stor skada och det räcker för att hålla isfritt i VP med tanke på att returtemp från värmesystemet är så högt.

Nu har jag inte receptet på strypventil som begränsar flödet när det inte är spänning på kompressorn men spontant känns det som ett enkelt sätt att motverka problemet och i praktiken samma som EcoZenith använder, fast då med varvtalsstyrd laddpump.

Metod 2 kan vara att koppla laddpumpen via relä med två ingångar. Med spänning på kompressorn slår reläet om och startar laddpumpen. Den andra ingången styrs av en digital timer som ger spänning i 60* sek var femte minut och då går laddpumpen. Har du spänning på båda samtidigt kör laddpumpen. Det tråkiga är om reläet går sönder och VP fryser bara; metoden kräver också att man verkligen utvärderar hur mycket laddpumpen behöver värma VP när det är så kallt att den inte går alls.

/Marcus

* ju kortare rör du har till VP, desto mer kan du korta tiden och istället låta den gå ofta.
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #32 skrivet: 10 januari 2013, 23:09:57 »
Nästan rätt... När jag skriver övre delen av tanken så handlar det hela tiden bara om den nedre tanken eftersom VPn inte har kontakt med den övre tanken. Jag har suttit och kikat på sprängskisser och liknande och egentligen handlar det om en mindre lyckad placering av tempgivaren i nedre tanken.

På bilden från produktbladet har jag markerat dykröret för tempgivaren och mynningen inne i tanken för röret som kommer i retur från EcoAir. Dom sitter på samma nivå i närheten av varandra. Det gör att när laddpumpen skickar in ovärmt vatten (kompressorn står still) i närheten av tempgivaren så styrsystemet tror att temperaturen i tanken sjunkit, men egentligen är det ganska lokalt som det är nedkylt.

Om jag tänker rätt sÃ¥ hade detta kunna förhindras om tempgivarens dykrör hade  suttit lite högre upp och returrörets mynning hade vinklats en aning bort frÃ¥n den sida av tanken där dykröret sitter.

NÃ¥väl, höjning av startdiffen med den där enda graden, frÃ¥n 5 till 6, ser än sÃ¥ länge ut att fungera, sÃ¥tillvida att EcoAir gÃ¥r mer och elpatronen i EcoEl mindre. Senaste 24 h lyckades faktiskt värmepumpen gÃ¥ 24:01! Det ni!  :))
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!