Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Försöker trimma in bergvärme med gamla radiatorer, IVT Greenine HT Plus 7  (läst 11060 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fässberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0

Helt ny här och börjar med att klämma ur mig en fråga direkt.

Köpte ett hus i november som hade fått en bergvärme installerad för 5 år sedan.
Tidigare värmdes huset med olja således sitter det gamla radiatorer.

Vinter som varit har ju varit bra kall men bergvärmen har klarat att värma huset till 20-21 grader på markplan och 19 grader i källaren (89+86 kvadrat) utan att elpatronen gått igång en enda gång.

Då man gillar att pilla på saker och ting ville jag försäkra mig om att systemet var så optimerat som möjligt. Sagt och gjort började man plöja igenom manualer och hemsidor för att lära sig lite om bergvärme. Hittade så klart även hit.

Nu visar det sig att alla radiatorer är helt öppna. Vilket ger en temp diff på mellan 2-3 grader på varje radiator, utan en liten radiator som bara hade en diff på 1 grad.
Temp diff på radiatorvattnet ligger på ca 11 grader. Vad jag förstått bör man ha ca 8 graders diff där

Så skulle börja med att strypa in radiatorerna. Givetvis kan jag bara strypa dom genom den där "monterings strypningen" Fast då stötte jag på nästa problem. Jag lossar ju en sexkant mutter och under den sitter en spårskruv att strypa med, men på nästan hälften av alla radiatorer sitter den bom fast!

Några tankar om hur man ska få loss dom, eller ska man modda termostaterna så dom blir enkla vred istället?

Oj nu blev det långt här men hoppas ni kan hjälpa mig.

//F

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej, välkommen till detta eminenta forum. Här finns det gott om experter. Själv är jag amatör men hänger här för att lära mig mera. Har förhoppningsis snappat upp en del.  Söker du pÃ¥ signaturen Labold sÃ¥ hittar du en superbra beskrivning av hur man trimmar sina radiatorer mot VPn.
Här är mitt försök att svara: du skriver att alla raddar har en tempdiff pÃ¥ 2-3 grader men radiatorvattnet 11 grader? Menar du temp ut/in pÃ¥ värmepumpen? i sÃ¥ fall var tappar du  resterande 8-9  grader?
Börja leta efter den förlusten först så du får ner diffen i VPn till 8 grader. Kanske isolera några rör? Sen går VPn optimalt. (Det är ingen panik med den diff du har nu även om den är på högkant av bästa området)
Den medeltemp du har på raddarna är vad du behöver för att få 20-21 grader i huset. Om du ska öka tempdiffen på dem så kan du gå två vägar, men i båda fallen behöver du högre framtemp (för att behålla medeltemp) . 1) stryp raddarna eller 2) sänk cirkulationspumpens hastighet.
Tycker inte du behöver jaga upp diffen över raddarna. Om däremot det skiljer mycket mellan raddarna ska du försöka få dem att ha lika diff. Så stryp den lilla radden till en diff på 2-3grader.

Hur man får loss bottenventilen vet rörisarna här bättre, jag knackade lite på utsidan på mina så lossnade dom. Gamla ventiler utan o-ring läcker vatten så linda trasor runt röret under.
/Bo
« Senast ändrad: 25 februari 2011, 23:00:18 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fässberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tjo

Ja precis, menade att temp ut/in på värmepumpen har en diff på 11 grader.
Alla rör går i golvet, både på markplan samt i källaren, kan det vara en kall oisolerad platta som är boven där?

Ok, så om jag tolkar det du skriver angående diffen över raddarna så kanske jag rent av "förlorar" på att öka den diffen. Då inte elpatronen dragi igång en enda gång i vinter trots nätter med -20?

Det är ju just det att den lilla radiatorn har en strypskruv som sitter fast. får knacka lite på den imorgon helt enkelt.

//F

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag misstänker att du har ettrörsystem, annars gÃ¥r det hela inte ihop.  Sc:,h
I så fall är det inte tempdiffen över varje radiator som är intressant utan över varje slinga med radiatorer.
Men du bör även kontrollera att tempgivarna för fram och retur på VP:n visar lika då kompressorn inte går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fässberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Godmorgon!

Yes efter lite mera efterforskningar igår kväll s kom jag fram till att jag har 1-rörs system.

Det består av två slingor (källare och markplan). Det sitter strypningar på både in/ut för båda slingorna. Är det då här jag ska justera in en tempdiff?

Ska även mäta när kompressorn står still.

En annan fråga.
Ska renovera ett badrum snart och hade då tänkte byta radiatorn mot golvvärme men då jag har 1-rörs system blir det lite bökigare att installera golvvärmen väl? Visst måste man dra fram ett separat rör till den i så fall så det blir 2-rörs?

Kan man istället ersätta radiatorn med handdukstork "rakt av"?

//F

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kanon att det finns strypningar på slingorna, och det är här du justerar tempdiffen.
Börja med att öppna upp fullt och mät (med t ex en IR-termometer på svart tejp) returtemp från varje slinga.
Justera in så att returtemp blir ungefär lika från båda slingorna och justera även tempdiff över VP till 7-8 ºC med cirkpumpen om det går.

Det finns golvvärmesystem för 1-rörsystem, men det är nog lite knepigt att justera in så det blir bra tror jag.

Men väljer du att dra nya ledningar till golvvärmen så kan du säkert ersätta befintlig radiator med en handdukstork.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fässberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Toppen, DÃ¥ ska jag testa detta.
Sen var det ju det här med att alla radiatorer är öppna till max. Ska man inte strypa in dom också, även i ett 1-rörs system?

Tyvärr står redan CP på läge tre (max) så att sänka tempdiffen genom att höja flödet kan jag ju inte. Finns det något annat sätt?

Ok, gissade att det var nytt rör till golvvärmen som gällde.
Om vi skippar golvvärmen, kan jag ersätta bef.raddiator mot en handdukstork tro?

//F

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kör med termostaterna på max när du trimmar in systemet, sen kan du ev justera i vissa rum om du vill ha svalare där.

Om VP:n CP står på max så kolla att inget annat stryper, t ex justeringsventilerna på slingorna?

Om du bara ska byta en radiator mot handdukstork utan annan värmekälla i badrummet så behöver du en bamsing som avger lika mycket värme som radiatorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fässberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Jaha då mätte jag på båda returerna. Alla strypningar var fullt öppna.
På returen i källaren var diffen 15 grader, och på markplan 10 grader.

Blev inte klok på hur jag skulle kunna strypa bort den diffen. Skulle väl snarare behöva öka flödet på returen, eller ska jag strypa utgående flöde?


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om allt är öppet fullt så går det nog inte att öka flödet mera utan att byta cirkulationspumpen mot en större.
Om du stryper källaren för att få samma delta på båda slingorna så minskar ju det totala flödet, dessutom riskerar du att det blir för kallt i källaren.
Vad är det för temperatur på värmebäraren när VP gått en stund mot radiatorerna?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Fässberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Aha, knasigt att dom inte satt in en tillräckligt stor pump direkt..

Temperaturen på värmebäraren var 49 grader vid förra mätningen

Utloggad Fässberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
En annan fråga. Strypningarna på radiatorerna är alla öppna max. Skulle vilja strypa två radiatorer i böjjan av slingan i källaren. Dock sitter strypskruvarna som berget, några tips om hur man får loss dom?

/F

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag vet inte hur du skall göra med strypskruvarna...
Men det slog mig en annan sak, du har väl ett smutsfilter i radiatorkretsen? Kolla det, om det inte är rent så begränsar det ju flödet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Fässberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Smart, hade så klart missat att kolla det. Gjorde de precis och satt lite svart skit där.. ska se om det gör någon skillnad nästa start :)

Utloggad Ingå_Kjell

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: IngÃ¥, Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har de samma eller liknande justerventiler som du har (bred spårskruv under en sexkantmutter) och jag löste problemet med en slagmejsel. Fördelen med den är att den vrider samtidigt som man slår på den med en hammare och det gör att mejseln inte slintar så lätt och söndrar spåret. Förpackningen innehöll betydligt bredare bits för spårskruvar än vad som finns i vanliga verktygssatser och jag kunde därför använda en som var nästan lika bred som spåret i justerskruven.

Mina justerskruvar hade varit orörda i ca 25 år och jag lyckades få varenda en att röra på sej med metoden ovan.

Jag använde sedan mejseln som en vanlig skruvmejsel (bara vrida utan slag) vid justeringen, just för att mejselsatsen innehöll den breda bitsen.
 
Ingå, Finland, Hultsfredshus från 1979 125 + 125 m2 (markplan + helkällare), Thermia Diplomat TWS 10, 175m borrhål, Bergvärme sedan juni 2007, tidigare olja (ca 3,2 kbm per år)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!