Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig värme  (läst 930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tolvan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Dålig värme
« skrivet: 15 januari 2019, 22:16:12 »
Hej,

Har lite problem med värmen i huset. Jag vet inte riktigt var jag ska börja... ställ gärna frågor om något är oklart.

Från början var det elpanna, denna byttes ut mot jordvärme med en IVT Greenline HT Plus C7 av förra ägaren.

Sutteränghus från 1979 med källare, mellanvåning och övervåning, en värmeslinga per våning. Verkar vara 1-rörsystem (?). I tvättstugan kommer rören upp bakom en lucka i väggen och där fördelar sig stigaren till ett rör till varje våning och ett rör kommer tillbaks från varje våning.

Trycksatt system med 1 kg. Det är 9 meter till nocken så kanske max 6 meter till radiatorerna på övervåningen.

Vissa radiatorer tar in väldigt lite värme. Rören vid golvet kan vara varmare än vad radiatorn släpper in. Jag har knackat på stiftet till termostaten samt luftat och allt det där massor med gånger, men vissa element är ändå kalla eller knappt ljumma. En del radiatorer kan ta in värme både i toppen och botten vid in/ut-lopp om jag luftar ur en större mängd vatten, så det verkar ju ändå KUNNA flöda in i radiatorn...

På källarvåningen fungerar radiatorn i garaget mer eller mindre perfekt, det är väl i alla fall det som fungerar bäst på den våningen om man drar på den för fullt. Övriga radiatorer hade gärna fått fungera 100% för där är kallt... och vi vistas där ibland och kör nu med el-radiator eller värmefläkt för att kunna vara där.

På mellanvåningen fungerar hälften av radiatorerna relativt bra, men våningen känns lite kylig i perioder.

På övervåningen fungerar nästan inga radiatorer särskilt bra, även om jag kan lufta och få det att fungera ett tag... visserligen skönt att sova när det är lite svalt, men det börjar bli besvärande.

VP larmar ibland för högt värmebärardelta. Vilket delta är optimalt?  Nu ligger det kanske runt 15 grader eller sÃ¥.

En radiator på källarplan är för det mesta helt kall. Den sitter i ett dushutrymme så där kan man balta med vatten. Köpte ny insats med kägla och bytte för att se om det gjorde skillnad, men nej. Jag skruvade loss hela radiatorn, tömde och spolade rent både den och kopplet. Men det hjälpte inte.

Det finns ju koppel med inbyggd strypning som man kan justera, men jag undrar verkligen om vissa koppel är sÃ¥ strypta att efterföljande inte fÃ¥r nÃ¥gon värme, för det känns som om det finns radiatorer bÃ¥de i ändarna och pÃ¥ mitten av slingorna som är kalla...  och jag vet inte ens om det är en sÃ¥dan strypning i kopplet.

Jag börjar luta åt att det är för lågt flöde i radiatorsystemet. Och, eller, att det finns flera olika problem...

Funderar pÃ¥ att sätta dit en extern cirkulationspump i serie med den interna i värmepumpen för att öka flödet. Men dÃ¥ kom jag pÃ¥ att när VP kör varmvatten sÃ¥ cirkulerar ju inte radiatorsystemet. Krävs det dÃ¥ en bypass, eller inte?  Läste nÃ¥gonstans pÃ¥ forumet att man inte behövde det...?  Men pÃ¥ annat ställe stÃ¥r att man mÃ¥ste.

Hilfe, bitte!  NÃ¥got mÃ¥ste göras!  :-)

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig värme
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2019, 00:50:51 »
Har du luftat själva pumpen?
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig värme
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2019, 08:04:04 »
Hej!
Enrörsystem funkar bättre om flödet blir högre och värmepumpens tempdiff bör vara ca 7-8 C.
Du kan börja med att rensa smutsfiltret, det bör sitta på returen före värmepumpen.
Är cirkpumpen på högsta fart? Det ska gå att ställa farten på pumpen bakom panelen (den till vänster).
Sen kan det vara flexslangarna inne i värmepumpen som kläggat igen, detta är ett känt problem på IVT, magnetit från värmesystemet fastnar i slangarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!