Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #870 skrivet: 07 december 2017, 16:57:06 »
Bergen77, jag tittade på din logg. Du har något väldigt konstigt där.
Du har gm start kompressor till -200, men den ligger runt -30 och reglerar. Hur har du gjort det? Det borde inte vara möjligt.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #871 skrivet: 07 december 2017, 17:41:10 »
Gradminuterna reagerar för långsamt, och när tempen sticker för högt så stannar kompressorn.
Precis det som sker hos bergen trots att han volymen i sin tank som borde göra att det fungerar.
Regleringen, om du frågar mig, är under all kritik, men det fungerar ju bevisligen skapligt om man kör direkt mot ett system.
Nackdelen är då att man får ett varierande flöde i systemet som följer uteffekten, troligen fungerar inte alla system så bra med ett flöde som varierar med några hundra procent.
Eventuella problem med flödet går komma runt genom att min och maxbegränsa cirkpumpen, men det är ju bara en massa dribbel för att dölja reglerproblemen - med resultat att kylprocessen inte blir optimal vid låga och höga uteffekter (om man gått in och begränsat cirkpumpens reglerområde).

Det här med styr och regler är inte så lätt att få kläm på, och jag vet att både de på Nibe och vissa av er här i forumet tycker att jag överdriver när jag säger att regleringen är under all kritik.
Jag står dock fast vid detta så länge jag inte ser några tecken på att dessa värmepumpar fungerar bra mot arbetstank eller bypass.
Förstår inte varför den skulle behöva reagera snabbare bara för att man har bypass men man måste naturligtvis använda extern framledningsgivare så vp kan jobba mot rätt framledning liksom tex IVT har. Flera av dom som haft problem har haft aktiva termostater som stryper bort en del av flödet och då hinner den inte reglera ner effekten hinner konkurrenternas styr göra det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #872 skrivet: 07 december 2017, 19:43:03 »
Bergen77, jag tittade på din logg. Du har något väldigt konstigt där.
Du har gm start kompressor till -200, men den ligger runt -30 och reglerar. Hur har du gjort det? Det borde inte vara möjligt.
SÃ¥ här gör min ocksÃ¥. Det den gör är det Bergen vill dvs reglerar pÃ¥ framledning och i detta fall har du balans, dvs ingen förändring i GM och dÃ¥ är den nöjd. Trots vad som som stÃ¥tt i viss dokumentation som presenterats här i trÃ¥den om att den ska lägga sig pÃ¥ GM-start sÃ¥ gör den inte alltid det. Det kan bero pÃ¥ att GM ligger över nivÃ¥ för GM-start? Ligger du nära eller pÃ¥ kompressorns minhastighet sÃ¥ skulle det innebära att den behöver stanna för att kunna sänka och nÃ¥ GM-start trots att GM inte nÃ¥tt 0. Och vi vet vad vissa här tycker om att kompressorn stannar  ;)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #873 skrivet: 07 december 2017, 21:09:43 »
Han låg på 26-27 hz.
Jag tycker den borde ha släppt ner han till -200 igen. Långsamt dock.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #874 skrivet: 07 december 2017, 21:38:14 »
Inte är det väl era "hackningsförsök" som spökar?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #875 skrivet: 07 december 2017, 21:54:15 »
Det hela skulle vara så mycket enklare i fall Nibe kunde vara öppna med hur regleringen och driftstrategin ska fungera så slapp vi sitta kväll efter kväll och spekulera. Att någon skulle sno Nibes idéer förfaller inte troligt.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #876 skrivet: 08 december 2017, 05:57:44 »
Men då låter det som ni gör något galet. Om man ligger vid -30 och får en vv-laddning, är det stor risk att den stannar pga den varma vattenskvätt som kommer efteråt. Eller det räcker med en termostat som stänger.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #877 skrivet: 08 december 2017, 08:00:54 »
Förstår inte varför den skulle behöva reagera snabbare bara för att man har bypass men man måste naturligtvis använda extern framledningsgivare så vp kan jobba mot rätt framledning liksom tex IVT har. Flera av dom som haft problem har haft aktiva termostater som stryper bort en del av flödet och då hinner den inte reglera ner effekten hinner konkurrenternas styr göra det ?

Så länge man styr på gradminuterna så kommer en plötslig temperaturförändring, som t.ex. strypande termostater, stängande shunt, kortslutning/backflöde i bypass eller via arbetstank att ge en för snabb förändring på temperaturen, med efterföljande stopp som följd.
Om man istället lät gradminuterna styra börvärdet för temperaturen så kunde man ha en snabb regulator som utan problem kunder hålla korrekt temperatur - på den nivå som börvärdes/gradminut-regulatorn begär.

Nu försöker man styra gradminuterna och skiter i framledningstempen så länge den inte går flera grader över bör, och då stoppar man kompressorn.
Genialiskt?
Nej, amatörmässigt.

Samma sak med problemen att den ligger på -30 utan att dra ned, om man hade en regultaotr som strävade efter att hålla gradminuterna på -200 och justerade börvärdet för framledningstempen för att nå dit så skulle man kunna ha en snabb temperaturreglering och invertern skulle utan problem kunna hålla temperaturen på börvärde hela tiden.
Självklart kan en plötsligt stängande shunt som stoppar halva flödet ge en störning, men alla normala förändringar skulle regulatorn klara.
Jag utgår ifrån att andra tillverkare löst det på ett mycket mer proffsigt sätt, och det är därför vi inte hör samma problembeskrivningar från dessa kunder.
Nibe kommer att behöva ändra på sin regulator, frågan är bara hur länge personen som bromsar får sitta kvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #878 skrivet: 08 december 2017, 09:40:28 »
Du har noen mycket goda poäng der Rickard.

Jeg vil også legge til at GM også er mildt sagt dårligt til å estimere energibehovet - særskild når man har en inverterpumpe siden GM-modellen inte tillater et system i steady state.
GM-modellen er en forenkling som baserer seg på at flödet alltid er det samme(=on/off pumpe) og at systemet alltid svinger rundt setpunkt.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #879 skrivet: 08 december 2017, 10:20:51 »
vedrørende oppdateringen 8218R4  og fix "Solved a problem with displayed measured flow with the accessory EMK in Uplink. Previously
measured value could be lost at low flows."

Det ser ut som flow i Uplink oppdateres mye hurtigere, og ramler inte ned på 0 som før.

Men, energimätning er fortsatt mellom 10 og 20% for låg når den går på 20hz. Inte så konstigt när Grundfos VFS 5-100 inte handerer flow under 5l/min.
Den går med mätt COP på ~4.0 v 20hz og ~4.8 på 23hz.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #880 skrivet: 08 december 2017, 13:30:48 »
Så länge man styr på gradminuterna så kommer en plötslig temperaturförändring, som t.ex. strypande termostater, stängande shunt, kortslutning/backflöde i bypass eller via arbetstank att ge en för snabb förändring på temperaturen, med efterföljande stopp som följd.
Om man istället lät gradminuterna styra börvärdet för temperaturen så kunde man ha en snabb regulator som utan problem kunder hålla korrekt temperatur - på den nivå som börvärdes/gradminut-regulatorn begär.

Nu försöker man styra gradminuterna och skiter i framledningstempen så länge den inte går flera grader över bör, och då stoppar man kompressorn.
Genialiskt?
Nej, amatörmässigt.

Samma sak med problemen att den ligger på -30 utan att dra ned, om man hade en regultaotr som strävade efter att hålla gradminuterna på -200 och justerade börvärdet för framledningstempen för att nå dit så skulle man kunna ha en snabb temperaturreglering och invertern skulle utan problem kunna hålla temperaturen på börvärde hela tiden.
Självklart kan en plötsligt stängande shunt som stoppar halva flödet ge en störning, men alla normala förändringar skulle regulatorn klara.
Jag utgår ifrån att andra tillverkare löst det på ett mycket mer proffsigt sätt, och det är därför vi inte hör samma problembeskrivningar från dessa kunder.
Nibe kommer att behöva ändra på sin regulator, frågan är bara hur länge personen som bromsar får sitta kvar.
Ev backflöde i bypass är ju konstant eller i alla fall långsamt förändrat beroende på hur mycket effekt vp lämnar och med extern framledningsgivare så känner vp rätt temp. De loggar jag sett förutom 1 logg i den har tråden strävar efter att hålla gm runt startvärdet och om jag inte minns helt fel är den styren lite ändrad. Jag är rätt övertygad om att många andra tillverkare också har diverse problem men dom loggas inte och då märker man det inte tex Daikin vilka jag tror kör enbart efter differans på framledningen tex start 2 grader under stopp 2 grader över vilket i vissa fall ger massor med starter (ofarligt enligt Daikin) och troligtvis ojämn temp inne vid vissa temperaturer där vp kan ligga 1,5 grad över bör under lång tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #881 skrivet: 09 december 2017, 11:06:51 »
Men då låter det som ni gör något galet. Om man ligger vid -30 och får en vv-laddning, är det stor risk att den stannar pga den varma vattenskvätt som kommer efteråt. Eller det räcker med en termostat som stänger.
Här kan man se hur det fungerar. Trotts att jag ligger över -100 i GM så har den ingen brådska att minska varvtalet. Det tar 15 timmar för den att nå 20 hz. Det intressanta är att varje förändring av GM nedåt möts av kompressorpådrag även om den långa trenden pekar nedåt i kompressorvarv.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #882 skrivet: 09 december 2017, 17:29:12 »
Smurfen, backflödet skulle kunna bli snabbt ökande efter en vv-laddning, då drar den ju på mer än huset behöver.
Jag rekommenderar nog en backventil på bypassen, det finns även med i nibes ritningar, som vi har sett på förr.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #883 skrivet: 09 december 2017, 17:53:58 »
Rickard, jag skulle vilja påstå att den fungerar ungefär som du vill att den skall fungera.
När den kör on/off, då räknar den gm som, tja, en on/off.
När mineffekten inte räcker till, och gm passerar gm start kompressor + tillskottet/4, (i mitt fall -250), så byter den regulator. Då bryr den sig inte om gm mer, utan reglerar så att framledningen är max 2,5 grader över börvärde, för att köra in underskottet. Dock får den inte reglera med mer än 2 hz/minut.

När den kommer till gm start kompressor - 60 (-100-60 = -160), byter den regulator igen, och försöker håller gm till gm start kompressor, och därmed framledning=börvärde. Nu får den reglera med 6 hz /minut. När den har kommit till gm start kompressor, brukar den vara ganska duktig att hålla sig där, även bergen77s senaste log visade att den låg stabilt, dock på fel gm-värde.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #884 skrivet: 09 december 2017, 23:11:48 »
Smurfen, backflödet skulle kunna bli snabbt ökande efter en vv-laddning, då drar den ju på mer än huset behöver.
Jag rekommenderar nog en backventil på bypassen, det finns även med i nibes ritningar, som vi har sett på förr.
Det har den inte gjort i många loggar jag sett där har den gått fint även efter vv laddning men drar den på mer än vad huset kräver och är installerad korrekt så är det fel på styren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!