Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh  (läst 54136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #45 skrivet: 24 maj 2011, 11:06:25 »
Ã…ter igen.
Om du vill snåla så gör det genom att borra lite kortare.
Hellre det än att gå ner i VP storlek.
Du belastar hålen lite för mycket under kort tid men bergvärme tål detta.
Räkna på 10% spetsvärme med el jfrt med 0%.

Snåla på rätt sätt!

Sen om du har obegränsade resurser så satsa på solceller och solvärme med accumulatorer och hela kittet.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #46 skrivet: 17 juni 2011, 14:11:30 »
Hej igen!
Nu har jag koll på hur jag vill att installationen skall se ut, men jag har två offerter att välja på...

Alternativ 1, ganska lokal firma, gott intryck bra offert med villkor och allt täckt:
IVT HE C9 med rostfri VVB
180m borra
158k inkl. moms exl. ROT

Alternativ 2, ej lokal firma, hyffsat intryck, lite väl ospecificerad faktura:
Nibe 1245 10kw
180m borra
155k inkl. moms exl. ROT

Jag skulle nog gärna ta alternativ 1 då installatören gav ett gott intryck, men Nibe pumpen är starkare, bättre COP och låter mindre...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #47 skrivet: 17 juni 2011, 14:49:55 »
Jag skulle valt alternativ 1 *vinkar*

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #48 skrivet: 17 juni 2011, 15:26:15 »
Varför skulle du valt alternativ 1?
Alla spec:ar är sämre, något dyrare...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #49 skrivet: 17 juni 2011, 15:42:10 »
Gillar IVT bättre än NIBE.  Bara min personliga Ã¥sikt *vinkar*

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #50 skrivet: 17 juni 2011, 16:26:10 »
Kan du inte motivera din preferens? Jag tycker dina synpunkter är väldigt värdefulla men det vore bra om du kunde utveckla.
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #51 skrivet: 17 juni 2011, 16:35:33 »
Jaaa,  Personligen skulle jag valt Thermia,danfoss eller Viessmann.  Dem tycker jag är bäst.

Men av de alternativ som du är intresserad av så tycker jag att IVT har en bättre produkt och i teorin så borde en ÅF av IVT ha koll på grejerna bättre än ett märke som Nibe som man kan köpa vart som helst( menar INTE att din Nibe inst är dålig på ngt sätt)

 *vinkar* 

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #52 skrivet: 17 juni 2011, 21:30:50 »
Hej igen!
Nu har jag koll på hur jag vill att installationen skall se ut, men jag har två offerter att välja på...

Alternativ 1, ganska lokal firma, gott intryck bra offert med villkor och allt täckt:
IVT HE C9 med rostfri VVB
180m borra
158k inkl. moms exl. ROT

Alternativ 2, ej lokal firma, hyffsat intryck, lite väl ospecificerad faktura:
Nibe 1245 10kw
180m borra
155k inkl. moms exl. ROT

Jag skulle nog gärna ta alternativ 1 då installatören gav ett gott intryck, men Nibe pumpen är starkare, bättre COP och låter mindre...

Jag skulle ha valt IVT med scrolkompressor men en storlek större. 9:an ger nog knappt 8kW när du som bäst behöver det. Förutom att min far har varit i VVS-branchen hela sitt liv sÃ¥ har jag har inga andra erfarenheter än det mina bekanta och jag själv utbyter mellan varandra sÃ¥ ORAKLET eller nÃ¥gon annan är nog bättre pÃ¥ detta. NÃ¥got att tänka pÃ¥ är kanske att läsa vem som verkar ha mest problem, i mitt fall med de flesta  bekanta med NIBE-1245 som referens sÃ¥ skulle jag välja en annan eller en NIBE-12. Sedan kan man ju undra varför man ska behöva ändra flera ggr/Ã¥r i inställningarna. En anläggning som är bra ska bara gÃ¥ i AUTO.
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #53 skrivet: 17 juni 2011, 22:34:29 »
Hej igen!
Nu har jag koll på hur jag vill att installationen skall se ut, men jag har två offerter att välja på...

Alternativ 1, ganska lokal firma, gott intryck bra offert med villkor och allt täckt:
IVT HE C9 med rostfri VVB
180m borra
158k inkl. moms exl. ROT

Alternativ 2, ej lokal firma, hyffsat intryck, lite väl ospecificerad faktura:
Nibe 1245 10kw
180m borra
155k inkl. moms exl. ROT

Jag skulle nog gärna ta alternativ 1 då installatören gav ett gott intryck, men Nibe pumpen är starkare, bättre COP och låter mindre...

Jag skulle ha valt IVT med scrolkompressor men en storlek större. 9:an ger nog knappt 8kW när du som bäst behöver det. Förutom att min far har varit i VVS-branchen hela sitt liv sÃ¥ har jag har inga andra erfarenheter än det mina bekanta och jag själv utbyter mellan varandra sÃ¥ ORAKLET eller nÃ¥gon annan är nog bättre pÃ¥ detta. NÃ¥got att tänka pÃ¥ är kanske att läsa vem som verkar ha mest problem, i mitt fall med de flesta  bekanta med NIBE-1245 som referens sÃ¥ skulle jag välja en annan eller en NIBE-12. Sedan kan man ju undra varför man ska behöva ändra flera ggr/Ã¥r i inställningarna. En anläggning som är bra ska bara gÃ¥ i AUTO.

Kan inte ivt gå i auto ? Varför skulle en nibe 12a vara bättre om nibe krånglar är väl allt skit är nog bara kompressorn som skiljer (tror jag) och 12ans scroll har sämre cop än 10an med kolvkompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #54 skrivet: 17 juni 2011, 23:10:47 »
Hej igen!
Nu har jag koll på hur jag vill att installationen skall se ut, men jag har två offerter att välja på...

Alternativ 1, ganska lokal firma, gott intryck bra offert med villkor och allt täckt:
IVT HE C9 med rostfri VVB
180m borra
158k inkl. moms exl. ROT

Alternativ 2, ej lokal firma, hyffsat intryck, lite väl ospecificerad faktura:
Nibe 1245 10kw
180m borra
155k inkl. moms exl. ROT

Jag skulle nog gärna ta alternativ 1 då installatören gav ett gott intryck, men Nibe pumpen är starkare, bättre COP och låter mindre...

Jag skulle ha valt IVT med scrolkompressor men en storlek större. 9:an ger nog knappt 8kW när du som bäst behöver det. Förutom att min far har varit i VVS-branchen hela sitt liv sÃ¥ har jag har inga andra erfarenheter än det mina bekanta och jag själv utbyter mellan varandra sÃ¥ ORAKLET eller nÃ¥gon annan är nog bättre pÃ¥ detta. NÃ¥got att tänka pÃ¥ är kanske att läsa vem som verkar ha mest problem, i mitt fall med de flesta  bekanta med NIBE-1245 som referens sÃ¥ skulle jag välja en annan eller en NIBE-12. Sedan kan man ju undra varför man ska behöva ändra flera ggr/Ã¥r i inställningarna. En anläggning som är bra ska bara gÃ¥ i AUTO.

Kan inte ivt gå i auto ? Varför skulle en nibe 12a vara bättre om nibe krånglar är väl allt skit är nog bara kompressorn som skiljer (tror jag) och 12ans scroll har sämre cop än 10an med kolvkompressor.
Ja IVT och andra kan säkert gå i AUTO! Jag ser bara för många med återkommande problem och justeringar som jag tycker verkar märkligt när man köpt "färdigutvecklade anläggningar". Sommarinställningar hit och kurvjusteringar dit, motionera/byt ventiler, larm, kondensprobelm, mycket tillskotts-el/start/stopp m.m. Om man köpt en ny bil med liknande problem med klimatanläggningen så lämnar man tillbaka den. Sen så vet jag inte om 12:an är bättre men jag tror han kan behöva det i sin villa, någon enstaka % på COP vad är det i sammanhanget?. Det viktiga är nog att använda sig av kompetenta resurser så helheten blir bra, då kan det nog gå i AUTO.
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #55 skrivet: 17 juni 2011, 23:33:10 »
Hej igen!
Nu har jag koll på hur jag vill att installationen skall se ut, men jag har två offerter att välja på...

Alternativ 1, ganska lokal firma, gott intryck bra offert med villkor och allt täckt:
IVT HE C9 med rostfri VVB
180m borra
158k inkl. moms exl. ROT

Alternativ 2, ej lokal firma, hyffsat intryck, lite väl ospecificerad faktura:
Nibe 1245 10kw
180m borra
155k inkl. moms exl. ROT

Jag skulle nog gärna ta alternativ 1 då installatören gav ett gott intryck, men Nibe pumpen är starkare, bättre COP och låter mindre...

Jag skulle ha valt IVT med scrolkompressor men en storlek större. 9:an ger nog knappt 8kW när du som bäst behöver det. Förutom att min far har varit i VVS-branchen hela sitt liv sÃ¥ har jag har inga andra erfarenheter än det mina bekanta och jag själv utbyter mellan varandra sÃ¥ ORAKLET eller nÃ¥gon annan är nog bättre pÃ¥ detta. NÃ¥got att tänka pÃ¥ är kanske att läsa vem som verkar ha mest problem, i mitt fall med de flesta  bekanta med NIBE-1245 som referens sÃ¥ skulle jag välja en annan eller en NIBE-12. Sedan kan man ju undra varför man ska behöva ändra flera ggr/Ã¥r i inställningarna. En anläggning som är bra ska bara gÃ¥ i AUTO.

Kan inte ivt gå i auto ? Varför skulle en nibe 12a vara bättre om nibe krånglar är väl allt skit är nog bara kompressorn som skiljer (tror jag) och 12ans scroll har sämre cop än 10an med kolvkompressor.
Ja IVT och andra kan säkert gå i AUTO! Jag ser bara för många med återkommande problem och justeringar som jag tycker verkar märkligt när man köpt "färdigutvecklade anläggningar". Sommarinställningar hit och kurvjusteringar dit, motionera/byt ventiler, larm, kondensprobelm, mycket tillskotts-el/start/stopp m.m. Om man köpt en ny bil med liknande problem med klimatanläggningen så lämnar man tillbaka den. Sen så vet jag inte om 12:an är bättre men jag tror han kan behöva det i sin villa, någon enstaka % på COP vad är det i sammanhanget?. Det viktiga är nog att använda sig av kompetenta resurser så helheten blir bra, då kan det nog gå i AUTO.

Att köpa en bil och inte lära sig hur klimatanläggningen funkar är nog som att köpa vp och inte läsa manualen det funkar men är inte optimalt. Att inte anläggningarna är injusterade till 100% får man nog leva med tror inte installatören vill åka ut och justera kurvlutningen hela vintern. Nån % i cop är nog ungefär vad man kan optimera med rätt sommarläge eller laborera med gradmin till tillskott tex *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #56 skrivet: 17 juni 2011, 23:50:37 »
Ja ja, Smurfen. Det här kan säkert fortsätta länge om man vill vinkla det till vad man nu vill. Men att behöva ändra kurvlutning hela vintern för VP och att inte kunna läsa graderna och juster börvärdet för temperaturen i bilen ???
Jag är övertygad om att om flertalet av er är kunniga nog att fixa styr för en VP, men jag ser för många i min lilla bekantskapskrets som har anläggningar som inte fungerar som utlovat. Det är ett problem/utmaning och kommer att generera många funderingar kring vad nya kunder väljer för anläggningar. Jag har själv varit väldigt skeptisk till markvärme men ändrat mig, nu funderar jag lite på hur i hela friden en del räknar när de får den ekonomiska kalkylen att gå ihop. Men det är en annan sak!! ^-^
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #57 skrivet: 20 juni 2011, 21:53:24 »
det går ju att göra de flesta system "automatiska" men det sker i många fall med konsekvens i form av något försämrad driftekonomi. Ska man jaga sista COP-droppen vill det nog till att man sätter sig in i sin VP i detalj. Bland annat mha detta forum.

Därtill finns det ju redan i dag maskiner på marknaden som gör mycket av jobbet själv i varierande grad och ofta då med den negativa effekten i form av ökad inköpspris alternativt ökad risk för haveri på grund av mer avancerad teknisk och mindre beprövad teknik.

Ett annat sätt att få den anläggning man vill ha är att låta kylteknikern designa utifrån dina egna behov. Då kostar det lite extra men blir som man vill ha det.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #58 skrivet: 20 juni 2011, 22:06:06 »
Ja ja, Smurfen. Det här kan säkert fortsätta länge om man vill vinkla det till vad man nu vill. Men att behöva ändra kurvlutning hela vintern för VP och att inte kunna läsa graderna och juster börvärdet för temperaturen i bilen ???
Jag är övertygad om att om flertalet av er är kunniga nog att fixa styr för en VP, men jag ser för många i min lilla bekantskapskrets som har anläggningar som inte fungerar som utlovat. Det är ett problem/utmaning och kommer att generera många funderingar kring vad nya kunder väljer för anläggningar. Jag har själv varit väldigt skeptisk till markvärme men ändrat mig, nu funderar jag lite på hur i hela friden en del räknar när de får den ekonomiska kalkylen att gå ihop. Men det är en annan sak!! ^-^

Ja det är faktiskt inte svårt att ändra kurvlutningen eller göra en egen kurva i alla fall inte på Nibe 1245 som jag har och vet hur den funkar men kurvlutningen måste ju ställas in även med en olje panna också om man inte styr tempen med termostaterna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #59 skrivet: 20 juni 2011, 22:12:32 »
det går ju att göra de flesta system "automatiska" men det sker i många fall med konsekvens i form av något försämrad driftekonomi. Ska man jaga sista COP-droppen vill det nog till att man sätter sig in i sin VP i detalj. Bland annat mha detta forum.

Därtill finns det ju redan i dag maskiner på marknaden som gör mycket av jobbet själv i varierande grad och ofta då med den negativa effekten i form av ökad inköpspris alternativt ökad risk för haveri på grund av mer avancerad teknisk och mindre beprövad teknik.

Ett annat sätt att få den anläggning man vill ha är att låta kylteknikern designa utifrån dina egna behov. Då kostar det lite extra men blir som man vill ha det.

"Kylteknikerns" extra-allt-lösningar ökar väl också risken för att något ska gå sönder...?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 371
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!