Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behövs till NIBE 750 för att värma upp poolvattnet?  (läst 5821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Har raddar hemma och funderar på en pool typ 6*3.6*1.2m
Det är nästan synd pumpen jobbar så lite :)

Vad skulle man behöva?
JAg gissar, några meter rör (RIR?) och mer?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En värmeväxlare så att du slipper fräta sönder VP'n med kloret i poolen.
En växelventil (eller 'manuella' kranar) så att du kan koppla om mellan värmeväxlaren och radiatorerna.
En cirkpump (helst en som tål klor) som cirkulerar poolvattnet mellan poolen och värmeväxlaren
Ett filter så att du slipper dra in skit från poolen i värmeväxlaren/cirkpumpen
Ett par extra tempgivare att koppla in när du värmer poolen
Lite elektronik/logik för att styra pumpar och ventiler och för att lura VP'n att det finns värmebehov så att den går igång.

Annars finns det ju färdiga kit till de flesta värmepumpar, men det är ju roligare att bygga själv.

Jag byggde poolvärmning till min VP i höstas, men jag har inte hunnit testa den ännu...
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 14:09:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus