Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behövs till NIBE 750 för att värma upp poolvattnet?  (läst 5821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Har raddar hemma och funderar på en pool typ 6*3.6*1.2m
Det är nästan synd pumpen jobbar så lite :)

Vad skulle man behöva?
JAg gissar, några meter rör (RIR?) och mer?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En värmeväxlare så att du slipper fräta sönder VP'n med kloret i poolen.
En växelventil (eller 'manuella' kranar) så att du kan koppla om mellan värmeväxlaren och radiatorerna.
En cirkpump (helst en som tål klor) som cirkulerar poolvattnet mellan poolen och värmeväxlaren
Ett filter så att du slipper dra in skit från poolen i värmeväxlaren/cirkpumpen
Ett par extra tempgivare att koppla in när du värmer poolen
Lite elektronik/logik för att styra pumpar och ventiler och för att lura VP'n att det finns värmebehov så att den går igång.

Annars finns det ju färdiga kit till de flesta värmepumpar, men det är ju roligare att bygga själv.

Jag byggde poolvärmning till min VP i höstas, men jag har inte hunnit testa den ännu...
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 14:09:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag hittar inget färdigt paket för Nibe 750 sÃ¥ det blir nog till att bygga själv.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Inget färdigt. Synd.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Jag kör en Comfortzone CE65 mot poolen på sommaren. Jag har en 40 kW Pahlen värmeväxlare i poolhuset. Poolvattnet går genom sandfiltret innan den går till växlaren. Dragit PEM-slang från poolhuset till värmepumpen. (Isolering runt slangen rekommenderas om man har lång dragning) Manuella kranar där jag kan växla mellan pool och husvärme. Jag värmer poolen juni-aug och då behöver huset ingen värme. Jag ställer upp till max ventilationsflöde för att få ut max effekt och cop. Eftersom poolen är ganska stor 4 x 8 m i förhållande till värmepumpens effekt på 6,5 kW behövs ingen styrning. Jag lurar den genom att ställa in börvärdet för huset på 30 gr. Då går värmepumpen konstant ända tills jag är nöjd. Man kan även dra en kabel från VP till en tempgivare i poolen och switcha om till den sommartid. Detta kostade en värmeväxlare, lite PEM-slang samt ett par timmars jobb för en röris. Det är svårt att hitta ett billigare sätt att skaffa uppvärmning till poolen. Uppvärmningen kostade ca 3000 kWh förra sommaren. Nackdelen är att 6,5 kW är lite för lite för att värma en 4 x 8 m pool.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 298
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!