Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drifttid - hur mÃ¥nga kw/h?  (läst 5450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hundbirger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Dalarna
Drifttid - hur många kw/h?
« skrivet: 04 juni 2006, 21:34:37 »
Jag fick min optimum 8:a installerad och klar i onsdags. Idag kikade jag på drifttiden, den hade gått vp 10h och varmvatten 3h. Vad innebär det i kw? Kan man se eller räkna ut det. Jag ser ju vad elmätaren står på men då är ju all el inräknad. Skulle vara kul att se vad bara vp:n drar.

Tacksam för svar.

//Erik B
80kv Mockfjärd Elementhus med 80kv källare, byggår 1955. Thermia Optimium 8kw med 380m kollektorslang.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Drifttid - hur många kw/h?
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2006, 21:43:44 »
Den drar ungefär 2,5 kw/timme och då får du c:a 13x2,5=32,5kwh
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hundbirger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Dalarna
SV: Drifttid - hur många kw/h?
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2006, 21:49:19 »
Ok, då vet jag. Tackar för det. Man är ju ganska nyfiken på vad den drar nu i början. 32.5 kw/h på ca 4.5 dygn det låter ju riktigt bra tycker jag.

//Erik
80kv Mockfjärd Elementhus med 80kv källare, byggår 1955. Thermia Optimium 8kw med 380m kollektorslang.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Drifttid - hur många kw/h?
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2006, 11:18:24 »
Hej,

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att vv tiden är inkluderad i vp tiden.
Dvs 7h på värme och 3h vv.

//Gagner  *vinkar*
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Drifttid - hur många kw/h?
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2006, 14:44:07 »
Hej,

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att vv tiden är inkluderad i vp tiden.
Dvs 7h på värme och 3h vv.

//Gagner  *vinkar*

Alldeles riktigt!  Totaltid 10 tim varav 3 vv. Thumbsup
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drifttid - hur många kw/h?
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2006, 15:28:02 »
Jag har en TWS 10 och har bestämt mig för att räkna med 3kW förbrukning, känns det rimligt? Framförallt hade jag överslagsmässigt tänkt räkna att jag sparar 6kW per driftstimme för att få en känsla för om min konvertering från direktel kan bli lönsam. Jag har tyvärr dålig känsla för vad jag skulle förbrukat om jag istället hade rustat upp direktelvärmesystemet för att kunna få en inomhustemperatur på 20 grader, men det är ju ändå kul att få en uppfattning av hur mycket jag sparar, även om det bara är ett överslag.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Drifttid - hur många kw/h?
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2006, 06:46:58 »
Jag har en TWS 10 och har bestämt mig för att räkna med 3kW förbrukning, känns det rimligt? Framförallt hade jag överslagsmässigt tänkt räkna att jag sparar 6kW per driftstimme för att få en känsla för om min konvertering från direktel kan bli lönsam. Jag har tyvärr dålig känsla för vad jag skulle förbrukat om jag istället hade rustat upp direktelvärmesystemet för att kunna få en inomhustemperatur på 20 grader, men det är ju ändå kul att få en uppfattning av hur mycket jag sparar, även om det bara är ett överslag.
Jag tycker att du räknar lite för högt på förbrukningen. Jag har kollat snittförbrukning över ett år på min Diplomat 8 och hamnade då på 2,32 Kw.
Mvh SiBy *vinkar*
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drifttid - hur många kw/h?
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2006, 18:50:11 »

Jag tycker att du räknar lite för högt på förbrukningen. Jag har kollat snittförbrukning över ett år på min Diplomat 8 och hamnade då på 2,32 Kw.
Mvh SiBy *vinkar*
[/quote]
Ok, men jag har en Diplomat 10, inte en 8. Och möjligen räknar jag lite högt på COP istället, men man vill ju gärna se det positivt!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Drifttid - hur många kw/h?
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2006, 07:49:47 »
Jag tycker att du räknar lite för högt på förbrukningen. Jag har kollat snittförbrukning över ett år på min Diplomat 8 och hamnade då på 2,32 Kw.
Mvh SiBy *vinkar*


Ok, men jag har en Diplomat 10, inte en 8. Och möjligen räknar jag lite högt på COP istället, men man vill ju gärna se det positivt!

Översatt till Diplomat 10 borde det bli ca 2,9 kW men detta beror en del på driftbetingelserna, som andel VV/radiatorvärme, vilken kurva man har samt cirkpumparnas inställning.

Själv vet jag att min HH-el är på ca 4000 kWh/år så jag räknar bort 1,55 kWh per drifttimme från totala elförbrukningen och summerat på en vecka så ska HH-elen hamna på 70-80 kWh. Detta brukar stämma rätt bra utom under julen då HH-elen går upp mot 100 kWh/vecka.
« Senast ändrad: 18 juni 2006, 07:51:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!