Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av värmesystem - ännu en trÃ¥d  (läst 23596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad granis_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Val av värmesystem - ännu en tråd
« skrivet: 15 augusti 2007, 00:36:59 »
Hej!

Alldeles färsk här på forumet, verkar vara fyllt till bredden med kunskap iaf :)
Jag har försökt leta information och också funnit, men tyvärr inget att förlita sig på då de flesta trådar behandlar mellersta eller södra sverige. Jag håller till i Umeå-regionen.

Jag ska bygga ett suterräng om 2*110m2, vattenburen golvvärme i plattan och på övervåningen ovanpå mellanbjälklag i trä. Min tanke har hela tiden vart att installera bergvärme. Men när jag kalkylerat på detta och landat på summor om 170'+ med ftx-ventilation känns investeringen omotiverad. Jag har därför börjat kika på alternativa lösningar.

Är en CZ CE65 en produkt som kan fungera för mig? Att det fungerar i de södra delarna i landet verkar ganska uppenbart. Någon här 'uppe' som installerat en sådan? Tilläggas bör att jag är helt novis på allt vad ventilation och frånluftvärmepumpar heter. Vad krävs sen förutom pumpen för att få en fungerande ventilationslösning? Rör, till- och frånluftsventiler? Sitter det en inbyggd fläkt för frånluften i pumpen? Många frågor blev det, jag hoppas jag kan få några besvarade :) Tack på förhand!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2007, 00:57:00 »
Yepp...fläkten finns i pumpen. Tilluft släpper du in via fresh-air-ventiler i fönstrens överkant eller liknande.

Var i landet pumpen står spelar ingen roll....då det är samma temp på frånluften i hela landet. Tilluften däremot, är ju högre uppe hos dig. Du kan uppleva kallras i närheten av tilluftsventilerna.

220m² i Umeå, så har du nog ca: 10 kW effektbehov vid DUT.
CZ CE65....ger den 6,5 kW?
Det känns lite mjukt att åka med.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29395
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2007, 07:33:58 »
Du kan uppleva kallras i närheten av tilluftsventilerna.

Speciellt med golvvärme, radiatorer under fönstrena minskar risken.

Hur stor tomt?
Jordvärmealternativet är lite billigare, du behöver kanske 2x300 meter eller 800 m2 tomtyta till en 8-9 kW VP i Umeå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad granis_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2007, 09:02:13 »
Okej, kallras finns det alltså risk för....illa. Finns det ingen annan lösning på tilluften då?
Eller överhuvudtaget en lösning så man undviker kallras?

Tomten är på 1150m2 varav huset tar upp ca 122m2+framtida garage ca 45m2. Kvar har vi då 980m2 nånting.
Vad kostar jordvärme då på ett cirka?

Kommer sannolikt installeras en braskamin, dels för 'myseldning' och under årets kallaste dagar, ett tillskott.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29395
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2007, 10:52:36 »
Det finns möjlighet att ta in tilluften via kanalsystem och luftvärmarbatteri men det blir dyrt, då är nästan FTX + bergvärmepump bättre.

170 kkr för FTX + bergvärme är egentligen inte så farligt, du får väldigt låg driftkostnad på huset för dessa pengar, satsar du på ett stort hus på 220 m2 så får du nästan räkna med att ett bra uppvärmningssystem kostar.

Jag misstänker att ett borrhål är på ca 150-160 meter? och då kostar borran ca 40 kkr, jordvärmeslingan borde du kunna få för ca hälften, 20 kkr, kanske mindre om du ändå har en grävare på plats vid husbygget. Dessutom så tog jag nog i lite, det räcker nog med 2x250 meter och en 7-8 kW VP.
« Senast ändrad: 15 augusti 2007, 10:55:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2007, 11:54:13 »
Kommer sannolikt installeras en braskamin, dels för 'myseldning' och under årets kallaste dagar, ett tillskott.

Då skulle jag nog satsa på CZ.

Ser att den ska ge 6,5 kW, men är intresserad av effekt med avfrostningarna inräknade.

Är också fundersam på ångbildningsenergi de räknat med. Har man verkligen 37% luftfuktighet i Umeå, när det är som kallast ute och alla ligger och sover d.v.s. ingen fukt tillförs huset med dusch och disk.
http://www.comfortzone.se/Berakningar.htm

Om man räknar räntan på mellanskillnaden till de övriga alternativen d.v.s. lånar du 50 000 kr extra för en bergpump, så har du genast 2 500 kr i ränta. Det räcker ganska länge till eltillskott. Delar du upp 50 000 i antal avskrivningsår, så får du några timmar till.

Utloggad granis_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2007, 11:58:45 »
Okej. Då har jag lite att fundera på!

Jordvärme låter också hemskt intressant. Hur långt ner ska slangen ligga? Kan man få ut motsvarande effekt som att borra?
Det är verkligen en djungel av olika system och pumpar! Men de flesta man pratar rekommenderar bergvärme
med tanke på att det är nybygge och på vilken breddgrad det är.....

Men å andra sidan så borde man få rätt bra effekt med en CZ+braskamin (kalla dagar) för betydligt lägre kostnad....hmmm :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29395
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2007, 12:38:46 »
Jordvärme låter också hemskt intressant. Hur långt ner ska slangen ligga? Kan man få ut motsvarande effekt som att borra?

Drygt 1 meter ner, och det är jämförbart med att borra. Enda nackdelen är väl egentligen att det är sämre att använda för frikyla om du i framtiden skulle komma på att du vill kyla huset på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2007, 22:15:33 »
Jag har hört att man inte ska ha jordvärme norr om dalälven. Det är för kallt i backen på vintrarna. En CE65 kostar ca 75-80' installerad och klar. Det är alltså nästan 90' i prisskillnad mot bergvärme och FTX. Jag skulle tippa på att du kommer att få köpa tillskottsel för 1000 kr/år med CE65 som du slipper med bergvärme. Det är alltså rätt lite som skiljer i driftskostnad jämfört med bergvärme. Jag tycker inte kallraset är ett problem. Välj ett friskluftsdon som skickar luften uppåt i stället för nedåt, typ Fresch 90. Tänk sedan igenom möbleringen så att du inte sätter friskluftsintaget precis över favoritsoffan eller sängen. Jag värmer själv ett hus på 217 m2 i Stockholm med CE50. Förbrukningen är 13000 kWh/år inkl hushållsel för 2 vuxna och 2 barn. 1500 kWh/år i tillskottsel. Jag stod inför samma val som du när jag byggde för tre år sedan. Jag valde CE50 och en kakelugn istället för bergvärme. Det känns tryggt att ha något att värma huset med vid strömavbrott.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2007, 22:30:15 »
Man kan undra vart du hört att man inte kan ha jordvärme norr om dalälven, det är väl fler än en som brukar synas här på forat som både bor norr om dalälven och påstår sig ha datoranläggningarna som fungerar utmärkt Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #10 skrivet: 16 augusti 2007, 01:35:45 »
bor norr om dalälven och påstår sig ha datoranläggningarna som fungerar utmärkt Sc:,h

Det måste vara som en kille skrev på ett PC-forum.

Han hade testat att skicka en bild på en myra till Malmö, och det tog lika lång tid som att skicka bild på en elefant till Kiruna.

Han trodde att det beror på mindre trafik i datakablarna norr om dalälven.

För att vara riktigt säker på sin teori, så skickade han även en bild på sin kärring....och det tog nästan lika lång tid som att skicka elefanten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29395
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #11 skrivet: 16 augusti 2007, 07:09:19 »
Jag har hört att man inte ska ha jordvärme norr om dalälven. Det är för kallt i backen på vintrarna.

Vad säger du om det Rickard, du ska inte ha jordvärme...  ::)  ;)

Jag tycker inte kallraset är ett problem. Välj ett friskluftsdon som skickar luften uppåt i stället för nedåt, typ Fresch 90. Tänk sedan igenom möbleringen så att du inte sätter friskluftsintaget precis över favoritsoffan eller sängen.

Detta + bra 3-glasfönster kan kanske funka för att slippa de värsta kallrasen om du väljer en CZ.
« Senast ändrad: 16 augusti 2007, 07:14:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #12 skrivet: 16 augusti 2007, 07:16:13 »

Det är verkligen en djungel av olika system och pumpar! Men de flesta man pratar rekommenderar bergvärme
med tanke på att det är nybygge och på vilken breddgrad det är.....

Men å andra sidan så borde man få rätt bra effekt med en CZ+braskamin (kalla dagar) för betydligt lägre kostnad....hmmm :)
Vad diverse försäljare rekommenderar kan du nog strunta helt i. De rekommenderar dels det du vill höra och det som de tjänar mest pengar på.
Om man nu skall generalisera så är det väl just vid nybygge som det är mest "onödigt" att installera bergvärme. Om du nu inte skall isolera medvetet dåligt.
Låt säga att prisskillnaden är 130.000-80.000=50.000 mellan bergvärme och en CE65. Låt också säga att du behöver 1500kwh i tillskott med en CE65. Låt också säga att du inte behöver tillskott med bergvärmen. Då tar det dig 33 år att tjäna in skillnaden vid ett kw/h pris på 1 krona. Exklusive extra räntan på de 50.000 kronorna.
Föv har ni ju billigare El i norrland väl?

Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #13 skrivet: 16 augusti 2007, 09:51:43 »
Nu när ni snackar om hus pÃ¥ 200kvm+ och dÃ¥ är det inte solklart med bergvärme , dÃ¥ borde det väl vara solklart med en comfortzone 50 när huset är 100-150kvm i norrland !? (välisolerat hus)  :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad granis_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - ännu en tråd
« Svar #14 skrivet: 16 augusti 2007, 10:24:38 »

Det är verkligen en djungel av olika system och pumpar! Men de flesta man pratar rekommenderar bergvärme
med tanke på att det är nybygge och på vilken breddgrad det är.....

Men å andra sidan så borde man få rätt bra effekt med en CZ+braskamin (kalla dagar) för betydligt lägre kostnad....hmmm :)
Vad diverse försäljare rekommenderar kan du nog strunta helt i. De rekommenderar dels det du vill höra och det som de tjänar mest pengar på.
Om man nu skall generalisera så är det väl just vid nybygge som det är mest "onödigt" att installera bergvärme. Om du nu inte skall isolera medvetet dåligt.
Låt säga att prisskillnaden är 130.000-80.000=50.000 mellan bergvärme och en CE65. Låt också säga att du behöver 1500kwh i tillskott med en CE65. Låt också säga att du inte behöver tillskott med bergvärmen. Då tar det dig 33 år att tjäna in skillnaden vid ett kw/h pris på 1 krona. Exklusive extra räntan på de 50.000 kronorna.
Föv har ni ju billigare El i norrland väl?



Joo, har inte pratat med någon försäljare överhuvudtaget, dock har man surrat med en och annan hus ägare som naturligtvis rekommenderar just det system dom själv har :P
Näe, det kommer vara relativt välisolerat. 195+45 i väggar, 300 under sulan och 195x195x45 i taket. Naturligtvis 3-glas fönster.
Om vi har billigare el törsjag varken bekräfta eller dementera......

Men jag känner mig mer och mer övertygad att detta är rätt lösning för mig. Braskamin tänkte jag sätta in oavsett värmesystem, för 'mysighetens' skull. Att jag behöver 1500kwh i tillskott per år känns ju inte orimligt, dom kommer jag dessutom kunna plocka ur kaminen som har gratis ved (ska fälla ett x antal träd på tomten) :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!