Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta till bergvärme  (läst 17977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Byta till bergvärme
« Svar #45 skrivet: 30 november 2007, 20:59:47 »
HallÃ¥ där.... din signatur stämmer inte längre...  :D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #46 skrivet: 05 december 2007, 08:43:53 »
Haha, okej fixat.

Ja nu har jag kört i fem dagar och pumpen funkar jättebra, men kopplingen med acktanken har inte fungerat som jag ville riktigt. Det första som hände var att jag inte fick någon skiktning i tanken mellan värmedelen och varmvattendelen. Det gjorde att värme och varmvattenvatten blandades och värmen togs då även från varmvattendelen så att när pumpen gick så var det för att göra varmvatten, som sedan användes som värme. Inte som jag tänkt det.

Så jag flyttade varmvatten-anslutningarna högre upp i tanken, inlopp i toppen och utlopp ca 25 cm nedanför, och värmedel och varmvattendel är nu separerade med 25-30 cm. Nu fungerar det som tänkt, jag får en skiktning i tanken och varmvattentemperaturen håller sej på sin nivå, ja förutom förluster pga dålig isolering då. Och värmedelen håller sej på sin lägre nivå och temperaturen där höjs och sänks allteftersom pumpen går eller inte. Så det fungerar nu. Men ändå inte riktigt optimalt. För värmedelen fungerar acktanken som en volymförstorare som sitter som första element så att säga, alltså parallellt. Och det fungerar bra så länge vp-n går. Men när vp-n inte går och vp-ns cirkulationspump går så tar vp-ns cirkulationspump med sej returvattnet från golvvärmen, låter det gå igenom vp-n och sedan tillbaka som framledningsvatten till shunten och ut i golvvärmen. Så när vp-n slutar göra värme får jag nästan direkt en sänkning av framledningstemperaturen med 8-10 grader pga av detta, trots att det finns go värme i acktanken.

Så där är jag nu. Det funkar men jag behöver göra någon typ av förändring. Det enklaste hade varit att stänga av vp-ns cirkulationspump när vp-n inte går men det vet jag inte hur man gör. Det andra är väl att göra om så att volymförstoraren/acktanken kopplas in seriellt. Funderingen då är att göra detta så det inte blir för trögt system, vattenvolymen handlar om ca 400 liter.

Förresten hade vi strömavbrott här i lördags. Jodå, vp-n fungerar bra på elverk, mitt är på 6700 VA, så nu är reservel och reservvärme fixat.

HÃ¥kan
« Senast ändrad: 05 december 2007, 08:51:56 av bÃ¥kan »
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #47 skrivet: 16 december 2007, 20:22:03 »
Kört med bergvärmen i två veckor nu. Utetempen har legat kring 0 grader hela tiden.
Så här ser temperaturerna ut

Testade med "extra varmvatten" nu i kväll när barnen badade vilket syns.
Skulle inte varit fel med inverterstyrning när man ser på temperaturerna.

kb-in ligger strax över 6 grader och mellan 1-2 grader på kb-ut.

Nu tycker jag det funkar bra och om det inte kommer för hemska kommentarer
så kör jag vidare såhär.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!