Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperatur för gas i kompressor hög  (läst 955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temperatur för gas i kompressor hög
« skrivet: 20 november 2022, 22:57:45 »
Då var det jag igen med en ny sak. Hade jag inte löst alla problem tidigare hade jag nog snart gett upp och handlat in ett nytt system. Så massor av tack forumet för all hjälp!

Två dagar i rad har larm om hög temperatur på kompressorn löst ut.

Jag har sen länge stängt av varmvattenproduktion under de dyraste timmarna på dagen, och den går igång igen vid 23. Då ligger vv på runt 48 grader. Larmen har löst ut ca klockan 1 på natten och när jag kommit ut på morgonen så har elpatronen gått hela natten och vattentempen är ca 62 grader (jag har satt maxtemp på 56).

Idag satte jag igång varmvattenproduktionen på kvällen när jag var hemma för att simulera då jag misstänker att VV-prod är boven. Då ser jag att vid vanlig vv-prod går utedel + elpatron igång, men endast vatten till värmen går upp i grader (se bilder). VV går snarare ner i temp (fick dock inte med det på bilderna).

felet skulle kunna vara att den inte slår om och värmer varmvatten (men den tror att den gör det) och fortsätter värma till radiatorerna och därmed överhettar utedelen efter en stund. Hittar dock inte hur jag manuellt kan testa detta.

Testade sedan att slå till extra varmvatten, patronen går in och nu höjs tempen på varmvattnet ordentligt.

Jag förstår inte riktigt hur detta kan hänga ihop. Finns det något vettigt nästa steg att testa? är inte jättesugen på att ha igång produktionen för vv inatt om jag inte hittar felet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #1 skrivet: 21 november 2022, 16:00:20 »
Gissar att växelventilen är trasig?
Det finns mycket om detta om du söker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #2 skrivet: 21 november 2022, 21:46:42 »
"masserade" Växlarna idag, testade sedan att sätta igång VV-produktionen och det funkade som det skulle.

Stod av nyfikenhet kvar för att se en andra omgång av vv-prod. Hade bara två graders diff på start/stop (50 vs 52), så tog inte så lång tid. Medan den börja värma ställer jag om start till 46.

Denna gången stannar inte vv-produktionen, utan den producerar långt över alla stoppvärden som är inställda. När det gått för högt stängde jag av vv-prod manuellt.

Har inställningarna
VV Start : 46
VV Stop : 52
T8 Stop : 55

Inte konstigt kompressorn blir överhettad när systemet inte stannar  VV-produktionen när alla värden är uppnÃ¥dda.

När jag stoppade (Bilderna):
T6 : 100.6
T8 : 57.2
VV : 55.3

är det ett tredje stoppvärde jag missar någonstans?

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #3 skrivet: 22 november 2022, 00:32:15 »
Missade att stänga av vv-prod, så nu när jag kollar systemet har det slått ut igen.

Kompressorn ligger på 155 grader, och den går inte ner i temp. Går ner till 120, sen upp till 140... sen upp till 150, sen ner till 130, sen upp igen.

Kan jag sänka tempen på något sätt? Nu går ju elpatronen istället? Finns det något sätt jag kan få bort värmen från kompressorn?

Blir att ringa tekniker imorgon. Men jag vill ju gärna rädda systemet redan nu om jag kan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #4 skrivet: 22 november 2022, 07:48:45 »
Ibland kan T6 visa fel värden, denna givare tar stryk.
Men i övrigt så låter det knepigt, om växelventilen är OK (och den inte tror den värmer huset när den värmer VVB) så kan det vara nån kontaktor som fastnar eller mjukstart som är paj (om den har en sån).
Kompressorn ska stanna på hög temp på T8.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #5 skrivet: 22 november 2022, 15:25:11 »
Tack Carl,

Blev en sen natt och huvudet fungerar inte alltid då. Kände på kompressorn efter panikinläget i tidigare inlägget och den var ljummen. Gick o lade mig med någorlunda lugn iaf.

I morse kom tekniker, tittade lite och konstaterade att det troligtvis är givaren som är paj. I vilket fall måste den ändå bytas ut då T6 står på 170 grader konstant vilket inte stämmer. En del som inte finns hemma, så får vänta till nästa vecka. Sen får vi konstatera hur kompressorn mår efter detta.

Jag blir lite lugnare om du skriver att den stannar beroende på T8.

Fortsättning följer.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #6 skrivet: 25 november 2022, 20:56:56 »
dramat fortsätter. I väntan på ny del kör jag med elpatron vilket jag nu gjort sen i tisdags. Har inte gjort några övriga inställningar sedan givaren till kompressorn (T6) troligen dött.

För en liten stund sen gick säkringen och jordfelsbrytaren.
de 3 faserna till utedelen var uppe
1 av de 3 faserna till pannan var nere

Testade slå på säkringen igen och då small det (typ som när ved smäller i kaminen)

försöker nu läsa på vad som kan finnas på den fasen. Pannan går "som vanligt" och patronen med. Men ärligt får jag inte ut något vettigt av instruktionsboken.

Min VVSare svara inte (förstår det en fredag kväll).

Vill mest veta om man ska stänga av allt tills VVSare kommer ut igen, eller vågar man sova gott inatt?

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #7 skrivet: 25 november 2022, 22:14:23 »
Tolkar jag det rätt som att styrcentralen ligger på en fas, sen går elpatronen på 3 faser?
så har det blivit en kortslutning på en av de faserna som levererar krut till patronen. Vilket betyder att jag bör kunna köra utan den fasen tills tekniker kan komma utan att något kan hända.

En annan intressant faktor är att T6 har gått ner nu i temp från en konstant 170 till 90. Kanske bara tillfällighet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #8 skrivet: 26 november 2022, 16:05:30 »
Hej!
Elpatron matas med 3 faser och styrcentralen ligger på en av dessa.
Har du dvärgbrytare så bör man inte återställa dessa utan att först slå ifrån värmepumpen.
På Bosch/IVT finns ingen bra strömbrytare så man måste använda arbetsbrytaren.
Men funkar den nu?
Kan bara så att ett element på elpatron gett upp.

Temperaturen på hetgasen borde vara ganska låg, kompressorn går ju inte så den visar helt klart fortfarande fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad L___w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #9 skrivet: 28 november 2022, 22:28:18 »
Då säkringen gick i fredags kväll och jag haft problem med kompressorn vågade jag inte ändra något förrän idag ifall något går åt pipan och man då får en vecka på sig att lösa det.

Kompressorn är efter kortslutningen på ena fasen nere i normal temp igen (stod på 30 grader idag, men pumpen till värmebäraren går ju), efter att konstant legat på 170 grader. Jag satte igång utedelen igen för 3h sedan och allt snurrar på utan problem. Det måste ju ha något med varandra att göra att kompressorn visat 170 och något varit sönder som till slut resulterade i något elfel.

Ny givare är beställd  och kommer inom ett par dagar, lika bra att byta ut den.Misstänker att min VVSare inte kan lösa vad som löst ut säkringen, men väntar tills de varit här och kollat. Hoppas de har nÃ¥gon ide om vad som kan vara ett lämpligt nästa steg, sÃ¥vida ingen här har nÃ¥gon ide.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperatur för gas i kompressor hög
« Svar #10 skrivet: 29 november 2022, 16:34:33 »
170 C ska den inte komma upp i ens om det är fel på grejerna tycker jag, låter lite otroligt.
Men 30 C låter OK eftersom den cirkuerar vatten till utedelen.

Man måste nog mäta sig fram till vad sm är trasigt, en elektriker fixar detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!