Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Den ständiga frÃ¥gan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?  (läst 17814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
Står nu med en hög offerter och är rådvill.

I april i år flyttade vi in i ett hus byggt -65, lättbetong och putsfasad. Två plan på totalt 140 kvm och platta på mark samt ett garage på ca 20 kvm till. Gamla tvåglasfönster men rätt ok vindsisolering med kutterspån. Föregående ägare förbrukade ca 37 000 kWh el per år, men grannarna förbrukar ca 26 000 kWh. Husen är i det närmaste likadana så vi lär inte komma upp i så hög förbrukning som föregående ägare vilken hade väldigt varmt inne och dessutom ställt in värmesystemet helt galet!

Befintligt värmesystem är enrörsystem med panelradiatorer (1-3 paneler per radiator), elpanna och varmvattenberedare. FrÃ¥n början oljeeldning. Badrummet har elgolvvärme. Jag planerar att sätta in en spiskassett i den öppna spisen för mys (och spetsvärme de gÃ¥nger jag av snÃ¥lhet orkar göra upp eld  ;) ).

Jag tror mer på Niben om man tittar på tillförlitlighet och verkningsgrad/års-COP. Men då räknar jag med att en volymtank måste till och den får jag inte plats med om jag inte offrar värdefull yta i huset. Den extra cirkulationspumpen i arbetstanken förbrukar ju lite extra el och ger också extra ljud.

CTC:n behöver inte volymtank men enligt en Nibe-installatör är CTC:n sämre och bygger på äldre teknik. Jag har fått uppfattningen att CTC:n är den tystaste maskinen. Samtidigt har firman som offererat CTC:n även Niben i sitt sortiment så den bör ju inte vara så mycket sämre än Niben.

Jag är löjligt ljudkänslig med tinnitus i kombination med, ja faktiskt, riktigt bra hörsel. En jävulsk kombination!  >:( SÃ¥ ljudet har stor betydelse!

Har hittat installatörer som verkar väldigt seriösa både när det gäller Nibe och CTC.

Hjälp! Råd och tips mottages tacksamt!
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2013, 23:22:42 »
Du kommer snart bli överöst med allehanda lösningar kring att montera saker sÃ¥ ljudlöst som möjligt (flexibla anslutningar, kuddar under VP etc etc), sÃ¥ fundera mer pÃ¥ vilken pump-lösning du önskar med avseende pÃ¥ arbetstank, volymtank, byte av element till större till lÃ¥gtemp etc etc etc etc.  Optimeringar i form av medvetna val för systemlösningar (och injusteringar pÃ¥ egen hand) dänger COP med hästlängder när allt väl kommer omkring.   .,;-

Men 1245:an är en riktigt trevlig VP!  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2013, 05:50:23 »
är ljudet ett kriterie som du håller högt när valet av märke ska spela in bör du titta på en 333 g viessmann
och se om den tilltalar dig.
enligt Broschyren är det 38 db (A) vid 0-35
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2013, 07:11:17 »
Mmm, kolla på energimyndighetens test av bergvärmepumpar.
Nibe, IVT och Viessmann får anses vara de bästa pumparna där, och Viessmann utmärker sig som klart tystare även där.

Personligen anser jag att CTC:s värmepumpar är ett dåligt val om man har ett radiatorsystem som kräver höga temperaturer.
Utan radikala ingrepp i styrningen är risken stor att man får onödigt mycket eltillskott när kravet på framledningstemp blir hög, detta på grund av tankens och styrningens konstruktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2013, 11:46:21 »
Tack för era tankar!

Energimyndighetens test har jag kollat. Men hur skulle det testets utfall vara i enrörssystem med volymtank? Det är såklart svårt att spekulera i men är ändå en intressant fråga.

En annan intressant frÃ¥ga är varför CTC valt just den lösning de valt. MÃ¥nga klankar ju ned pÃ¥ den och de är ensamma om den lösningen.  Är de pionjärer eller bakÃ¥tsträvare?  :)
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2013, 13:47:25 »
Tjena Tozem

Jag var i precis samma sits för ett halvår sedan!
Också enrörssystem... 140kvm och 35kvm garage.

För min del vart det CTC 308, men det berodde mest på att den firman jag hade mest förtroende för tyckte att CTC passade mitt hus bäst (dom sålde Nibe också).
Är väldigt nöjd än så länge! (sen om man skulle va nöjdare med Nibe eller inte är omöjligt att säga?).
Upplever den som överlag väldigt tyst!
Visst, man kan höra att den går ibland, men bara i närliggande badrummet.
Det som låter mest för min del är faktiskt den externa cirkulationspumpen.
Iom att det är så smala rör så blir hastigheten hög om man ska kunna få igenom vettigt flöde. Vilket gör att det i första elementet i slingan så "sjunger" det en del.

Har du några ytterligare funderingar, så är det bara att fråga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2013, 06:45:55 »
Tack för era tankar!

Energimyndighetens test har jag kollat. Men hur skulle det testets utfall vara i enrörssystem med volymtank? Det är såklart svårt att spekulera i men är ändå en intressant fråga.

En annan intressant frÃ¥ga är varför CTC valt just den lösning de valt. MÃ¥nga klankar ju ned pÃ¥ den och de är ensamma om den lösningen.  Är de pionjärer eller bakÃ¥tsträvare?  :)

Tanken med deras konstruktion är väl i och för sig helt rätt, men styrningen av temperaturerna anser jag inte vara helt genomtänkt, om man inte ändrar inställningarna i styren så riskerar man att få en väl fungerande anläggning, som dock förbrukar avsevärt mycket mer el än de andra tillverkarnas lösning.
Dessutom är volymtanken väl liten, och det är kanske främst detta som gör att det går mer eltillskott än i de flesta andra värmepumparna.
Jag misstänker dessutom att CTC i energimyndighetens test får relativt bra värden p.g.a. deras testprocedur som inte på ett bra sätt sätter CTC:s konstruktion på prov.

En fördel med deras värmepump är att det är enkelt att få det att fungera i alla olika typer av värmesystem, även om installatör och fastighetsägare är okunnig.
Priset man kan få betala är dock avsevärt sämre årsmedel-COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2013, 10:10:10 »
Rickard: nu får du precisera dig lite mer.
Exakt vad är det som måste ändras för att den inte ska gå in och stötta onödigt mycket med el?

Det enda jag har ändrat på min än så länge är tempnivån för till/frånslag av värme. Från 20 till 16-17 grader.
Samt satt vattendelen på ekonomi, får se hur länge det funkar.

Det som däremot är kasst är att CTC vill ha 10k för deras internetanslutning! Helt vansinnigt.

ps, har köpt en separat elmätare som ska monteras in före pumpen innan vintern drar igång.
Så jag kan hålla ett extra öga på hur mkt el den verkligen förbrukar (köpt en extra Eliq sändare också).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2013, 10:46:43 »
Jag är inte helt uppdaterad på om och vilka ändringar som gjorts sedan värmepumpen lanserades förra året.
Men rent generellt så ligger CTC alltid lite för högt med temperaturen i tanken, jämför med vad som de facto krävs i radiatorkretsen, detta ger sämre COP, och gör att deras värmepumpar fortare än andra blir till rena elpannor om man t.ex. har pumpen i ett klent radiatorsystem som kräver höga framledningstemperaturer när det blir kallt ute.
Om börvärdet blir högre än vad kompressorn tillåts göra kommer elpatronerna att stå för all värme vid kall väderlek.

Det är inte helt lätt att förklara "alla" missar som finns i CTC:s styr, och ännu svårare att förklara varför bristerna finns där, men du kan få en rätt bra bild av det hela om du läser ett hundratal inlägg i detta ämne, läs inlägg från och med det inlägg som jag länkar till:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.msg439188#msg439188

CTC:s fördelar är:
"Fungerar" som regel bra.
Liten risk för knäppningar i rörsystem
Volymtanken gör att man kan låta termostater strypa bort flöde, den gör det även möjligt att köra värme t.ex. i en källare eller i ett badrumsgolv även sommartid utan att det resulterar i extremt många start och stopp.

Nackdelarna:
Gör alltid onödigt varmt vatten = sämre COP
Trycker ned hett vatten från övre delen av tanken efter att den gjort tappvarmvatten färdigt, i praktiken innebär detta att den under en rätt stor del av året i princip aldrig gör husvärme med hög COP, det heta vatten som trycks ned i nedre delen av tanken räcker som regel till för att värma huset tills det är dags för nästa tappvarmvattenkörning, då sedan hett vatten från övre delen av tanken åter trycks ned i den nedre delen...
P.g.a. att värmepumpen alltid gör lite varmare vatten än vad som krävs så klarar den inte att värme ett hus som har stora krav på hög temp vid kall väderlek utan att den blir till en "Elpanna", d.v.s. kompressorn står still, och elpatron sköter all värmeproduktion.

Om man är bra insatt i sitt system, förstår hur värmepumpen fungerar, och vet vilka ändringar man kan/bör/ska göra för att optimera ekonomin så kan det fungera helt OK i ett värmesystem som inte behöver höga vattentemperaturer för att hålla huset varmt.

Om man INTE är bra insatt i sitt system, inte förstår hur värmepumpen fungerar, och har ett värmeystem som kräver höga framledningstemperaturer vid kall väderlek kan det i princip bli katastrof.
MEN... det fungerar - bara oerhört mycket mer oekonomiskt än många andra alternativ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2013, 15:23:58 »
P.g.a. att värmepumpen alltid gör lite varmare vatten än vad som krävs så klarar den inte att värme ett hus som har stora krav på hög temp vid kall väderlek utan att den blir till en "Elpanna", d.v.s. kompressorn står still, och elpatron sköter all värmeproduktion.

Jag har en CTC 310 och där har kompressorn aldrig stått still och bara gått på elpatron. Jag har använt 25kwh elpatron på ett helt år och då har det bara varit för extra vv vid fyllning av badkar. Pumpen klarar att producera 65 gradigt till övre pannan och shunten tar därifrån när det blir svinkallt, skulle det behövas mer effekt för att hålla tempen i övre pannan så går elpatronen in, men kompressorn stannar aldrig. Han får visserligen in lte för varmt vatten till kompressorn än andra tillverkare men samtidigt behöver han inte höja tempen så mycket och kan producera mer vv/min så det kanske går på ett ut?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2013, 15:37:22 »
Största problemet är väl just det att den undre pannan värms av tappvattenvärmningarna så att den i princip aldrig jobbar med värmesystemstemperatur utan alltid med tappvattentemperatur. Har man radiatorer som kräver runt 50 grader under värmesäsong så spelar det inte så jättestor roll, det är ju ändå ganska få timmar under vår/höst som man skulle spara pengar... Har man däremot golvvärme så förlorar man ganska mycket i årsverkningsgrad på den aktuella lösningen.

Problemet med 'elpannesyndromet' får man när värmesystemet kräver högre temp än vad kompressorn klarar av - När elpatronen går in för att höja de sista graderna blir returen för varm så att kompressorn stannar helt. Det är iofs inget unikt problem för CTC, men eftersom dom jobbar med ett par grader varmare i tanken än vad värmesystemet behöver så är det sannolikt att fenomenet inträffar vid ett par grader lägre framledningstemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

CTC310

  • Gäst
CTC310
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2013, 22:28:51 »
Intressant det här med ljud och CTC. De skriver överallt att de är tystast, men de redovisar inte någonstans hur mycket den låter....

Det är alltid lätt att säga något om man inte lägger fram fakta. Det fick jag själv bittert erfara....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2013, 07:23:11 »
Största problemet är väl just det att den undre pannan värms av tappvattenvärmningarna så att den i princip aldrig jobbar med värmesystemstemperatur utan alltid med tappvattentemperatur. Har man radiatorer som kräver runt 50 grader under värmesäsong så spelar det inte så jättestor roll, det är ju ändå ganska få timmar under vår/höst som man skulle spara pengar... Har man däremot golvvärme så förlorar man ganska mycket i årsverkningsgrad på den aktuella lösningen.

Problemet med 'elpannesyndromet' får man när värmesystemet kräver högre temp än vad kompressorn klarar av - När elpatronen går in för att höja de sista graderna blir returen för varm så att kompressorn stannar helt. Det är iofs inget unikt problem för CTC, men eftersom dom jobbar med ett par grader varmare i tanken än vad värmesystemet behöver så är det sannolikt att fenomenet inträffar vid ett par grader lägre framledningstemp.

Dessutom ser vi ju på bilderna jag länkade till tidigare att börvärdet i övre/mellan och lägre delen av tanken alla ligger flera grader högre än börvärdet på framledningen till radiatorerna, ofta långt högre än de 2.5 grader som borde räcka för att få till en bra funktion.
I detta fall hela 11 grader högre!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2013, 07:28:15 »
Intressant det här med ljud och CTC. De skriver överallt att de är tystast, men de redovisar inte någonstans hur mycket den låter....

Det är alltid lätt att säga något om man inte lägger fram fakta. Det fick jag själv bittert erfara....

Enligt SP:s test ligger dom inte högre än andra, det finns t.o.m de som bullrar avsevärt mer, IVT t.ex.
Se ljuddata här: http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=144&productTypeVersionID=318&productCompareList=1072,1073,1074,1075,1077,1078,1079,1080&PageID=13233
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2013, 09:11:23 »
Intressant! Tror jag förstår vad Rickard mfl. menar.

Ska bli intressant att se hur mycket det där "onödigt mycket" el blir?  Sc:,h
Eftersom jag skulle behövt en extra tank om jag valt Nibe,  sÃ¥ kanske "onödigt mycket" el balanserar ut den extra kostnaden pÃ¥ sikt?
SÃ¥ skillnaden i slutändan är kanske inte sÃ¥ stor??   

Det är lätt att klaga på ett märke eller en tekniklösning, men mycket svårt att jämföra eller bevisa hur det påverkar individuella slutanvändaren ekonomiskt och funktionsmässigt.
Så viss försiktighet bör man kanske ha när man inte rekommenderar vissa märken?

Men det är bra att du/ni flaggar för potentiella problemet så man kan försöka hålla ett öga på det.
Ska som sagt in med en elmätare strax så det går att håll koll på vad pumpen har för hyss för sig i vinter.

(vet inte om det vart nå lättare att välja mellan Nibe och CTC pga detta inlägg, men vilket du än väljer så tror jag att du blir nöjd. Båda är en markant förbättring jmf med tidigare!)





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!