Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ovanligt hög tillsats-tid?  (läst 1592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A_stenvik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ovanligt hög tillsats-tid?
« skrivet: 10 februari 2019, 08:25:27 »
Hej forumet det här blir mitt premiärinlägg hoppas pÃ¥ svar  :)

Kompressorn i vår gamla nibe fighter 1210-7 har lagt. Har gått på utan problem alla år så inget mer att säga om det, den har varit med sedan förra ägaren borrade för bergvärme 2001.

Lutar starkt åt att byta ut till en ny, därför är min fråga om vi ska välja en lite kraftigare pump? När jag läser av har den en ts-tid på 10711h.
10711h delat på 18 år, delat på 12 månader är ca 50 tillsatstimmar i snitt varje månad, om jag räknar rätt. Låter det mycket? Har sett flera i forumet som knappt haft någon ts-tid överhuvudtaget.

Info avläst nu när den gÃ¥r pÃ¥ bara elpatron/nöddrift  :) dÃ¥ kompressorn har kortslutning, ca 0 grader utomhus för tillfället)
VP-starter 25926
VP-tid 16317h (kan den ha börjat räkna om?)
TS-tid 10711h
VB-fram 35(40)
Varmvatten 47 grader
VB-r 33(50)
VVstart 47(44)
VB diff VP 13 grader
Diff VP-TS 3 grader
VP intervall 20m
VVB stopp 55 grader
XVV stopp 65 grader
XVV intervall 14 d
Driftp 1
HP/MS 1 LP 1
KB-pump 0
Ep-drift 1 EP
Kal-ute 0 rum 0
KB -f 0kb -r0
MAN: 0
Servicetid 0
Parallell 0

Vår totala elförbrukning ligger på ca 22000-23000kwh per år och huset är 190kvm+källare 60 kvm. Alla fönster är 3-glas (förutom källare), huset är tilläggsisolerat men taket behöver bytas. Källare är oinredd. Endast el-golvvärme i badrummet.

Med vänliga hälsningar! Anders

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2019, 08:58:03 »
Hur har du konstaterat att kompressorn har rasat?  Har kompressorn kopplats ur och lindningarna mätts upp?  Det är annars ganska vanligt att kompressorn döms ut när det i själva verket är nÃ¥gon annat enklare fel.  Nu har ju 1210 för det mesta ingen mjukstart (som är det som lurar flest att kompressorn är trasig), sÃ¥ risken för detta är nÃ¥got lägre men ändÃ¥ värt att koppla ur kompressorn frÃ¥n allt elektriskt och mäta upp den.

När det gäller dina driftssiffror sÃ¥ skulle jag misstänka att en del värden har snurrat runt ett varv.  VP-tid har antagligen varvat och om vi lägger till 65536 till dina värden sÃ¥ blir det 81853 timmar VP-tid dvs 4,500 timmar/Ã¥r VP-tid och 595 timmar/Ã¥r tillskott.  Om hÃ¥let tillÃ¥ter sÃ¥ kan du gÃ¥ upp en storlek eller välja en varvtalsstyrd pump.  Tänk pÃ¥ att de nog numera skulle ha kallat din 1210-7 för en 8 kW pump, sÃ¥ du fÃ¥r alltsÃ¥ gÃ¥ pÃ¥ nÃ¥got som är större än 8.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2019, 09:35:16 »
Hur djupt är borrhålet? I vilken del av landet ligger huset? När är det byggt? Vilken typ av ventilation? Spontant låter det som ni skulle kunna få en betydligt lägre el-förbrukning med en optimalt dimensionerad värmepump och energibrunn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad A_stenvik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2019, 10:46:39 »
Ja vvs-firma var här och konstaterade en kortslutning i kompressorn. Strax innan denna konstaterades hade vi ett hp/ms-larm och det har vi aldrig haft förut. Precis, det är ingen mjukstart på denna pump.

Jag är osäker på borrhålsdjup då det var förre ägaren, finns det i något publikt register eller liknande man kan kolla upp borrhålets djup?
Huset är byggt 1938 och ligger i västernorrland. Ventilation är den gamla skorstenen med ventiler som är kvar samt fönsterventiler i alla rum i samband med fönsterbytet.

Fick råd av en granne att också gå upp på något större pump men känns som det här forumet är betydligt vassare på råd :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2019, 10:56:54 »
4500 kompressortimmar per år blir runt 55% effekttäckning. Det är lågt med dagens mått mätt men var rätt vanligt när pumpen installerades.

Man var rätt snål vad gällde djup på borrhålet också. Finns det några värden på in- och utgående köldbärartemperatur vintertid när pumpen måste ha gått mest hela tiden? Förhoppningsvis finns borrhålet registrerat i Brunnsarkivet hos Sveriges geologiska undersökning:
https://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/ 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad A_stenvik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2019, 11:14:33 »
Men vilken grym hjälp man fÃ¥r här, tack för sÃ¥ bra svar!  tummenupp
Brunnen var registrerad, bifogar bild dvs 140 m djup. Området ligger på ett berg och kollade runt hos grannarna där djupet verkar variera från 100 m som lägst till ca 170 som djupast.

Utloggad A_stenvik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2019, 11:16:08 »
Har tyvärr inga värden pÃ¥ ingÃ¥ende/utgÃ¥ende köldbärartemp frÃ¥n när pumpen fungerade optimalt. Blir till att sätta sig in i hur det här fungerar nu med ny pump  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2019, 12:00:01 »
Vad bra att det gick att hitta rätt i brunnsarkivet tummenupp Ser att det tyvärr är ganska långt ner till berget trots att tomten ligger på berget. Försöker räkna med NIBE's gamla dimensioneringsprogram men får inte ihop det med kompressorns gångtid per år för en F1210-7 som kan motsvaras av en F1245-8. Ofta antar man att hushålls-el för en familj är ca 5000 kWh/år men ni har ett något större hus så kanske 6000 kWh/år? Siffrorna indikerar dock runt 10000 kWh/år Sc:,h Möjligen använder ni kanske bilen ofta och därmed har motor- och kupévärmare på halva dygnet? Bilen drar ju mindre bensin med varm motor men det kan bli ganska många kWh till motorvärmaren sammanlagt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad A_stenvik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2019, 12:47:42 »
Ja man skulle ju oavsett vid byte till ny värmepump vilja veta vad det är som drar så man kan dimensionera bättre, t ex som man ska sänka nån extra grad inomhus (även om jag tycker vi inte haft särskilt varmt inne).

Vi kör ingen motor+kupévärmare, ingen elhanddukstork och har nya vitvaror sÃ¥ värmen är den enda energitjuven jag kan tänka mig. Kan det möjligtvis vara sÃ¥ att varmvattenberedaren nibe eminent-r (inställd pÃ¥ 70grader) drar en del  8)

Annars är det badrummets el-golvvärme (inställd på 26grader) ca 10 kvm och dålig takisolering som busar med vår elräkning. Bifogar senaste årens förbrukning så ser man tydligt att det går ner till mer normalt på sommaren (vilket jag tycker borde tyda på att det är värmepumpen som helt enkelt ger för dåligt tillbaka som du skriver).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2019, 13:08:46 »
Det var inget roligt borrhål. Räknar med några meter ner till grundvatten och sedan att en meter borrhål i jord motsvarar en halv meter i berg blir det lite under 120 meter aktivt borrhål. Det skulle jag betrakta som lite för en pump på 7 kW även i Mälardalen.

Borrhål i jord är dyra, foderrören kostar. Finns det möjlighet att komplettera med en markslinga?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2019, 13:17:48 »
Vi kör ingen motor+kupévärmare, ingen elhanddukstork och har nya vitvaror sÃ¥ värmen är den enda energitjuven jag kan tänka mig. Kan det möjligtvis vara sÃ¥ att varmvattenberedaren nibe eminent-r (inställd pÃ¥ 70grader) drar en del  8)
Om man tittar på sommarförbrukningen så antyder den ju hushållsel runt 9,000 kWh.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad A_stenvik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt hög tillsats-tid?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2019, 14:00:22 »
Ja precis, misstänker att hålet som gjordes 2001/2002 inte var så roligt. En nyare och effektivare pump kanske marginellt kan få ner förbrukning då vi oavsett kommer byta ut den trasiga. Markslinga tror jag är svårt med relativt liten tomt.

Slog mig att vi har en avfuktare igång i tvättstugan konstant året runt (stängda ventiler men ändå), testat slå av den nu så ska vi se vad det gör på förbrukningen. 9000 kwh år känns ändå över snittet som jag förstår ligger runt 5-6000 kwh, vi har mindre barn men ingen duschar särskilt länge eller badar särskilt ofta här.

Ska också be vvs-firman kolla vvb/ackumulatortanken när de är här så allt står rätt till. Alla 1000 kwh per år man kan få ner när elpriset är som det är nu är ju varmt välkommet :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!