Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lyckas inte sänka temperaturen - värmekurva  (läst 1351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinSv

  • Gäst
MartinSv
Lyckas inte sänka temperaturen - värmekurva
« skrivet: 20 oktober 2018, 18:00:08 »
Hej,

Jag hittade hit efter att ha Googlat en hel del efter lösningar på ett lite märkligt problem. Vår värmepump (el->vatten, ingen utedel för luft) har senaste veckorna fått för sig att värma upp huset lite väl häftigt och trots att jag skruvar på värmekurvan så verkar det inte ge effekt på vattentemperaturen som skickas ut till radiatorerna.

H-värdet är satt till 50 grader
V-värdet 10 grader

Tittar jag på värmekurvan så ska det då ge 16 grader i elementen vid utomhus temp på 10 grader.
När jag visar temperaturbilden så skickas dock 33 grader ut i telementen nu när det är 13 grader utomhus.

Jag får inte riktigt ihop det. Det är en AutoTerm AquaMax som installerats av förra ägarna, tyvärr utan utedelen så allt går på el..

Någon som kan ge tips på vart jag ska börja?

Stort tack på förhand alla!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lyckas inte sänka temperaturen - värmekurva
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2018, 18:46:11 »
Den kan inte kyla huset så 16 grader framledningstemperatur vid 10 grader ute är omöjligt. Blir som innetemperaturen plus lite till, kanske 23 grader som minst. Sedan kan det t.ex. vara så att den automatiska shunten kärvat fast eller shuntmotorn gått sönder. Försök ställa om till hand-shuntning och se om den går att vrida mellan max och min någorlunda enkelt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Martin S

  • Gäst
Martin S
SV: Lyckas inte sänka temperaturen - värmekurva
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2018, 18:39:27 »
Josth, tack för svaret!

Exakt, temperaturen bör matcha inomhustemperaturen i elementen förstås eftersom det inte värms.

För att ställa om till hand-shuntning, räcker det att stänga huvudströmmen bara och dra ut vredet till shunten och sedan trycka in det igen? Eller ska jag ställa om den gröna knappen + dra ut vredet + starta huvudströmmen igen? Är total nybörjare på detta och funderar på att ta hit någon som kan ordna.

Finns bild på https://www.byggahus.se/forum/threads/lyckas-inte-saenka-temperaturen.327340/#post-3099397

Tack igen för all hjälp!



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lyckas inte sänka temperaturen - värmekurva
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2018, 19:18:36 »
Ok, jo man måste vara registrerad och inloggad här på sajten för att kunna ladda upp bilagor såsom bilder etc. Den shunten är av lite äldre modell och det ska då gå att trycka in ratten och sedan vrida manuellt till kallaste läget (blått). För att återgå till automatisk styrning bara att vrida ratten tills den hoppar ut ett litet steg.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Martin S

  • Gäst
Martin S
SV: Lyckas inte sänka temperaturen - värmekurva
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2018, 20:14:49 »
Ah, förklarar det.

Tack för tipset. Jag provade precis och vred om det till varmaste och sedan tillbaka till kallaste läget, där vredet "hoppade ur" igen. Med andra ord verkar det som det är på kallaste läget och ändå är elementen ljumna och indikering på 33-35 grader i displayen. Kanske får ringa en servicetekniker imorgon och se vad de säger. Såg att IVT.se listar Energitjänst VK AB i Malmö (bor utanför Malmö).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lyckas inte sänka temperaturen - värmekurva
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2018, 10:15:48 »
Gick det lätt att vrida om manuellt till varmaste läget? I så fall kan det vara någon plastaxel/hylsa i motorn som är av Sc:,h Ofta kärvar shunten en hel del om man vrider upp den mot max, särskilt om den varit med ett antal år. Ska bli intressant att få veta höra vad serviceteknikern säger.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!