Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Få tillbaka livsandarna!  (läst 2792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Få tillbaka livsandarna!
« skrivet: 16 september 2018, 19:40:12 »
 Har en styvson som tycker det viktigaste i livet är att spela spel. Menar då inte Monopol eller kort. Utan tv spel o spel på mobilen.  Mkt blir lidande bla skolarbete o social kompetens.

Fibern in kan jag med ett enkelt ryck döda åtkomsten till omvärlden med tummenupp

Men mobilen hur göra där utan att han förstår min "omtanke" dvs inte slita den ur näven a:gl

Kan man på något sätt störa ut mobilen.... ;)

För att inte verka allt för ärkekonservativ så har det hänt att han glömt spola efter sig efter no 2 utförts på muggen då han varit mer fokuserad av mobilen...

Tyvärr är ju aga förbjudet...... 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #1 skrivet: 16 september 2018, 21:12:11 »
Oj, till denna fråga finns inget lätt svar.

Jag själv har en son som har haft en period i livet då det var mycket spel. Oj oj vad jag slet mitt hår.
Som tur var fanns det ett litet motorintresse för honom i bakgrunden och det blev min räddning.
Så jag slutade tjata om spel utan presenterade motorer istället.
Idag är han 18år och spelar mycket mycket sällan. Utan vi för mycket givande diskussioner kring snöskoter, motorcykel och bilar.
Vi kör mycket snöskoter och hoj tillsammans. Super roligt

Sen är det guld ibland att han förstår sig på ettor och nollor när man själv inte förstår.
Det är för mig otroligt att man kan knappra så fort på ett tangentbord.
Så inte något "ont" utan att föra med sig något gott.

Barn är lika hopplösa som när jag (vi) själv var unga.
Fast på ett annat viss

Skulle jag haft tillgång till dessa spel när jag var ung skulle jag nog också ha varit lika trollbunden.

En bekant har samma bekymmer fast åt andra hållet.
Han önskar att hans 15 åring skulle spela istället för att köra en trimmad moppe på bakhjulet. Det är för mig ett friskhets tecken.
Fast kan säkert var jobbigt när polisen står och ringer på ytterdörren.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #2 skrivet: 17 september 2018, 10:36:31 »
Jag tror helt ärligt att det bästa ni kan göra är att presentera bevis/forskning på det ohälsosamma i överdrivet spelande och gör någon form av deal med honom att han får spela i typ 2 timmar/dygn.
Övrig tid stängs tillgången till internet och wifi av.
Om han bara har 1 GB data på sitt mobilsurf så ger sig resten själv.

Om han är normalbegåvad i övrigt så borde det gå diskutera saken med honom.

Utmaningen kan väl bli större för er om Routern bara är igång 2 timmar/dag (när han är hemma).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #3 skrivet: 17 september 2018, 11:29:18 »
E-sport är på framgående, här i Finland skall tom en skola öppna en linje för e-sport...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #4 skrivet: 17 september 2018, 13:32:09 »
Problemet är väl som tyke beskriver det att de hinner förstöra sina liv innan de är så bra att de platsar.
I sonens klass på VVS-utbildningen var det två killar som blev utkastade från skolan för att de spelade hela nätterna och kom sent (och var trötta) varje dag.
De hade nog även andra problem (droger i ett fall) men det skapar ju också rätt ofta andra problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #5 skrivet: 17 september 2018, 18:14:27 »
Har egen erfarenhet av två söner som oxå spelade för mkt i mina ögon. Men de umgicks Oxå med kompisar o hittade på bus som hör ungdomen till tummenupp.

Skolan skötte de likväl även om jag tyckte det var slappt ifrån lärarnas sida då det inte var mkt hemläxor. Grabbarna tyckte inte att jag skulle följa med på utvecklingssamtalen då jag skämde ut mig.... ::)

Människor är olika så är det bara! På ont o gott!
Problemet är att plastsonen är söndercurlad o kör med min älskade. Hon förstår nog hur landet ligger. Men väljer att vika sig för att slippa vredesutbrott o gnäll. Tillbringade en vecka tillsammans alla tre. Vi är särbos. Började med att kicka ut plastsonen till sitt rum. Då han ockuperat vardagsrummet med tv spel o hojtande! Det var hur lugnt som helst resten av veckan. Han insåg innerst inne sitt beteende. Inget skrik eller tandagnisslan .  Krav! O motprestationer är nyckeln i min värld. Han höjde rösten en gång mot mig när jag vänligt frågade om han ville göra middagen eller duka undan. Grabben är 15 år då tycker jag att det hög tid o visa hur man beter sig.....

Är allt för slapphänt o kravlöst nuförtiden! Har inget minne att jag höjde rösten eller var taskig mot mina föräldrar.

Bara mina tankar..... Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #6 skrivet: 17 september 2018, 18:50:33 »
Återkommer till huvudfrågan hur om möjligt för att störa ut mobilen....? Tanken är om han återigen kör med ont i huvudet ont i pannbenet osv.... För att slippa gå till skolan. Ta bort alla "må bra känslor" i hemmet. För att få honom att inse att skolan är rätt så ok ändå... ;)

Sadist Javisst!!!! tummenupp
« Senast ändrad: 17 september 2018, 18:52:21 av tyke »
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #7 skrivet: 18 september 2018, 05:34:53 »
Om det gått så långt att han inte går till skolan skulle jag nog ta av honom mobilen och spärra eventuella bankkonton som han har tillgång till.
Men, för att du skall kunna initiera det så kanske du skulle bo i samma hushåll, känns lite förmätet att du skall komma "och hälsa på" och bygga om hela familjesituationen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #8 skrivet: 18 september 2018, 07:34:54 »
Flickvännen tackade mig efter den gångna veckan för dess lugn. Grabben törs inte fara ut mot henne som han brukar när jag befinner mig under samma tak.

Alltid känsligt det där med andras barn....
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #9 skrivet: 18 september 2018, 08:40:05 »
Man har möjligheten att styra upp till ungen fyller arton. Sen är det svårt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #10 skrivet: 18 september 2018, 20:52:56 »
Vart lit ont i magen syndrom så vart ingen skola idag heller.....

Kärestan gömde tydligen undan spelkontrollen.....
Tar hårt på kärestan då hon även har ett jobb o sköta... Sonen hajjar tydligen inte att han ev får gå om 9 an apropå att han inte har alla hästar hemma..... Sc:,h

Kan bli så att jag tillbringar en vecka till på plats!
Kärestan "behöver" akut åka iväg.... Sedan får mina regler råda.... Int kommer jag bre mackor o dutta utan en spark i ärschlet på pöjken. Så att han hinner med skolbussen istället för att köra honom till skolan.

Vi hinner nog bli ovänner tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #11 skrivet: 18 september 2018, 20:59:53 »
Glömde o berätta att jag o barnets moder är inne på samma linje! Så detta är inget fantasifoster ifrån min sida. Grabben behöver styras upp. För hans skull!

Men till min stora undran kan man störa ut mobiler?
........ 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #12 skrivet: 18 september 2018, 22:07:12 »
Mobile jammer, men inte så billiga om man inte gör en själv?

Motargument att slippa gå till skolan kan väl vara att då lämnas telefonen in i kassaskåpet med timerstyrt lås som öppnar om x timmar?

Dessutom är jag emot att mobiler behövs i skolan. Där ska man lära sig läsa, skriva och räkna (på papper)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #13 skrivet: 19 september 2018, 19:04:01 »
Mobile jammer verkade ganska dyrt ja!
Ingen skola Idag heller.... Passar på när flickvännen är tvungen att fara långt bort i tjänsten.

Skolan ifråga är involverad. Hoppas de lyckas fånga upp odågan....

Problemet i min värld är att han är söndercurlad. Morsan ställer upp på allt! Ställ krav har jag sagt i 4 år.... Men vad hjälper det när snorungen drar sina snyftvalsar om ont i magen ont i knäet osv....

Nu efter 4 år har även hon ruttnat.... Så snart får jag fria händer med kioskmongot...... tOOmten
Bad honom för många år sedan att respektera sin mamma som han dyrt o heligt lovade mig!.....
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Få tillbaka livsandarna!
« Svar #14 skrivet: 20 september 2018, 18:24:18 »
Det finns inga negativa effekter med att spela, snarare tvärtom. Däremot som med allt annat, när saker går till ÖVERDRIFT får det negativa effekter.

Jag har själv spelat väldigt mycket när jag var yngre, och visst har det kanske varit lite väl mycket ibland men jag har fortfarande kunnat sköta det jag ska. Jag har fått många kompisar genom åren när jag har spelat också, även om man har tappat kontakten med dom nu så var det väldigt givande då.

Nu däremot är man ju äldre och man har andra man måste ta hänsyn till samt att det inte finns lika mycket tid, därav blir det mindre spelande också. Sen har man ju lessnat lite också.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!